Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pondělí 13. 7. 2020 svátek má Markéta

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Zdraví - Strava
4
necis
5. srpen 2016, 13:46
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Chudnúť rýchlo a nárazovo väčšinou nie je optimálna cesta. Nauč sa, ako schudnúť konzistentne, s rozumom a bez jojo efektu

Schudnúť veľké množstvo kíl ihneď a mať pokoj, či postupné a zároveň dlhšie "trápenie sa" v kalorickom deficite? Nezabúdaj však na dlhodobé hľadisko.

necis
5. srpen 2016, 13:46
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
4
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Pri stanovení si cieľov týkajúcich sa chudnutia, a vlastne nielen chudnutia, by sme chceli všetko a ihneď. Niektorí ľudia s nadváhou by chceli byť do mesiaca plážoví hrdinovia s kockami na bruchu a 50 cm bicepsom a podobných príkladov vieme uviesť niekoľko. Všetci to poznáme. Na začiatku cesty je vôľa veľmi vysoká, niektorí dokonca zarobené peniaze investujú vyhodia na rôzne spaľovače tukov, prestanú sa prejedať (čítaj jesť), v posilke  začnú tráviť 3 a viac hodín, pričom kardio mašiny vidia viac, ako svoju polovičku. Úbytok hmotnosti (tentokrát čítaj naozaj hmotnosti, nie výhradne tuku) ide úžasne, váha ukazuje stále menej a menej kíl, až kým sa nezastaví.

 

Pri narazení na prvú stenu predstavujúcu stagnáciu úbytku váhy, nás opustí aj posledné odhodlanie a hor sa do všetkého "nezdravého", čo sme si počas predchádzajúcich dní a týždňov odopierali. Áno, známy scenár. Tento problém nemá len psychologický základ, no i fyziológia tela tu hrá veľmi dôležitú úlohu. Poďme si teda povedať viac o tom, prečo sú niektorí hneď pri začiatku diéty predurčení na neúspech.

 

Chudnúť rýchlo a nárazovo väčšinou nie je optimálna cesta. Nauč sa, ako schudnúť konzistentne, s rozumom a bez jojo efektu

 

Možno ste sa zastavili nad slovom "diéta" vyššie a stále sa nájdu takí, ktorí hovoria, že diéty sú blbosť. Avšak, pre pripomenutie z nášho staršieho článku: "každá diéta funguje, pretože diéta = kalorický deficit = chudnutie". Ešte kým sa pustíme na rady, odporúčania, priblížme si, ako by to vyzerať nemalo. Asi všetci poznáme reality šou The Biggest Loser, v ktorej obéznym ľuďom pridelia osobného trénera, a ten sa postará o úpravu ich stravovacích návykov a pridá aj nejakú tú aktivitu (plávanie, beh, cvičenie, rýchla chôdza atď.). V máji tohto roku si NY Times zobral na paškál úspešných súťažiacich, ktorí schudli obrovské množstvo telesnej váhy. Výsledky boli šokujúce: "Zo 14 súťažiacich až 13 z nich nabrali pôvodnú hmotnosť naspäť, kedy 4 nabrali ešte viac kilogramov ako pred začatím šou!" Dôvodov neúspechu bolo viac - až príliš veľký kalorický deficit spolu s obrovským množstvom kardia malo za úlohu vyhnať stratu hmotnosti na čo najvyššie čísla, pričom ich zdravie a dlhodobá udržateľnosť nižšej hmotnosti išla bokom. Pomaly ďalej zájdeš?

 

Už sme si viackrát spomenuli, že naše telo nezaujíma, či chudneme do plaviek alebo sa pripravujeme na súťažné pódium. Ono chce prežiť. Pri rýchlom úbytku váhy - nastavenia si priveľkého kalorického deficitu alebo taktiež pridlhé obdobie strávené v diéte spôsobuje, že telo s nami "bojuje", aby predišlo vyhladoveniu. Využíva na to rôzne nástroje, ako napríkad:

 

• vyvolanie vyššej túžby po vysoko kalorických jedlách - junk food ako pizza, šišky, zmrzlina atď.. Čím rýchlejšie sa pokúšame schudnúť, alebo plánujeme zhodiť príliš veľa kilogramov, tým je táto túžba vyššia a vyššia u väčšiny ľudí.

 

• spomalenie metabolizmu - bežná, s diétou spojená vec. Každý, kto ti ponúka "overené jedálničky" na chudnutie, vďaka ktorým sa ti zrýchli metabolizmus, je klamár

 

• zníženie NEAT - celkový počet kalórií spálený činnosťami, o ktorých ani len nerozmýšľame, ako napríklad pozeranie filmu namiesto večernej prechádzky po parku. 

 

Chudnúť rýchlo a nárazovo väčšinou nie je optimálna cesta. Nauč sa, ako schudnúť konzistentne, s rozumom a bez jojo efektu

 

Aké by boli všeobecné odporúčania? Aj v tejto problematike to závisí od jedinca - je to vysoko individuálne, no ak by sme to predsa len mali zovšeobecniť pre väčšiu masu ľudí, najrozumnejšie odporúčanie by bolo v podobe úbytku optimálne 1 % začiatočnej váhy za týždeň (100 kg na začiatku chudnutia - 1 kg strata hmotnosti za jeden týždeň). Po dobu jedného "cyklu" úbytku váhy by sme nemali prekročiť hranicu 5 % - 10 % zníženia hmotnosti, a teda ak som vážil na úplnom začiatku mojej diéty spomenutých 100 kilogramov, po strate približne 10 kg si dám "voľno" od diétovania na pár týždňov. Je to 10 kilogramov dole, to je veľmi solídne číslo! Budem si však stále dávať pozor čo konzumujem a budem udržiavať novonadobudnutú váhu. Áno uvedomujeme si, že to môže znieť príliš nezaujímavo a už vôbec nie sexy, ako diéty zo ženských časopisov napr. uhorkové/ryžové a iné nezmysly, no z dlhodobejšieho hľadiska je tento prístup oveľa efektívnejší - a hlavne predídeme tzv. jojo efektom, kedy aj po schudnutí 15 kilogramov na váhe za krátke obdobie následne priberieme 20 naspäť. 

 

Spôsob straty tuku spomenutý v predchádzajúcom odseku má svoju oporu i vo vede. Po úspešnej strate váhy a udržaní sa na novo-získanej hmotnosti po dlhšiu dobu si "zresetujeme" svoj výstupný bod, v ktorom sa naše telo cíti komfortne a postupne sa vráti metabolizmus do normálu, ďalej budeme mať nižšie chute na vysoko kalorické jedlá a taktiež NEAT sa začne zvyšovať. Ide o výhodnú situáciu a telo sa prestane strachovať. Po niekoľkých týždňoch, mesiacoch, je pre teba udržanie novej hmotnosti, v tomto prípade 90kg, úplná malina a nehrozí, že budeš mať razom 110 kíl a jediné, čo stratíš, je chuť to celé riešiť a snažiť sa opätovne schudnúť či zdravšie žiť.

Avšak, toto neplatí pre jedincov pripravujúcich sa na súťažné pódiá v kulturistike, ktorí idú do najnižších % tuku, ale pre väčšinu obyvateľov, ktorí majú nejaké tie kilá navyše je tento princíp chudnutia jednoznačne výhodnejším variantom.

 

Chudnúť rýchlo a nárazovo väčšinou nie je optimálna cesta. Nauč sa, ako schudnúť konzistentne, s rozumom a bez jojo efektu

 

Čo potom? Budeš pripravený zhodiť ďalšie kilá a nastaviť si ďalší výstupný bod bez toho, aby si sa dostával pod gilotínu tých troch nástrojov uvedených v prvej časti článku. Čo nám zo všetkých informácií vyplýva? Nastav si rozumný kalorický deficit, pridaj pohyb, zmeň stravovanie, čím dosiahneš cca 10-percentný úbýtok váhy po dobu 2 - 3 mesiacov. Po dosiahnutí cieľu vytrvaj na tejto váhe minimálne tak dlhú dobu, ako si si vytýčil na schudnutie hmotnosti, a potom môžeš ísť opäť na to. Tento systém opakuj, kým sa nedostaneš na požadovanú hmotnosť, resp. nepriblížiš k postave, ktorú chceš dosiahnuť. Je veľa ľudí, ktorí sa zrazu rozhodnú schudnúť 40 kíl do ich narodenín, ktoré majú o pár mesiacov. Ale načo?! Čo čarovné sa udeje na narodeniny? Nie je lepšie byť si istý, že naozaj schudnem, než prísť o 40 kíl s niekoľkými komplikáciami počas tejto doby a následne ich aj s úrokmi nabrať nazad? Nehovoriac o tom, že u mnohých bude biela zástava viať už v polovici.

 

Bude ti to síce trvať omnoho dlhšie ako "prevratné" diéty či extrémne rýchle chudnutie a vieme, že to znie naozaj ako slimačie tempo. Toto tempo je však omnoho lepšie, ako žiadne, alebo dokonca to, spojené s nezmyselným jojo efektom a v rámci jedného roka budeš na tom ešte horšie, ako na začiatku. Vedz, že ide o nešťastnú realitu mnohých ľudí snažiacich sa schudnúť. Bojuje s tým naozaj množstvo človiečikov, takže ak máš nadváhu, nepatri medzi nich a využi tieto tipy a rady. Chceš zmenu, ktorá je dlhotrvajúca a omnoho šetrnejšia k zdraviu človeka. Áno, pomaly naozaj ďalej zájdeš.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Ohodnoť článek
0
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.