Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Její příběh sledují lidé po celém světě. Najdou se ale i tací, kteří se na celou situaci dívají skepticky a tvrdí, že jde jen o promyšlený marketingový trik.
„Bude větší než Kylie. Její příběh, osobnost a tvář z ní udělají největší hvězdu na světě,“ napsal na svém Instagramu Robert Hoffman, herec ze slavného tanečního filmu Let's Dance 2, který indickou dívku v roce 2020 objevil.
Maleesha Kharwa od dětství snila o tom, že se stane modelkou, ale ona a její rodina vyrůstali ve slumu bez vody a elektřiny. Od chvíle, kdy ji Hoffman poprvé potkal, nemohl nemyslet na to, jak její potenciál ukázat světu. Dnes Maleesha ve svých šestnácti zdobí velké reklamní kampaně a obálky časopisů. Na Instagramu ji sleduje 484 tisíc lidí.
Z neznámé dívky se stala hvězda doslova přes noc. Objevila se na obálkách Vogue nebo Cosmopolitanu a stala se tváří indické kosmetické značky. Mladá Indka je doslova virální senzací. Maleesha také spustila svůj kanál na YouTube, který má už 91 tisíc odběratelů. „Ze slumu ke slávě! Princezna ze slumu,“ říká si na svém účtu.
Příběh Maleeshi připomíná cestu somálské modelky Waris Dirie, kterou mnozí znají z filmu Květ pouště, která se proslavila nejen díky své modelingové kariéře, ale také díky angažmá v boji proti ženské obřízce. Waris musela totiž ve 13 letech utéct bosá z pouště do města v naději na lepší život. Oproti tomu Maleeshe na její cestě výrazně pomohly moderní technologie. Při natáčení videoklipu v Bombaji ji objevil herec a tanečník Robert Hoffman. Ve slumu, kde žila se svou rodinou, na ni narazil úplnou náhodou.
Na „internety“ se dvanáctiletá holčička v oranžovém tričku dostala díky videu, kde hercovi ukazuje, kam chodí pro vodu, kde spí a svěřuje se mu i se svými životními sny: „Snila jsem o tom, že se stanu supermodelkou, abych uživila rodinu,“ říká mu. Maleesha žila jen s otcem a bratrem, protože o matku přišla, když byla malá.
Po setkání s hercem se její život dramaticky změnil. Hoffman ji začal často navštěvovat, věnoval jí telefon a založil jí sociální sítě. Poté pro ni spustil kampaň na GoFundMe, jménem HelpMaleesha, kde mohli lidé podpořit její vzdělání a její sny o modelingu. V současné době se na stránce podařilo vybrat 23 349 dolarů.
„Dobrý den. Jmenuji se Maleesha Kharwa, je mi 12 let a žiji v Bombaji v Indii. Někteří mi říkají princezna ze slumu. Často se mě ptají, jestli z toho, že žiju ve slumu, nejsem smutná. Tahle otázka mě vždycky zaskočí, mám svůj domov totiž moc ráda. Budu vám vděčná, když mě podpoříte na mé cestě za mým snem. V současné době chodím do šesté třídy. Do školy chodím ráda, mám dobré známky a můj táta z toho má radost. Nejradši mám angličtinu. Taky pomáhám rodině dělat různé drobné práce, abychom si vydělali peníze a uživili se," stojí v kampani na podporu Maleeshy.
Dokument BBC vidělo 10 milionů lidí
Před půl rokem zveřejnila BBC na YouTube krátký dokument, který zachycuje začínající modelku jako šestnáctiletou. Přestože už má za sebou několik zakázek, stále žije ve slumu. V ruce drží telefon a sleduje dění na Instagramu. „Přála bych si mít milion sledujících,“ žertuje do kamery. Mezitím se ve slumu chlubí zarámovanými fotografiemi. Poprvé ji vyfotil módní fotograf, který v ní také viděl potenciál.
Pak ji její otec vezme na procházku po městě. „Tati, podívej,“ říká Maleesha nadšeně, když uvidí svou fotografii na billboardu známé kosmetické značky. Šestnáctiletá dívka se totiž stala tváří značky Forest Essentials v kampani Yuvati. Později emotivní video zveřejnila na svém Instagramu i samotná značka. V rozhovoru pro Vogue India popsala účel kampaně Mira Kulkarni, zakladatelka a generální ředitelka Forest Essentials: „Prostřednictvím kolekce Yuvati nejen podporujeme Maleeshin sen, ale také k němu přispíváme v rámci posilování mladých lidí s ambicemi. Značka věnuje 10 % výtěžku z kolekce na projekt Paathshala, který má znevýhodněným dětem umožnit přístup ke vzdělání s nadějí na lepší život.“
Pro Maleeshu šlo o první velkou práci. Díky ní se prý už její otec nebude muset vzdávat jídla, aby si večeři mohl dát její bratr a ona.
„Poté, co jsem začala být virální a nafotila jsem pár fotek na Instagram, jsem dostala svůj první plat. Můj manažer Hoffman mi dal 35 tisíc rupií (9 tisíc korun). Nemohla jsem tomu uvěřit a ani jsem si neuvědomila, jak velká částka to je,“ cituje Maleeshu indický Forbes. I když se částka na naše poměry nezdá vysoká, v Indii má jinou cenu, obzvlášť pro lidi, kteří žili celý život v chudobě.
Postupně se Maleesha začala objevovat na titulních stranách v časopisech jako Cosmopolitan, Peacock a Face. „Můj otec měl velké dluhy a už na něj tlačili, aby je splatil. Nikdy nám o tom nic neřekl,“ svěřila se Forbesu Maleesha. Její příjmy postupně pomohly všechny dluhy splatit.
Ocenění od Forbesu
Maleesha se letos stala nejmladší členkou indického seznamu W-Power časopisu Forbes. Získala tak ocenění, které oslavuje úspěchy nejvlivnějších indických žen, jež si vybudovaly kariéru vlastním úsilím a působí v různých oblastech, od podnikání přes sféru společenského vlivu až po sport. Daří se jim ale překonávat stereotypy a být dobrým příkladem pro ostatní ženy.
Marketingový tah?
Kromě modelingu má Maleesha Kharwa v plánu založit platformu s názvem Maleesha People, jejímž prostřednictvím chce komunikovat s dětmi v podobné situaci a inspirovat je k odvaze jít za svými sny. „Všichni, ženy i děti, by měli vědět, jak jít za svými sny. Chci pomáhat lidem jako jsem já, aby měli právo snít, a mohli udělat svět lepším místem,“ uvádí.
Pochopitelně se i její příběh stal tématem na Redditu, protože na světě není snad nic, co by diskutující na této síti neprobírali. Zatímco většina lidí sleduje Maleeshinu cestu s nadšením a přejí jí úspěch, najdou se i tací, kteří se na její příběh dívají skepticky. Jeden z komentujících, který o sobě píše, že pracuje v marketingu, na fóru zmiňuje, že podobné humanitární kampaně nebývají vždycky vedeny s těmi nejčistšími úmysly. „Marketing to trochu přehání, ale to je v pořádku, pokud se výrobky a sdělení dostanou ke správným lidem. Může tak z této dívky i její rodiny udělat střed pozornosti. To je všechno v pořádku, ale zajímá mě, s jakým je to záměrem?“ Poukazuje tak na to, že značkám jde vždy především o maximalizaci profitu a líbivý lidský příběh jim k tomu může docela dobře posloužit.
„Lidé říkají, že jde o marketingový tah nebo zesměšňování chudých lidí. Ta dívka má 484 000 sledujících a modelingu se věnuje už nějakou dobu. Zdobila také obálky časopisů. Také značka Forest Essentials jí dala opravdu dobrou příležitost. Dejte jí ji i vy," vyslovuje jiný z diskutujících opačný názor.
Další komentátor Maleeshe vyjadřuje podporu, ale poukazuje na její zranitelnost: „Přeju jí to, ale zdá se mi dost naivní a důvěřivá. Tenhle průmysl je známý tím, že lidi jako ona využívá. Takže doufám, že pochopí, jak tento průmysl funguje," píše.
Maleesha dostala opravdu jedinečnou šanci a ať už je motivací lidí kolem ní spíš profit nebo jiná forma zisku, nedá se popřít, že dívka si svou kariéru vydobyla vlastními silami. Svým talentem, charismatem, vzhledem nebo právě jedinečným příběhem, který ochotně sdílí s celým světem. Proto ji budeme sledovat i nadále a budeme jí držet palce.