21. května 2018 16:31
Adam Smeták

Čeští vědci objevili tři nová jezera na Antarktidě. Nachází se čtyři kilometry pod ledem

ZAJÍMAVOSTI

Po dvojici sopek nesoucí dívčí jména přicházejí čeští vědci s objevem trojice vodních ploch.

Objevit na Zemi nové jezero se zdá být ve 21. století jako něco velmi nepravděpodobného. Přesto se českým vědcům podařilo zmapovat hned tři a k tomu ještě identifikovat pravděpodobnou jezerní pánev.

Nalezli je za pomocí dat z družic pod antarktickým ledovcem. Nejde však o první úspěch odborníků z Astronomického a Geologického ústavu Akademie věd. V minulosti se jim v Antarktidě podařilo najít dvě sopky, které dostaly dívčí jména Zuzana a Dana

Klíčovým prvkem k objevu trojice jezer byla gravitace. Díky jejím odchylkám, které měří dvojice družic GRACE, dokázali zmapovat prostor pod ledem a určit, že jde o jezerní plochy. Ke zpřesnění údajů si pomáhali radarovými mapami.

Zdroj: Wikipedia.org / Zina Deretsky / NSF

Hladina jezer se však mění v závislosti na pohybu ledu a podle českých odborníků může vystoupat klidně až o 200 metrů. Objevené vodní plochy jsou spojeny s obrovským jezerem Vostok, které leží čtyři kilometry pod ledovou antarktickou pokrývkou.

Většina Antarktidy je sice již zmapována, výzkum však pokračuje i nadále, a tak je možné, že čeští vědci narazí na další přírodní úkazy nacházející se na čtvrtém největším kontinentu světa.

Kromě Zuzany a Dany tak na Antarktidě zřejmě budou další přírodní úkazy nesoucí české názvy.