Série Mortal Kombat se vrátila ve velkém stylu. Bitky jsou zábavnější, hra vypadá naprosto nádherně a bojovka neztratila ani nic ze své brutality, která je s ní odnepaměti spojena. Toto jsou první dojmy z hraní.
Jakožto fanoušek série i bojových her obecně jsem poslední měsíce netrpělivě čekal na polovinu září, až se mi konečně Mortal Kombat 1 dostane do ruky. A teď je to tady. Díky předběžnému přístupu jsem dostal příležitost ponořit se do hry už několik dní před oficiálním vydáním a hned na úvod nutno říct, že všechno to čekání a počítání posledních dní stálo za to. Od Mortal Kombat 1 jsem očekával hodně a přiznám se, že jsem se bál i možného zklamání. Nakonec jsem dostal ještě víc, než jsem doufal.
Kreativnější než kdy dřív
Studiu NetherRealm se velmi zdatně daří prakticky každou svou bojovku ozvláštnit nějakým novým, zajímavým prvkem. V případě Mortal Kombat 1 je to převedším kameo systém, což je nejzásadnější novinka, kterou hra přináší. V praxi to funguje tak, že si kromě svého bojovníka vybereš ještě jednu další postavu, která ti bude v boji sekundovat. Každá oplývá jinými dovednostmi a přednostmi. To v porovnání s minulými díly série zcela mění způsob hraní a otevírají se tím obrovské možnosti při kombinování útoků. A v tom tkví největší kouzlo hry.
Je tvoje oblíbená postava slabá v boji na velkou vzdálenost? Nevadí. Výběrem vhodného kameo bojovníka totiž můžeš tuto slabinu posílit. Anebo chceš všechno vsadit na jednu kartu a vytvářet na soupeře ještě větší tlak při boji nablízko? I to můžeš. Možnosti jsou skoro bezbřehé a hra tě bude opravdu motivovat k tomu, abys zkoušel*a nejrůznější kombinace základních bojovníků a kameo sekundantů.
Bojový systém v Mortal Kombat 1 je díky tomu nesmírně kreativní a přímo tě vybízí k experimentování. S tím jdou navíc ruku v ruce i souboje ve vzduchu, které ze série na dlouho vymizely. Teď jsou ale zpět a hráči a hráčky tak díky tomu můžou vymýšlet ještě působivější a efektivnější kombinace útoků.
S trochou píle se tak docela brzy můžeš naučit i taková komba, kterými soupeři během krátké chvíle způsobíš 40 až 50 procent zdraví. Předběžný přístup do hry začal teprve před pár dny, ale už teď je fascinující sledovat, co všechno dokázali hráči a hráčky za tak krátkou dobu vymyslet.
Zároveň tvůrci a tvůrkyně osekali soubojový systém o některé neduhy z minulé hry, kdy se například stávalo, že někdo bezmyšlenkovitě použil superútok (tzv. Fatal Blow) a soupeř*ka na to nedostal*a šanci zareagovat. To se ale změnilo. Hraní je tím pádem ještě zábavnější, férovější a kreativitě se zde meze nekladou. Je jen na tobě, jaké kombinace dokážeš vytvořit a jaký způsob hry ti bude vyhovovat nejvíce.
Skvělý příběh, krásná grafika a hektolitry krve
Kromě samotné hratelnosti si ale studio stále drží vysoký standard i v oblasti příběhu. Ačkoliv je pro většinu z nás u tohoto typu hry primární poměřování sil proti ostatním online, studio opět přineslo i skvělou kampaň pro jednoho hráče.
Bůh Liu Kang po událostech z minulého dílu vytvořil začátek nové éry, ve které se ze starých rivalů stali spojenci, řada postav se dočkala nového pojetí, ale jak už tomu bývá, klid a mír napříč říšemi se nakonec znovu ocitnou v ohrožení. Kampaň ti zabere jen pár hodin a nebudeme ti z ní nic spoilovat, ale věz, že na tebe čeká opravdu povedený příběh a velmi umně sestříhané cutscény, které působí filmovým dojmem. Za dokončení kampaně se ti navíc odemkne jedna další hratelná postava, což je o důvod navíc, proč se do příběhu pustit. Rozhodně nebudeš litovat.
Zároveň je ale namístě zmínit, že Mortal Kombat 1 nemusí být zrovna ideální hrou pro někoho, kdo třeba dosud žádnou bojovku nehrál*a. Naučit se ovládat jednu postavu může být pro začátečníky v jakékoliv bojovce náročné, ale naučit se ovládat postavu a spolu s ní ještě kameo bojovníky je přece jen jiný level.
Všemi základními mechanismy tě sice provede volitelný tutoriál a zlepšovat se můžeš i v offline zápasech proti počítači, kde si můžeš nastavit úroveň obtížnosti, ale i tak pravděpodobně potrvá, než si ovládání plně osvojíš. Rozhodně to ale doporučuji zkusit. Jakmile ti ovládání přejde do krve, hra se ti odmění mořem zábavy.
A když je řeč o krvi, připrav se taky na to, že na tebe ve hře čeká i skutečně velká míra brutality. Při takzvaných fatalitách (způsob zabití soupeře po výhře nad ním) létají končetiny, těla explodují a vnitřnosti se derou ven. A to doslova. Je proto zcela pochopitelné, pokud to je na někoho už příliš. Taková prezentace násilí, která je místy skoro až groteskní, už ale k sérii neoddělitelně patří. Ostatně je to právě série Mortal Kombat, která v devadesátých letech přispěla k tomu, že násilné hry se začaly označovat ratingem jen pro dospělé. Své pověsti proto nezůstala nic dlužna.
Všemu nakonec dává korunu bravurní audiovizuální zpracování (verze pro Nintendo Switch v tomto ohledu však bude pravděpodobně pokulhávat). Postavy vypadají skvěle, bojové prostředí překypuje detaily a speciální efekty při útocích jsou často pastvou pro oči. NetherRealm Studios každou svou hrou nastavují laťku o kousek výš a tentokrát ji nastavili setsakramentsky vysoko.
Hra oficiálně vychází 19. září pro PS5, Xbox S/X, PC a Nintendo Switch. Pokud jsi fanouškem či fanynkou série, není nad čím váhat. Takto zábavná bojovka tady dlouho nebyla.