Padesátileté výročí od oběti Jana Palacha se rozhodl výrobce prezervativů oslavit nepříliš vhodným způsobem.
Kontroverzní marketing bývá často dobrým tahem. Neplatí to však v momentě, kdy firma nevhodně zneužije citlivého tématu, aby propagovala sama sebe nebo své produkty.
Přesně tímto způsobem, který lidé v komentářích označili za „naprosté dno“ využil český výrobce kondomů Primeros padesátileté výročí sebeupálení Jana Palacha. Na sociální sítí uveřejnil pozvánku do kina na film Jan Palach s komentářem: „Honza byl cool kid, veselej kluk a rváč. Shořel i za Tebe a Tvoje free statusy na fejsíčku?“
Pokud právě nevěřícně kroutíš hlavou, nejsi sám. Pod facebookovým postem se strhla lavina kritických komentářů, z nichž některé byly vyloženě vulgární. Lidé poukazovali krom nevhodnosti takového komentáře i na fakt, že na fotografii připojené ke sdílené události je vyobrazen Jan Palach s komunisty umučeným knězem Josefem Toufarem. Propagovat kondomy na mučednické oběti a náboženském činiteli je podle nich přinejmenším bizarní.
Za společnost Primeros se k situaci pro server Aktuálně.cz vyjádřila marketingová manažerka Jana Kociánová: „Dotýkalo se nás to, že celý Facebook je zaplavený statusy o Janu Palachovi, ale všechny jsou patetické. Měli jsme pocit, že se jeho odkaz ztrácí v povrchnosti sociálních médií. Chtěli jsme proto mladým lidem říct, že to nebyla jen nějaká mystická postava, ale člověk z masa a kostí, který udělal něco výjimečného.“
Společnost se tedy dohodla s majitelem pražského kina Pilotů, že k projekci životopisného filmu Jan Palach od Roberta Sedláčka vyzve své fanoušky na Facebooku k návštěvě kina, kde jim rozdá trička s logem Primeros. „To triko je reward (odměna, pozn. red.) pro lidi, kteří nepůjdou v sobotu večer pařit do klubu, ale půjdou na film, který v nich zanechá nějakou stopu a donutí je o něčem přemýšlet,“ doplnila Jana Kociánová.
Vůči příspěvku na sociální síti se ohradil i provozovatel kina Pilotů Jan Macola. Podle něj byl nápad dobře motivovaný, ale forma byla nešťastná. Po řadě kritických ohlasů se rozhodla firma svůj status okomentovat s vysvětlením. „Sáhněte si do svědomí, co jste pro to, aby se nezapomnělo, udělali každý z vás. Tohle není žádný marketing, jen naše osobní iniciativa,“ zaznělo například v jejich vyjádření.
K tomu bychom už snad jen dodali, že dle nedávného průzkumu agentury NMS Market Research o Palachovi slyšelo 94 procent Čechů. Je tedy na místě ptát se, zda je osvěta potřebná a zda takováto forma propagace spíš Palachův čin neznevažuje.