Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Neděle 8. 12. 2019 svátek má Květoslava

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Gastro - Testy
9
Antonín Havlík
25. duben 2018, 12:14

Velké srovnání českých online supermarketů: U koho se vyplatí nakupovat, jak řeší problémy s nákupem a kde mají největší výběr potravin?

Pokrok je nezastavitelný a už několik let existují v České republice e-shopy s donáškou potravin až do domu. Proklepli jsme je a zkušenosti rozebrali v této detailní recenzi.

Antonín Havlík
25. duben 2018, 12:14
Velké srovnání českých online supermarketů: U koho se vyplatí nakupovat, jak řeší problémy s nákupem a kde mají největší výběr potravin?
Zdroj: Thierry Froment/Pxhere
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
9
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Už šest let nemusíme za potravinami všeho druhu do kamenného supermarketu. S onlinovým prodejem začalo na tuzemském trhu v roce 2012 Tesco, aby mu posléze o dva roky konkuroval RohlíkKošík a Koloniál. Poslední jmenovaný se ale nakonec sloučil s Košíkem a na trhu jsou v současné době tak tři konkurenti. Jaký je nákup potravin na internetu? Vyplatí se? Co všechno místní e-shopy podcenily? A proč jsme museli některé zboží vyhazovat do koše? Zjistili jsme v následujícím testu.

 

Nákup po internetu musí být vždycky rychlý, co nejpřehlednější, jednoznačný, s co nejvíce intuitivním rozhraním a kvalitním vyhledáváním. V testu jsme tedy kladli důraz na zpracování webových stránek a celkový nákupní proces. Měřítkem hodnocení byla i šíře sortimentu. Např. bezlepkové výrobky by měly být v dnešní době samozřejmostí. 

 

Velké srovnání českých online supermarketů: U koho se vyplatí nakupovat, jak řeší problémy s nákupem a kde mají největší výběr potravin?

Výběr potravin, služby

Při výběru potravin jsme se zaměřovali na to, kolik sortimentu má každý e-shop v nabídce, kolik možných variant od jednoho druhu zboží, jestli využívá i potravin od lokálních distributorů a farmářů, zda má v nabídce i speciálně zaměřené potraviny bezlepkových, raw, příp. veganských druhů. Také jsme zmapovali poskytované služby navíc.

 

Rohlík
★★★★★

Přesný počet položek sortimentu nemá Rohlik.cz uveden na svých stránkách. Dává však prostor mimo běžné značky  také lokálním farmářům, řezníkům, pekařům a zelinářům. Patří sem různé druhy ovoce, zeleniny, pečiva, ale i uzenin, marmelád, medu nebo třeba slivovice. Cena produktů je pochopitelně vyšší, ale za farmářskou kvalitu se připlácí. Výhodou je i sortiment sítě Marks & Spencer. Speciální výživa pak zahrnuje bezlepkové, raw, dia, vegetariánské a veganské produkty i superfood.

 

V nabídce má také službu Premium, která stojí 1 999 Kč na rok. Nabízí dopravu zdarma, přednost ve špičkách, tisícikorunový kupon na nákup a přednostní zákaznickou podporu.

 

Kromě toho může každý zákazník poslat např. svůj ručně napsaný a vyfocený nákupní seznam, podle kterého poté zaměstnanci vyberou zboží

 

Košík
★★★★☆

Košík nabízí 13 tisíc položek potravin, drogerie a potřeb pro domácí mazlíčky. Nově přináší také 400 nových premium potravin Delmart. V porovnání s Rohlíkem by mohl více zaexperimentovat s nabídkou farmářských produktů, ale oceňujeme pekařské produkty značky Breadway. Nabízí podobné kategorie speciálních potravin jako zmiňovaný konkurent.

 

Oceňujeme funkci Připravené nákupy, jenž může ušetřit čas těm, kteří potřebují akutní zásobu potravin na doma. Košík totiž předem připravil tématické nákupy – např. zdravější výživa, zásoba na party, „prázdná lednice“, pro rodinu s dětmi a další.

Tesco
★★★☆☆

Tesco online supermarket v sobě ukrývá 21 tisíc produktů, čímž převyšuje minimálně Košík.cz. Ve své nabídce má produkty, které lze znát z kamenných prodejen a které mají také stejné ceny. Obchod má v segmentu všechny své Tesco výrobky, včetně edice Finest, která obsahuje prémiovější produkty. Na webu rovněž uvádí, že každý týden nabízí více než 2500 akčních slev. Menším farmářům a dodavatelům ale takový prostor jako konkurence nedává.

 

Velkou výhodou pro někoho může být služba Klikni a vyzvedni, při které si zákazník objedná potraviny z domu a pak je sám vyzvedne připravené v kamenné prodejně. Kazí to však podpora jenom omezeného množství poboček. Další služby Tesco nenabízí.

 

Velké srovnání českých online supermarketů: U koho se vyplatí nakupovat, jak řeší problémy s nákupem a kde mají největší výběr potravin?

Přehlednost stránek

Jak jsme psali v úvodu, přehlednost stránek je pro zákazníky nejdůležitější. Nejen kvůli úspoře času, ale i peněz. Srovnat zboží podle ceny bereme jako základ, ale chtěli jsme také zjistit, jakým způsobem funguje relevance vyhledávání a např. jestli je u popisu výrobku přehledně uvedena gramáž a jiné informace

Rohlík
★★★★☆

Web Rohlíku je svěží a moderní. Zvláště skvělá je možnost vkládat do košíku zboží již při samotném vyhledávání. Při potvrzeném vyhledávání jsme nenašli možnost produkty srovnat či filtrovat. Vše je jednoznačné, rychlé a takové, jak bychom si u moderní firmy představovali. Každý produkt nafocen a velmi přehledně popsán – od raženky až po masážní olej. 

Košík
★★★★★

Na webových stránkách Košíku se nám nejlépe nakupovalo. Jeho web je přehledný, všechny produktové fotografie nafocené a podobně jako u Rohlíku šlo přidávat do košíku již z vyhledávací lišty. Ve vyhledávání lze filtrovat, nabízelo nám nejrelevantnější výsledky i u složitějších výrazů. Popisky u zboží jsou extrémně přehledné. Potěšily nás i jednoznačnější informace o nákupu.

Tesco
★★☆☆☆

Web by měl být přátelský, měl by zákazníka navádět a zprostředkovávat mu co nejlepší nákup, což jsme na e-shopu Tesca rozhodně nenalezli. Některé výrobky byly nenafocené, jejich detailní informace téměř žádné, gramáž mnohdy uvedena dost matoucím způsobem.

 

To samé vyhledávání – třetí obchod nabízel bezkonkurenčně nejhorší relevanci při vyhledávání. Výraz se musel specifikovat, což příliš neodpovídá standardům moderního webu. Proces nákupu nebyl nepřehledný, jen prostě matoucí a někdy trochu těžkopádný.

 

Na obrázku dole jsou výsledky vyhledávání výrazu „chleba“ (záměrně ne „chléb“), kde jde relevance snadno odhalit.

 

Velké srovnání českých online supermarketů: U koho se vyplatí nakupovat, jak řeší problémy s nákupem a kde mají největší výběr potravin?

Platba, doručení

Doba doručení, minimální objednávka, ceny doručení, oznámení o objednávce – to jsou věci, které jsme brali na zřetel v této sekci. Šlo zaplatit předem? A na místě kartou, nebo v hotovosti? Termín doručení jsme stanovali na stejný den i hodinu – tedy na 24. dubna 2018, od 15 hodin, na stejné místo.

 

Rohlík
★★★★★

Doručování: 7:00–22:00

Časová okna: Čtvrthodinová

Informování: E-mail, SMS (po objednání, počet tašek, čas příjezdu), hovor

Možnosti platby: Hotově, kartou, Twistem za 14 dní

Výše minimální objednávky: 500 Kč

Cena doručení: Za nákup pod 1 200 Kč: 39–79 Kč, nad 1200 Kč: zdarma

 

Košík
★★★★☆

Doručování: 6:00–22:00

Časová okna: Hodinová

Informování: E-mail, SMS (čas příjezdu), hovor

Možnosti platby: Hotově, kartou, Twistem za 14 dní

Výše minimální objednávky: 500 Kč

Cena doručení: Za nákup pod 1 500 Kč: 29–69 Kč, nad 1 500 Kč: zdarma

 

Tesco
★★★☆☆

Doručování: 8:00–22:00

Časová okna: Dvouhodinová

Informování: E-mail, hovor

Možnosti platby: Kartou

Výše minimální objednávky: –

Cena doručení: 49–89 Kč 

 

Přebrání nákupu

Po potvrzení objednávky a rezervace termínu je na řadě přebrání nákupu. V této sekci jsme zhodnotili, jestli nám bylo nabídnuto odnošení tašek do patra a samozřejmě také kvalita doručených věcí, jejich shoda s objednávkou nebo případné poškození.

 

Rohlík
★★★★★

Rohlik.cz notifikuje svůj příjezd pravidelnými SMS zprávami. Obzvlášť užitečná byla informace, že za 5 minut přijede – zákazník má tak čas např. na přípravu peněz. Kurýr Lukáš se do telefonu představil, byl velmi přátelský a nákup (5 tašek) vynesl ihned do patra. V nákupu nic nechybělo, vypadalo to přesně tak, jak bychom si představovali. Po zaplacení přišel mail s poděkováním a formulářem spokojenosti.

 

Objednaný příjezd: 15:00–16:00

Reálný příjezd: 15:04

Konečná částka za nákup: 750 Kč

 

Velké srovnání českých online supermarketů: U koho se vyplatí nakupovat, jak řeší problémy s nákupem a kde mají největší výběr potravin?

Košík
★★★★☆

Druhý testovaný supermarket, Košík.cz, oznámil svůj příjezd hodinu a půl dopředu. Stanovil jej v SMS na 16:12–16:27, avšak to je pozdě, protože jsme termín objednávali do 16. hodiny. Spoléhat se tedy na přesnost je zřejmě otázkou vytíženosti kurýra. Pak ovšem 8 minut před před čtvrtou odpolední řidič přijel a 8 tašek ochotně vynesl nahoru. Bohužel ta nejtěžší, ve které lehce nelogicky byla i vajíčka, se roztrhla a jedno vajíčko se při pozdější kontrole díky tomu ukázalo jako rozbité.

 

Také bychom mohli strhnout pomyslnou známku za zbytečně mnoho tašek, které byly poloprázdné. V nákupu nic nechybělo, jen překvapily dvě položky – sušenky a keříková rajčata od farmáře, které jsme si však neobjednávali. Po nákupu rovněž dorazil mail s poděkováním a formulářem spokojenosti.

 

Objednaný příjezd: 15:00–16:00

Reálný příjezd: 15:52

Konečná částka za nákup: 771,80 Kč

 

Velké srovnání českých online supermarketů: U koho se vyplatí nakupovat, jak řeší problémy s nákupem a kde mají největší výběr potravin?

Tesco
★★★☆☆

Online Tesco žádná SMS avíza neprovozuje. Přesný termín tedy lze jen hádat a je nutno v dlouhém dvouhodinovém oknu čekat až na hovor jednoho z řidičů, případně zvonek. K domu nepřijel vůz přímo Tesca, ale externího kurýra DoDo. Řidiči byli dva, jeden z nich mi hned mezi dveřmi podal do ruky terminál. Zboží neměli v taškách, prý protože jsme si to při objednávce nezaškrtli. Výnos do patra nabídnut nebyl, po požádání bylo možné si odnést potraviny v bedně. Při pozdější kontrole objednávky nic nechybělo, jen nanuky Magnum byly zcela rozdrcené a rozteklé, podle jejich teploty vůbec nebyly v mrazícím boxu. Nezbylo tak nic jiného, než tři zmrzliny za 80 korun vyhodit rovnou do koše. 

 

Objednaný příjezd: 15:00–17:00

Reálný příjezd: 15:49

Konečná částka za nákup: 653,57 Kč

 

Velké srovnání českých online supermarketů: U koho se vyplatí nakupovat, jak řeší problémy s nákupem a kde mají největší výběr potravin?

Ceny

Níže je seznam zboží, které jsme na e-shopech nakoupili. Přidáváme i cenové srovnání – uvedené sumy jsou za 1 kus a bez jakýchkoli slev. U každého druhu zboží jsme zachovávali stejnou značku, v případě vajec jsme vybírali bio kvalitu a v případě kuřecích prsou 0,5 kg od nejběžnějších dodavatelů každého obchodu. Pomerančů jsme kupovali tři kusy, ale každý má jinou velikost a tím pádem i rozdílnou cenu, proto je suma převedena za kilogram.

 

Velké srovnání českých online supermarketů: U koho se vyplatí nakupovat, jak řeší problémy s nákupem a kde mají největší výběr potravin?

 

Velké srovnání českých online supermarketů: U koho se vyplatí nakupovat, jak řeší problémy s nákupem a kde mají největší výběr potravin?

Zákaznická podpora

Důležitým aspektem je zákaznická péče. Někdy se může stát, že objednávka přijde nekompletní, něco chybí, je špatně odváženo, případně je něco navíc. Jak probíhá krizová komunikace mezi zákazníkem a webovým supermarketem? To jsme také zjišťovali. 

Rohlík
★★★★★

První testovaný e-shop neměl žádnou chybu, nákup vypadal tak, jak jsme si přáli. Nebyl proto důvod využívat jejich chatu či zákaznické linky. Ta je pro zákazníky k dispozici od 8 do 22 hodin. Když jsme do chatu napsali, ihned se nám někdo věnoval. 

 

„Samozřejmě vždy vrátíme za vadné zboží peníze na bankovní účet nebo připíšeme kredity na další nákup ve stejné hodnotě. Pokud by se jednalo o větší položku, jsme schopni doručit nové zboží,“ odpověděla nám operátorka na dotaz, jak řeší problémy s nákupem.

 

Košík
★★★★★

Chtěli jsme zjistit, jaký by byl postup při výměně rozbitého vejce. Na lince je Košík denně od 7 do 22 hodin. Když jsme se ve špičce připojili na chat, museli jsme si projít desetiminutovým čekáním, kdy probíhalo „spojení s operátorem“. Poté, co jsme operátorce náš problém vylíčili, okamžitě bez jakýchkoli průtahů nabídla vrácení 5 korun za jedno vejce na náš profil nebo bankovní účet. Takto si představujeme moderní řešení problémů.

 

Tesco
★★★☆☆

Chtěli jsme prověřit také způsob vyřešení problému u Tesca. Chat, který je pro zákazníky k dispozici každý den od 7 do 23 hodin však neustále hlásil obsazené operátory, a proto jsme naše snahy o moderní způsob komunikace po půl hodině vzdali. Do centrály Tesca jsme poté zavolali.

 

Byla nám nabídnuta výměna nanuků, případně vrácení peněz, ovšem jen za podmínek, že rozteklé nanuky (které navíc byly v poškozených a ulepených obalech) stále máme k dispozici. To už jsme samozřejmě neměli. Byla nám tedy nabídnuta alternativa, že za zaslanou fotografii nám produkt vymění. Stejný přístup má i u zboží nižší hodnoty. Větší důvěra v zákazníka by vážně neuškodila.

 

Velké srovnání českých online supermarketů: U koho se vyplatí nakupovat, jak řeší problémy s nákupem a kde mají největší výběr potravin?

Dostupnost

Ještě před samotným nákupem je dobré zjistit, na jaká místa supermarket doručuje. V České republice totiž zatím není obchod, který by doručoval celorepublikově. Každý z nich má své oblasti. V případě Rohlíku a Košíku jde o některá města a jejich okolí, specifické rozložení svých služeb má onlinové Tesco, které ovládá donášku v celých zónách.

Rohlík

Praha, střední Čechy, Brno, Pardubice, Hradec Králové, Plzeň, Liberec, Jablonec nad Nisou.

Košík

Praha, střední Čechy, Pardubice, Chrudim, Hradec Králové, Plzeň, Liberec, Jablonec nad Nisou, Ústí n. Labem, Teplice.

Tesco

Praha, střední Čechy a okolí, Brno, Blansko a okolí, Břeclav, Hodonín a okolí, Pardubice, Hradec Králové a okolí, Mladá Boleslav a okolí a několik dalších oblastí.

 

Velké srovnání českých online supermarketů: U koho se vyplatí nakupovat, jak řeší problémy s nákupem a kde mají největší výběr potravin?

Závěr

Každému ze tří provozovatelů online nakupování jsme nastavili naprosto stejné podmínky. Žádný z nich dopředu nevěděl o záměru recenze. Rohlík a Košík nás potěšili zejména špičkovým zákaznickým servisem a velkou profesionalitou, Tesco by mohlo zapracovat na lepším webovém prostředí, komunikaci se zákazníky a celý proces nákupu více zpříjemnit. Ze všech e-shopů byl však nejlevnější a měl v běžném sortimentu nejvíce slev.

 

Rohlík 

★★★★★

 

Košík

★★★★☆

 

Tesco

★★★☆☆

Ohodnoť článek
124
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.