Studie analyzovala odpovědi lékařů a ChatuGPT na otázky týkající se zdraví. AI byla kvalitnější a empatičtější.
Že umělá inteligence může pomoci s některými mechanickými a dílčími úkoly, už asi všichni víme. Ale že by dokázala předčit lékaře? Podle studie University of California San Diego publikované v žurnálu JAMA vykazoval ChatGPT kvalitnější a empatičtější odpovědi než lidé. Univerzita o tom informuje na svých stránkách.
Autorský tým se v jednom ze specializovaných vláken na Redditu věnoval náhodně vybraným 195 otázkám, které se týkaly zdraví. Ty následně zodpověděla umělá inteligence a zkušení lidští lékaři. Skupina tří odborníků následně posuzovala, které odpovědi se jí zdály lepší. Anonymizované výsledky hodnotila komise podle kvality od „velmi dobrých“ po „velmi špatné“ a na stejné stupnici hodnotila také empatii daných odpovědí.
Téměř v 79 % případů komise upřednostnila umělou inteligenci, nabízela totiž obsáhlejší a kvalitnější odpovědi. Známku „dobrý“ nebo „velmi dobrý“ dostala 3,6krát častěji než lidé. Co se empatie týče, lékaři dostávali hodnocení „empatický“ nebo „velmi empatický“ 9,8krát méně.
Studie naznačuje, že by se umělá inteligence jako nástroj dala využít v podobě určitého úvodního dotazníku, který by lidský lékař následně upřednostňoval. Na druhou stranu ale tým upozorňuje, že analýzou prošly jen konkrétní odpovědi na konkrétní otázky. Není proto jasné, jak by si AI vedla v delších interakcích, které spolu lékaři a lékařky s pacienty mají.