Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
20. dubna 2023 11:00
Čas čtení 0:18
Vojtěch Vanda

KVÍZ: Jak dobře znáš české dálnice a silnice?

KVÍZ: Jak dobře znáš české dálnice a silnice?
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)
HISTORIE KVÍZ
Uložit Uložené

Nezáleží na tom, zda vlastníš auto nebo jiný dopravní prostředek, o dálnicích jistě máš nějaký přehled. Pojí se k nim spousta zajímavých faktů a informací, které se můžeš v tomto kvízu buďto dozvědět, nebo si naopak zkontrolovat své znalosti.

Silnice jsou starý špás, dálnice se však vyvinuly spolu s auty. Je to každopádně vynález 21. století, součást moderní historie, a proto je dobré o nich něco vědět. Minimálně teda v místě, kde žiješ. Takže pokud žiješ v České republice, třeba se ti to bude hodit.

Doporučeno
Řidiči a řidičky, pozor, tady se bude měřit rychlost. Podívej se na přehlednou tabulku Řidiči a řidičky, pozor, tady se bude měřit rychlost. Podívej se na přehlednou tabulku 20. dubna 2023 17:44

V rámci 15 otázek jsme se podívali na historii dálnic, vložili několik slepých map, zeptali se na různá data nebo fakta. Google vypni, autoatlas zavři a dej se s námi do kvízování!

Kvíz
Jak dobře znáš české dálnice a silnice?
115
Slovo dálnice jakožto označení pro široké cesty umožňující rychlou přepravu není, podobně jako automobil, zrovna archaismem. Jak se dálnice původně nazývaly?
Autostráda
Rychlice
Dálková silnice
Autodrajv
Vysvětlení
Termíny autostráda, ale také autodráha původně označovaly nejvyšší kategorii automobilových dopravních cest v českých zemích. Kdyby se během tzv. první republiky nerozhodlo o českém názvu, nejspíš budeme nadále po vzoru německé Autobahn jezdit po autodráze.
215
Kdy konkrétně vzniklo slovo dálnice?
ve 20. letech 20. století
v 10. letech 20. století
ve 40. letech 20. století
ve 30. letech 20. století
Vysvětlení
Tehdejší Československo bylo opravdu průkopníkem v plánech na stavbu efektivních komunikací. Chtělo to ale vlastní, nepřevzaté jméno. S tím přišel tehdejší zaměstnanec Velitelství stavby dálnic Karel Chmel. Podle webu iDNES.cz dnes stále není známo, jak přesně na toto slovo přišel. Předpokládá se však, že je to nejspíš zkratka dálkových silnic. Začalo se užívat v letech 1938–1939.
315
Kdy se začaly objevovat první plány na dálnice v Československu?
1935
1930
1925
1920
Vysvětlení
Není tajemstvím, že Československo tehdy excelovalo v průmyslové výrobě a také bylo jedním z prvních států, které kvůli bujícímu životu uvnitř plánovaly dálnice. Začalo se u nás již v roce 1935. Bohužel ještě nikdo netušil, že se blíží další světová válka.
415
Odkud kam měla vést předválečná ambiciózní dálnice z hlavy J. A. Bati?
Z Ústí nad Labem do Chustu
Z Chebu do Velkého Bočkova
Z Chebu do Užhorodu
Z Chebu do Mukačeva
Vysvětlení
Československý podnikatel, jenž po smrti bratra převzal vedení obuvního gigantu Baťa, napsal v roce 1937 knihu Budujeme stát pro 40 000 000 lidí, která pojednávala o tom, jak by se jeho domovina mohla ještě více ekonomicky, průmyslově i dopravně pozvednout. V ní počítal také s obrovskou dálnicí, tepnou, která by protínala celé území Československa od Sudet až po Podkarpatskou Rus a která by se dále rozšiřovala do Rumunska a také na Západ a spojila by celou Evropu. Jeho smělý plán začínal v Chebu a měl končit právě ve Velkém Bočkově na rumunské hranici. Také by zdaleka minula Prahu, Zlín však nikoliv. Baťovy vize však musely ustoupit realitě.
515
Ve kterém roce se začala stavět nejznámější česká dálnice s označením D1?
1969
1949
1939
1929
Vysvětlení
Základem bylo samozřejmě vybudovat páteřní dálnici, která spojí dlouhatánský šípovitý tvar Československa ze západu na východ. Nacistický puč nicméně změnil mnohé a v protektorátu bylo nutné vybudovat spojnici, která nahradí komunikace používané před Mnichovem v té době již na německém území. Proto se v lednu roku 1939, prakticky pár měsíců po schválení, začala stavět naše státní tepna.
615
Kolik dálnic v Česku máme?
11
20
15
17
Vysvětlení
Tak si to vyjmenujme: D0, D1, D2, D3, D4, D5, D6, D7 a D8. Devítka není, D10, D11 a následně D35, D46, D48, D52, D55 a D56. Dohromady se jedná o 17 dálničních označení.
Kterou dálnici najdeš pod modrým puntíkem?
Zdroj: d-maps.com/volně k užití
715
Kterou dálnici najdeš pod modrým puntíkem?
D48
D46
D35
D1
Vysvětlení
Pro ty, kteří se vyznají v mapách, to bude asi trochu jednodušší určit. Vidíme, že je silnice napojena na Olomouc a směřuje na severozápad k Pardubicím. To může být jen rozestavěná D35.
815
Nejdelší dálnicí v Česku je přirozeně D1. Která z nich je ale druhá nejdelší?
D5
D8
D6
D11
Vysvětlení
Jen tři dálnice přesahují k 1. 1. 2023 délku sta kilometrů. Kromě výše zmíněné jedničky se jedná o dálnici D11 z Prahy do Jaroměře, která měří něco přes 114 kilometrů, a hledaná D5 z Prahy do Rozvadova měří něco přes 151 kilometrů.
915
A která z nich je naopak nejkratší?
D55
D56
D0
D52
Vysvětlení
Pražský okruh to opravdu není, naopak. V Česku je rozestavěno hned několik dálnic, které mají méně než 20 kilometrů. Ta zcela nejkratší je v úseku Ostrava (I/56) – Frýdek-Místek (D48, I/56) a měří 13 049 metrů.
Kterou dálnici najdeš pod modrým puntíkem?
Zdroj: d-maps.com/volně k užití
1015
Kterou dálnici najdeš pod modrým puntíkem?
D5
D1
D3
D4
Vysvětlení
Kousek od Prahy, směrem na jih, se stále staví dálnice D4.
Kterou dálnici najdeš pod modrým puntíkem?
Zdroj: d-maps.com/volně k užití
1115
Kterou dálnici najdeš pod modrým puntíkem?
D3
D5
D11
D10
Vysvětlení
Když se posuneme ještě trochu víc na východ, narazíme na dálnici, která má ambici spojit Prahu s Českými Budějovicemi. Zatím se tak nestalo. Dostala označení D3.
1215
Ve kterých letech se česká dálniční síť rozrostla nejvíce?
V 70. letech 20. století
V 70. letech 20. století a nultých letech 21. století
V nultých letech 21. stoleti
V 70. letech a 80. letech 20. století
Vysvětlení
Celkem 343, respektive 378 kilometrů dálnic se postavilo v Česku během 70. let 20. století a nultých let 21. století. Těmto dobám se říká highwayboom.
Kterou dálnici najdeš pod modrým puntíkem?
Zdroj: d-maps.com/volně k užití
1315
Kterou dálnici najdeš pod modrým puntíkem?
D52
D2
D55
D49
Vysvětlení
Dálniční spojnice mezi Rakouskem a Českou republikou se nazývá D2 a je tou důstojnější. Druhá z hlavních spojnic, která vede přes Mikulov, je v mnohem horším stavu. Tudy měla vést slibovaná dálnice D52, jenže její stavba je prozatím jen na papíře.
Kterou dálnici najdeš pod modrým puntíkem?
Zdroj: d-maps.com/volně k užití
1415
Kterou dálnici najdeš pod modrým puntíkem?
D4
D6
D7
D8
Vysvětlení
Neradi bychom vynechali i slepou mapu na Ústecku. Puntík leží na dálnici Praha (D0) – Nová Ves (I/16) – Lovosice (I/15, I/30) – Bílinka (I/8) – Řehlovice (I/63) – Chlumec (I/30) – Knínice (I/13) – Petrovice – Německo, tedy D8.
1515
Tipneš si celkovou délku českých dálnic dohromady? (v km)
1363
1250
1188
1069
Vysvětlení
Je to málo? Je to moc? To necháme na tobě. Faktem je, že k začátku to bylo 1 363 192 metrů, tedy přes 1363 kilometrů.
Vyhodnotit kvíz
Domů
Sdílet
Diskuse