Podle Asociace pro elektronickou komerci Česká pošta nechává stále větší počet „Výzev k vyzvednutí zásilky“ namísto doručení balíku adresátovi.
„Rovnou hází výzvy.“ Tak si stěžují nespokojení zákazníci na Českou poštu, která i přes službu Balík do ruky podle nich nedoručuje až k adresátovi a místo toho vhodí do schránky Výzvu k vyzvednutí zásilky na pobočce, i když čekali doma. Služba „do ruky“ přitom stojí o 20 Kč s DPH více, rozdíl však už pošta při vyzvednutí na pobočce neproplácí.
Na tento princip si začínají stěžovat i tuzemské e-shopy. Více než polovina dotázaných se se stížnostmi v posledních třech měsících setkala. Asociace pro elektronickou komerci, která se problematice věnovala, zjistila, že si stále více rozzlobených zákazníků stěžuje na internetu, protože pošta odmítá situaci promptně řešit.
Myslíte, že typ zásilky - Balík do ruky - znamená, že si ho předaj z ruky do ruky a já pro něj skáknu na poštu? Podle @Ceska_posta_sp asi jo, ale já jsem se rozhodla, že nepůjdu a nepůjdu. Píšou mi, že ani neučinili pokus o dodání. Já neučiním pokus o vyzvednutí.
— Pavlína Danková (@dankovap) August 8, 2019
Podle asociace jde o problém, který se neustále zhoršuje. „Dříve jsme se setkávali s liknavostí jednotlivých doručovatelů, kteří nechávali adresátům výzvy i v případě, kdy tito byli doma. V současné době vše spíše působí jako systémová záležitost,“ komentuje pro server Lupa.cz výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Pro e-shopy je to podle něj velká nepříjemnost, která je navíc komplikovaná tím, že je těžké určit přesný počet poškozených. Ne všichni zákazníci si prý stěžují.
Oslovili jsme tiskového mluvčího České pošty, aby se k problému, který zákazníky postihuje údajně kvůli personální krizi ČP, vyjádřil. „Pokud je zásilka uložena na poště a není dodána adresátovi do ruky, je to způsobeno tím, že adresát nebyl v době doručování balíku k zastižení. Ve výjimečných případech může být balík uložen bez pokusu o doručení. V obou případech si adresát může nechat zdarma balík znovu doručit na uvedenou adresu,“ uvedl tiskový mluvčí Matyáš Vitík.
Když k nedoručování v určitých lokalitách dochází pravidelně, Česká pošta takovou situaci řeší a sjednává nápravu tím, že dělá nábor nových zaměstnanců či brigádníků. Jenže to je problém. Podle informací iDnes.cz České poště v současnosti chybí asi tisíc zaměstnanců.
Výrok asociace o „systémovosti“ nedoručování balíků mluvčí odmítl. „Nedoručování není standard, ani systémové opatření České pošty. Vzhledem k množství přepravovaných zásilek k nim bohužel může dojít. Za to bychom se jak adresátům, tak odesilatelům chtěli omluvit,“ uvedl Vitík.
„Pokud by Balík Do ruky nebyl úspěšný produkt, nepodali by odesilatelé přes 15,5 milionu Balíků Do ruky od ledna do června tohoto roku,“ dodává. Česká pošta je prý připravena jednat s APEK o současné situaci v doručování Balíků Do ruky.