V reklamním světě najdeme jak velmi povedené, tak i poněkud bizarní dílka. Často ale mají společný rys. Snadno se zapíší do paměti a my si produkt okamžitě spojíme s reklamou. V tom hraje velkou roli i slogan, který si kreativní týmy zvolí.
Dobře udělaná reklama i slogan často fungují několik let a třeba Just Do It od Nike nebo Think Different od Applu jsou legendární. I v českém rybníčku se ale našlo několik povedených, nebo minimálně bizarně vtipných případů.
Připravili jsme si pro tebe kvíz, v němž otestujeme tvou znalost reklamních claimů, ale možná i trochu to, jak se agenturám a tvůrčím skupinám vyvedly. Nezapomeň nám napsat, jak jsi dopadl*a, a pokud fandíš reklamnímu retro bizárku, tady si můžeš přečíst něco o perlách devadesátek.
Kvíz
KVÍZ: Znáš české reklamní slogany?
18
Příroda hraje v reklamních sloganech velkou roli. Některé produkty inspiruje, jiné patentuje. Víš, která pochoutka v reklamě představovala „zdraví přímo z přírody“?
Vysvětlení
Lučina přišla s reklamním sloganem „zdraví přímo z přírody“ v roce 2004. Tehdy vznikl proto, že společnost chtěla komunikovat zdravotní benefity pomazánky mladší cílové skupině. Za reklamu s rozpočtem 10–20 milionů korun získala 2. místo Effie Awards Czech Republic. Pustit si ji můžeš
tady.
28
Jestli máš chuť na pivo, asi by tě nepotěšilo, kdyby se v lahvi schovával jiný nápoj. Který výrobce tě ujišťoval, že prodává „pivo v každé lahvi“?
Vysvětlení
Braník si okolo sebe vytvořil malý kult a jeho chytlavé slogany se na tom beze sporu podílely. Pivo v každé lahvi nebo v každém pivu z roku 1998, případně tvrzení, že Braník „draze jen chutná“, nejspíš nevědomky stojí za tím, že vznikly meme stránky, které hledají, kde je „Braník v petce“ zrovna v akci. Jeden ze starších spotů si můžeš přehrát
zde.
38
Někdy se vařit prostě nechce. Víš, které výrobky „vaří za vás“? Napovíme, že jsi s nimi „měl*a chuť si pochutnat“.
Vysvětlení
Vitana o svých dochucovadlech tvrdila, že vaří za tebe. Třeba v
tomhle spotu z roku 1995.
48
Tohle bude snadné. Která česká sladkost je „vykutálená rošťárna“?
Vysvětlení
Série reklam se sloganem „vykutálená rošťárna“ patří k novějším v tomto kvízu. V každém spotu na sebe kamarádi*kamarádky nebo partneři*partnerky ušili nějakou boudu a své škodolibé vítězství oslavili Fidorkou. Všechny tyhle
vykutálené rošťárny natočil Jan Hřebejk.
58
Své reklamní slogany měly i noviny. Redakce kterého časopisu tvrdila „Víme víc“?
68
Reklamy na vodu jsou samostatnou kategorií. Někteří výrobci sází na původ, jiní na osvěžení. Která minerálka inzerovala „více chuti do života“?
Vysvětlení
Oproti luxusu, který inzerovala voda Mattoni, se Poděbradka držela spíš hravější a veselejší cesty. Šťastní lidé si
broukali písničky a popěvky. Pravděpodobně proto, že jim Poděbradka dávala více chuti do života.
78
Nevíme, co bychom si počali bez mobilních operátorů. Podle svých tvrzení jsou tu pro nás, s námi a v reklamách představují nejvěrnější parťáky. Který z nich tu byl „pro každého, každý den“?
Vysvětlení
V roce 2000 dosáhl telefonní operátor Oskar (dnes Vodafone) téměř úplného pokrytí. Právě od té doby tu
byl „pro každého, každý den“.
88
„Na těchto základech můžete stavět,“ slibovala jedna společnost z finančního sektoru. Kdo nabízel tuto vidinu světlých zítřků?
Českomoravská stavební spořitelna
Vysvětlení
V jednu chvíli snad každý věděl, co je to spoření s liškou. Českomoravská stavební spořitelna s maskotem v čele nabízela lidem „základy, na kterých mohli stavět“. Na reklamu z roku 1994 se můžeš podívat
zde.
Vyhodnotit kvíz