O Češích se traduje, že jsme národem pivařů, nový výzkum však odhaluje, že špatně na tom nejsme ani s konzumací vína.
„Kdo víno má a nepije, kdo hrozny má a nejí je, kdo ženu má a nelíbá, kdo zábavě se vyhýbá, na toho vemte bič a hůl, to není člověk, to je vůl.“ Jan Werich v tom měl jasno již před lety a jak se zdá, Češi si tento citát (nebo alespoň jeho část) vzali v loňském roce k srdci. Nasvědčují tomu výsledky nového výzkumu, který si nechal vypracovat Vinařský fond České republiky. Ty totiž kromě jiného ukazují, že vína pijeme čím dál více, za dobrou lahev se nezdráháme něco málo připlatit a zdaleka nejvíce jej u nás vypijí mladé ženy.
To, že lidé oproti dřívějšku začínají při koupi vína více zohledňovat jeho kvalitu, potvrzuje i Dominika Uhrová, mluvčí Vinařského fondu. „Oproti roku 2012 vzrostla průměrná měsíční útrata za víno o 65 korun na 379 korun. Za lahev pro vlastní spotřebu jsme ochotni vyndat z peněženek až 155 korun, což je ve srovnání s rokem 2012 o 33 korun více. Ještě lépe jsou na tom ale přátelé a rodina, kterým jako dárek kupujeme vína až za 229 korun,“ cituje slova Uhrové server iDNES.
Není to však jen množství peněz, které jsme ochotni za víno utratit, co roste. Zvyšuje se totiž také naše spotřeba tohoto alkoholického nápoje, kterého v průměru za týden vypijeme 0,53 litru. Jednak za to může úbytek konzumentů, který se v rámci jednoho posezení spokojí maximálně s „dvoudeckou“, dále se na výsledcích ale podepsal taky mírný nárůst těch, kteří si dají tří deci až celou lahev. Stejně tak není bez zajímavosti, že prakticky bezkonkurenčně nejvíce vína vypijí mladé ženy do 34 let. Ty sice představují jen 15procentní část všech konzumentů, spotřebují však skoro čtvrtinu všeho vína u nás (konkrétně pijí o tři deci za týden více než běžný spotřebitel).
Z výzkumu dále vyplynulo, že většina Čechů (zhruba 60 procent) dává přednost především domácím vínům z Čech a Moravy, zahraniční značky pak preferuje pouze necelá desetina konzumentů. To hlavně proto, že česká vína nám vyhovují svojí kvalitou a všeobecně vyhovující chutí, zároveň ale rádi podporujeme tuzemské výrobce. Z červených vín jsme si nejvíce oblíbili Modrého Portugala, Frankovku a Svatovavřinecké, zatímco z bílých vín máme nejraději Pálavu, Rulandské šedé, Chardonnay nebo Sauvignon.
Na závěr stojí za to zmínit, že většina Čechů upřednostňuje ta vína, s nimiž má už z minulosti nějakou zkušenost, na doporučení ovšem ochutnáme i nové odrůdy. Přibližně 60 procent z nás pak pro vína chodí do supermarketů a hypermarketů, asi třetina místo toho raději zavítá do vinoték a nejmenší skupina nakupuje přímo od vinařů. A jak jste na tom s konzumací vína vy? Kolik deci za týden vypijete a jakou máte oblíbenou značku? Podělte se s námi níže v komentářích.