Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Koblížci, kontroverze s Herdynem a nakonec milionové tracky na YouTube a našlapaný Spotify. Dnešní příběh je opravdu zajímavý.
Dnes je v hudbě možné absolutně všechno. Žánry se do sebe vpíjí jak inkoust do papíru, takže nakonec vlastně člověk nerozezná, co je co. Spletence stylů a nápadů jsou kreativními uzly, jež posouvají hudbu dále a tvoří sonickou revoluci. Proto vnímáme velmi pozitivně, že i lidé, kteří kupříkladu odmalička hráli na klavír a vystupovali ve světě vážné hudby, občas nahlédnou pod pokličku hiphopovým producentům.
Jednou z takových fúzí je i spojení pop-punku a rapu, které v roce 2022 už nikoho nepřekvapí. Náš zářijový respondent v rámci seriálu FRESH RAP je však mnohem multižánrovější – fúze výše zmíněných žánrů je u něj totiž více poziční než umělecká.
Představíme ti totiž příběh šestadvacetiletého Pavla Čejky, kterého budeš znát spíše pod rapovým pseudonymem Lil Pawlie či Pawlie Poizn. Mimoto ale zastává i pozici kytaristy v kapele Koblížci či Koblížc!, chceš-li.
Kdo by je tehdy neznal? Jestli ti je alespoň 25, víš, o kom mluvíme. Zhruba před 12–15 lety trendovala pop-punková vlna a éra emo vlasů, černých linek a lakovaných nehtů podobně jako dnes. O své místo na výsluní se v začátcích sociálních sítí a internetu praly s taneční hudbou a hip hopem. Tuto éru Koblížků Pavel nezažil, což ale nevadí. Jeho roli v kapele si i tak nejprve vysvětlíme, jelikož se váže k jeho hudebním začátkům.
Od fanouška po člena kapely
Hradecký rodák, který se po rozvodu rodičů přestěhoval do Prahy, má kromě hudby rád i hlavní město. Odmala se vnímal jako outsider, který úplně nikam nezapadal, „pařil hry, koukal na filmy a seriály a pokoušel se i o sport a natáčení videí, ale časem se stejně nejvíc našel v hudbě“. Úplně prvního vystoupení se zúčastnil v 9 letech během školní Superstar.
„Tam mi poprvé tak nějak došlo, že mě baví vystupovat před lidmi. Pak jsem zkoušel ještě nějaké pěvecké soutěže, kde jsem se občas i celkem slušně umístil,“ vzpomíná na své zejména rockerské začátky. V počátcích puberty mu poté přítel jeho matky přinesl elektrickou kytaru, která jej uchvátila. „Změnilo mi to život. Chtěl jsem se na ni okamžitě učit hrát,“ vybavuje si. Ono období vyrůstání, o kterém jsme se bavili výše, si to samo žádalo.
Kapel jako Green Day, Blink-182 nebo i Nirvana bylo v éteru plno a Pavlovi láska k nim zůstala dodnes. „Doma jsem to pak drtil jako samouk a zkoušel vymýšlet i nějaké vlastní riffy a songy,“ popisuje. Netrvalo proto dlouho a zahrál si v prvních teenage kapelách s kamarády. Zde se dozvěděl o Koblížcích.
„Pro mě to byl mega objev. Parta bláznivých týpků, co dělá různý úlety, kalí, balí holky, jezdí na skejtu a jejich hudba má drive – to se mnou v té době vážně rezonovalo. Člověk v tom věku hodně hledá sám sebe a mně to přišlo geniální. Věděl jsem, že takový život chci taky,“ neskrývá, že byl velkým fanouškem. Později se s členy i setkal na tzv. hudebních dílnách, které kapela pořádala na svém pomyslném vrcholu. Přátelství poté přerostlo ve spolupráci.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Jak se dostal ke kapele Koblížci.
Jaký vliv na něj měla hudba Lil Peepa.
Co je podle něj za úspěchem jeho tracků.
O beefu s Herdynem.
Jaké má další plány a na co se mohou fanoušci těšit.
„Začali jsme spolu felit, až mi jednoho dne zavolal Josef (Vařeka, frontman kapely Koblížci, pozn. red.), jestli nedorazím na zkoušku, že shání nového baskytaristu. To byl rok 2015. Pak se to bohužel na čas rozpadlo, ale v roce 2021 mi zavolal znovu. Tentokrát jsem věděl, že to bude jiný,“ uvedl nyní plnohodnotný člen tělesa po jeho restartu. Pop-punková legenda bude vystupovat 21. října v Šumperku, což Pavel popsal jako pořádnou rychtu.
Smrt Lil Peepa
Paralelně s tím se však u Pavla budila sympatie k rapu, k němuž tíhnul zhruba od svých 18 let. Skatepark, hulení, trap, to bylo jeho. A když si následně poslechl Lil Peepa a $uicideboy$, jejichž originální spojení punku a trapu vyvolalo hiphopovou revoluci, měl jasno.
FRESH RAP je seriál, který ti již déle než rok představuje ty nejzajímavější mladé rapové interprety z celého Česka.
Rap však není pouze o slovech, nýbrž i o melodiích. Proto ti také jednou za měsíc přinášíme story tuzemských producentů v rámci seriálu FRESH BEATS.
K tomu jsme nedávno začali vydávat i týdenní updaty, co se děje nového u českých rapových person na vzestupu. Pokud ještě nesleduješ FRESH RELEASE, klikni sem.
„Přišlo mi to jako další logická vývojová etapa. Hlavně se mi na rapu líbí to, že se v něm můžu víc textově vyjádřit a mít absolutní svobodu. V kapele je to přece jen o nějakém kompromisu, několik kohoutů na jednom smetišti,“ uvádí umělec, jenž si nejprve říkal Lil Pawlie. Prvním trackem, který nahrál, byl tribute po smrti Lil Peepa. Zde zjistil, jak kreativní je česká hiphopová posluchačská základna.
„Někdo to sdílel na stránce DOUP BOJ ODBOJ, kde lidi hejtují cringe věci. Dostal jsem tam hroznou bídu,“ vypráví s tím, že uznává, že ten song byl minimálně po zvukové stránce příšerný. Něco zlé ale bylo nakonec i k něčemu dobré. „Shodou okolností to viděl i Steve Sniff, kterej mi na základě toho napsal. Potkali jsme se a tak to všechno nějak postupně začalo,“ popisuje začátek druhé hudební kariéry.
Lil Pawlie měl úspěch, jelikož několik tracků se dostalo do vysokých tisíců přehrání. Se svým alter egem se ale úplně nesrovnal. Potřeboval něco osobnějšího, co praští do očí. „Někde jsem kdysi četl citát: ‚V rukou moudrého člověka se jed stává lékem. Pošetilý člověk však lék promění v jed.‘ Přišlo mi to tenkrát hrozně deep a líbil se mi ten kontrast,“ dodává, proč si z přezdívky vypreparoval Lil a přidal Poizn.
Smysl jeho hudby je různorodý. Rád by jí léčil a pomáhal lidem, na druhou stranu by občas i rád provokoval. Různorodost je evidentní stopa od stopy, jelikož nesnáší škatulky. „Dělám, co mě baví. Nemyslím si, že interpret musí dělat konzistentní tvorbu. Já mám třeba každou chvíli náladu na něco jiného, proto tak switchuju žánry,“ objasňuje směsici trapu, ravu, dnb a dalších různorodých vlivů na svou muziku.
„Jak jsem již zmínil, při jednom se mají lidi jen tak odreagovat v moshpitu, něco je víc na zamyšlení a zároveň jim to má připomenout, že na svoje problémy nejsou sami. Když mi někdo napíše, že mu moje texty pomohly, je to pro mě nejvíc, co může být,“ uvádí s myšlenkou, že by chtěl brzy vytvořit hyperpopový track.
Beef s Herdynem a inspirace
Jakmile člověk získává na popularitě, přichází také zádrhely. Pawlie Poizn měl první větší problém s českým streamerem Herdynem, což nám při rešerši neuniklo. „No jo, hroty. Nečekal jsem, že první beef budu mít zrovna se streamerem, ale tak co už,“ krčí rameny. „Pochopil jsem, jakou sílu může mít internet a nenávist. Pro spoustu jeho fans jsem byl najednou největší nepřítel,“ vzpomíná.
V kostce: Jednalo se o problém s písní RaKeťák, k níž Pawlie užil bez vědomí producenta Foxe Stevensona jeho instrumentál. Herdyn na to upozornil, což vyvolalo pozdvižení.
„Dnes s odstupem času si myslím, že to bylo hlavně celkový nedorozumění a sociální sítě z toho udělaly trochu nafouklou bublinu a sh*tstorm. Neříkám, že jsem se zachoval zrovna dospěle, ale jednal jsem dost v afektu vzhledem k tomu, jakým způsobem to podal na svém streamu a jak to snitchoval i samotnému Foxovi. Bylo to zkreslené,“ hodnotí zpětně své reakce na Instagramu a vzájemné nepěkné vzkazy po síti.
„Abych to uvedl na pravou míru, Fox má credits i v názvu, z tracku nijak neprofituju a neporušuju autorská práva. Všechno se naštěstí nakonec vyřešilo v klidu, a to je nejdůležitější,“ připomíná urovnání sporu. Zajímalo nás, jestli mu ta publicita na začátku kariéry něco přinesla. „Tohle byla zrovna taková krátká publicita, která neměla dlouhého trvání. Přijde mi, že si to jinak buduju postupně a pozvolna,“ reaguje.
„Lidé mě začínají poznávat čím dál víc, ale spíše v různých subkulturách. Stále jsem undergroundový umělec, což mě na jednu stranu fakt baví. A asi mě zatím poznávají spíše jako rappera než kytaristu, jelikož jsem se tak posledních pár let prezentoval více,“ dodává k tomu všemu.
Pozice undergroundového umělce nás nepřekvapuje. Tracky Pawlieho Poizona jsou raw, surové, často rychlé, hlučné a s ne úplně dokonalým zvukem, na druhou stranu jsou chytlavé, člověk se u nich odreaguje a v klubu dokonale nabudí. Také jsme v nich slyšeli hodně stories o drogových dýcháncích. „Ty drogové dýchánky, to je dost často nadsázka,“ udává na pravou míru Pawlie, „ale neříkám, že jsem svatej. Dost jsem si jednu dobu ulítnul, vlastně docela dlouho,“ uznává.
Ulítnutí ale utnula psychoterapie v podobě hudby a pár dobrých přátel. „Navíc teď ještě dodělávám školu a pracuju i v normálním zaměstnání, tak na nějaký úlety už není tolik čas. Jsem teď víc nohama na zemi, což ale neznamená, že občas nedokážu pořádně zakalit,“ říká s tím, že se snaží hledat inspiraci i jinde než ve schématu sex, drogy a trap. „Na posledním EP s Medoozou se snažíme nakousnout téma dospívání i zařazení do společnosti, víc deep témata. V tom chci pokračovat,“ ujišťuje.
Úspěch
Příběhy, které vypráví, mají úspěch. Na rappera, který nesází na spolupráce s velkými tuzemskými jmény, má velkou poslechovost i sledovanost. Příčinu nezná. „Možná proto, že ty tracky, co mají velké počty zhlédnutí, přišly ve správný čas,“ přemítá. „Je to taková generační výpověď. Navíc podobná hudba byla v určité době trend, což asi taky hrálo roli,“ argumentuje.
„Views jsou sice fajn měřítko, ale není to všechno. Dneska je důležité dělat i jiný content, na čemž chci do budoucna zamakat. Až překonám svůj mírný strach z mluvení na kameru, začnu možná natáčet videa na TikTok. To by mě bavilo,“ mají se na co těšit fanoušci. Ostatně fanbase je něco, na co je Poizn hrdý.
„Musím říct, že mám úžasný fans. Je to pro mě taková menší komunita podobně smýšlejících lidí a jsem fakt šťastnej, že se mnou vajbujou. Hlavně při posledních shows cítím neskutečné souznění a je to super,“ usmívá se. Fanoušci mu již nyní vytváří fanpages.
„Co se týče fanpage, tak to taky potěší. Rád bych vypíchnul jednu, která se jmenuje pawliepoizn.citaty. Totální sh*tposting, ani nevím, kdo to přesně vytváří, ale je to čistá dekadence, úryvky mých textů vytržené z kontextu a zasazené do fotek, u kterých ani nevím, jak se k dotyčnému dostaly. Ale občas se nad tím i celkem zasměju. Nevadí mi si ze sebe udělat p*del,“ nebere se vážně.
K nárůstu popularity u něj mohla ale přispět i další věc, jíž je zajímavý výběr komparzu ve videoklipech. V písni Dej si to naposled s NIKØTINem, o němž se dočteš zde, vystupuje snad nejznámější Češka na OnlyFans Valerie Holáková alias xholakys.
„Valerie je skvělá slečna s dobrým srdcem. Velmi zajímavá osobnost, nebojí se říct, co si myslí, a má obrovský charisma. Mega rád jsem ji poznal,“ sděluje se vzkazem, že doufá, že v Clash of the Stars „knockoutuje tu divnou, nesympatickou typku“. Společnou spolupráci nedokáže odhadnout. „U mě musí věci vznikat spontánně, a ne na sílu. Když bude správná příležitost, třeba spolu nahrajeme i track nebo něco na OnlyFans, whatever,“ nebrání se.
Hudba, sny a plány
Zvláštním úkazem v době, kdy je člověk nezávislým interpretem a má velká čísla, je absence vlastního kanálu na YouTube. Mysleli jsme si, že je to právě příklad Pawlieho, jelikož většinu tvorby nalezneme na kanále Stevea Sniffa. „Já mám vlastní YouTube kanál, ale je celkem neaktivní. Jde o to, že mě moc nebaví být sólový hráč. Radši pracuju v týmu,“ odpovídá jednoduše.
Poizn spolupracuje s lidmi z labelu W$TD nebo Higher Ground a také rád poznává nové mladé umělce, se kterými jej baví spolupracovat. „Baví mě ta volnost. Aktuálně se snažím hlavně pushovat můj Spotify, kde podle mě v současné době poslouchá hudbu nejvíce mladých lidí,“ sděluje svůj záměr. Ona svoboda dohromady s úsilím v hudbě jsou motory, jež jej ženou dále.
Multižánrový Pawlie, jenž nemá vyhraněný styl v tvorbě ani v poslechu, údajně preferuje hudbu, která má v sobě tu správnou emoci a je dělaná od srdce. „To už tak nějak vycítím, nemám rád hudbu, která je vykalkulovaná a dělaná na sílu,“ tvrdí. Co se snů týče, s jeho přesvědčením tak nějak korelují.
„Můj hlavní sen je živit se hudbou. Pak taky to, ať jsme všichni zdraví, šťastní a spokojení,“ přeje si. „Chtěl bych více cestovat, poznávat jinou kulturu. Co se týče peněz, nejde mi ani tolik o materiální hodnotu, láká mě na tom spíš ta svoboda a možnost dělat si, co chci. Takže věřím, že to bude už jenom lepší,“ vyjmenovává. Dokonce nevylučuje, že by se jednou mohl stát obyčejným mužem se ženou, dětmi, domácími mazlíčky a velkým barákem.
Mezitím zmiňuje i konkrétní plány. Jedním z nich je nadcházející EP s názvem Na to vem jed. „První singl SLAY by měl vyjít někdy na podzim. Už je to nahrané a teď jen řeším věci ohledně klipu, vydání atd. Dříve jsem to dost flákal, tak bych se na to chtěl zaměřit a konečně dodělat nějaký projekt do konce. Motivace je veliká, teď jen nepolevit,“ sype si popel na hlavu.
Svým fanouškům a čtenářům by rád popřál, ať si jdou za svými sny a dělají to, co je dělá šťastnými. „Já vím, zní to jako hrozný klišé, ale o čem jiném ve výsledku ten život je? Každý si může najít to, co ho naplňuje,“ vysvětluje. „Já se snažím už nepřemýšlet nad p*čovinama. Žádný overthinking. Důležité je se soustředit jen na to, co je důležitý, a žít přítomným okamžikem. Nic není nemožný a můžete dokázat naprosto cokoliv. Manifestace myšlenek funguje,“ loučí se.