Česká televize v pondělí uvedla nový seriál o experimentování s drogami Adikts. Seriál je součástí preventivní kampaně proti drogám s názvem Zkratky, která odstartovala v lednu.
Kampaň Zkratky vznikla na základě dramatického nárůstu uživatelů a uživatelek drog a postoje společnosti. „Přes čtyřicet procent Čechů starších 15 let přiznává, že minimálně jednou v životě zkusilo nelegální drogu, a téměř třetina české populace schvaluje rekreační užívání návykových látek,“ uvedl v tiskové zprávě portál Česká asociace pojišťoven (ČAP).
Generační seriál Adikts režiséra Adama Sedláka, který uvedla Česká televize ve svém iVysilání, má být středobodem této kampaně. Šestidílný seriál pojednává o pětičlenné skupině studentů adiktologie (věda zabývající se závislostmi, pozn. red.), která se „v rámci zodpovědného přístupu ke studiu rozhodne pro experiment – vzít si drogy, které by mohly na chvilku vyřešit problémy každého z nich“.
„Drogy jsou v České republice problémem nejen z důvodu rostoucích čísel uživatelů, ale také kvůli nebezpečnému postoji, který k závislostem jako společnost zaujímáme. K užívání návykových látek jsme benevolentní, až laxní. Podle našeho průzkumu 80 procent Čechů chápe, že drogu někdo vyzkouší, ale závislost na nich vnímáme jako selhání jednotlivce a nezodpovědnost. Přitom současná společnost, zaměřená na výkon, k instantnímu řešení a rychlé odměně vybízí,“ vysvětlil výkonný ředitel ČAP Jan Matoušek a dodal:
„Téma drog proto otevíráme skrze motiv zkratky k rychlému uspokojení, k úlevě, k tomu, abychom bez námahy dosáhli rychlých cílů, což ale může znamenat, že úplně ztratíme cestu.”
Kampaň se snaží cílit jak na širokou veřejnost, tak primárně na mladé lidi. Seriál režíroval Adam Sedlák, který stojí za filmem Banger, a hlavní píseň nazpíval Stein27. Součástí osvěty bude i seriál Česko na drogách od Iva Bystřičana na ČT2, který bude dostupný po každé epizodě seriálu Adikts. Tento dokumentární cyklus naopak neukazuje uživatele drog, ale odborníky v oblasti adiktologie, závislostí i prevence.
„Dokumentární cyklus vkládá drogovou problematiku do širších souvislostí, zkoumá, jaké drogy se u nás těší oblibě dnes a jak tomu bylo v minulosti – ostatně lidská slabost pro drogy je stará jako lidstvo samo,“ uvedl kreativní producent za Českou televizi Jakub Mahler.
V lednu a únoru budou na České televizi vycházet dvouminutová animovaná krátkometrážní díla, která budou upozorňovat na málo známá fakta o užívání drog. Kromě propagace, která využije digitální formáty, web a sociální sítě, se do komunikace zapojí i vybraní influenceři. V komerčních televizích se poté objeví i spoty upozorňující na nebezpečí spojená s užitím drog za volantem.