Zaškolit juniorní pracovníky a pracovnice, nebo jen zapojit AI? Řada firem a organizací v tom nejspíš bude mít brzy jasno.
S vývojem umělé inteligence se pojí nejen příležitosti k odlehčení od monotónních pracovních úkonů, ale i řada překážek. Obavy z příchodu AI mají i lidé, kteří na telefonech a moderních technologiích vyrůstali – příslušníci a příslušnice generace Z. Jedná se o lidi narozené po druhé polovině devadesátých let do roku 2010, přičemž nejstarší „zoomers“ letos dovrší věku 26 let.
Na to poukázal nedávný průzkum webu ZipRecruiter, který pravidelně zveřejňuje inzeráty s nabídkou pracovních míst. Ze vzorku 1500 „zoomers“ napříč Spojenými státy přiznalo tři čtvrtě (76 %) z nich, že se kvůli prosazování umělé inteligence typu ChatGPT na pracovišti obávají ztráty zaměstnání. Informuje o tom Business Insider.
Respondentstvo uvedlo, že s příchodem AI začínají firmy a organizace automatizovat mnoho „juniorských“ úkonů. Na vedlejší kolej se přesouvá také odpovědnost za podporu rozvoje mladých pracovníků a pracovnic prostřednictvím zaškolování. Vyplývá to i z amerického průzkumu Pew Research Center z března, podle kterého má jen 44 % lidí u svého zaměstnavatele zaučování a pravidelné mentorství k dispozici.
Nynější generace si navíc na rozdíl od svých předchůdců prožila dětství a dospívání v době světové finanční krize, o to je jejich startovací pozice při budování kariéry obtížnější.