4. května 2018 14:58
Adam Smeták

V Národním muzeu byla nalezena nejstarší rostlinná fosilie na světě. V depozitáři ležela bez povšimnutí 150 let

ZAJÍMAVOSTI

Nález je podle vědců nejstarším makroskopickým rostlinným zbytkem na světě.

V Národním muzeu se 150 let bez povšimnutí nacházela nejstarší rostlinná fosilie na světě. Konkrétně jde o šesticentimetrový stonek suchozemské rostliny staré 432 milionů let.

Do sbírky se dostala už v 19. století a za jejím nálezem stál paleontolog Joachim Barrande. Nikdo jí však nevěnoval potřebnou pozornost. Tehdy zřejmě nebyla tak atraktivním objevem jako pozůstatky například trilobitů, a tak byla fosilie určena jako řasa a uložena ve sklepním depozitáři Národního muzea

Tam byla znovuobjevena až v roce 2011. Tehdy probíhala rekonstrukce budovy, a tak musely být depozitáře přestěhovány na jiné místo – do Horních Počernic.

Během třídění si však paleontolog Vojtěch Turek povšiml nesprávně klasifikované fosilie, která nebyla řasou, jak bylo uvedeno, nýbrž suchozemskou fosilní rostlinu.

Zdroj: Národní muzeum

Předal ji tedy k dalšímu zkoumání kolegům, kteří v ní rozpoznali velikou vzácnost, která se stala ještě cennější poté, co byl určen její věk.

Podle vědců, kteří nález zkoumali, je fosilie důkazem toho, že tehdejší suchozemská flóra byla schopna produkovat kyslík. Informovali o tom ve vědeckém časopise Nature Plants

Nález mimo své stáří udivuje i svou velikostí. Doposud nejstarší rostlinné zbytky totiž byly jen několik milimetrů velké. Fosilie z Národního muzea má zhruba 6 centimetrů.