„What's up y'all, it's your girl Pinkydoll, yes yes yes,“ začíná svá tiktoková videa nová influencerská star Pinkydoll. Za několik měsíců se jí povedlo vybudovat impérium s net worth okolo 300 tisíc dolarů a další drahé spolupráce se jen sypou.
Jak? Dokola několik hodin opakovala na streamech sedm vět a dle svého tvrzení tak vymyslela nový „žánr“ NPC streamy.
Sedm vět, pár měsíců a sedmdesát milionů
Jak Pinkydoll a ostatní vydělávají díky NPC peníze? Během živých přenosů na TikToku mohou uživatelé a uživatelky posílat svým oblíbeným tvůrcům a tvůrkyním obsahu virtuální dárky prostřednictvím sekce komentářů, a to v podobě online „samolepek“ ve tvaru zmrzlinových kornoutů, růží, narozeninových dortů a dalších předmětů, které se objeví na obrazovce.
Uživatelstvo nakupuje samolepky pomocí TikTok coins, které se kupují za reálné peníze v aplikaci nebo na webových stránkách platformy. Virtuální žetony jsou k dispozici v balíčcích, přičemž nejmenší balíček 70 mincí stojí 74 centů a balíček 7 tisíc mincí se prodává za 74 dolarů (asi 1 600 korun). Dárky, jako je například samolepka s květinou, stojí pouze jeden TikTok coin, zatímco za samolepku zobrazující dvojici lvů zaplatí uživatelé 34 tisíc TikTok coins.
Tvůrci si odnášejí 50 % hodnoty všech samolepek, které obdrží během živého vysílání. Samolepky musí přeměnit v dárkové mince, které pak vymění za „digitální diamanty“. Když má tvůrce diamanty v hodnotě 100 dolarů, může je vyplatit za skutečné peníze. Tohle není nic nového. NPC influenceři však dokázali obdarovávání od svých sledujících posunout úplně na nový level a jejich virtuální peněženky se plní každých několik vteřin.
NPC streamer v podstatě předstírá, že je neživá postava ze hry, která má naučených jen několik frází. Za každý poslaný dárek jednu z nich roboticky zopakuje a přidá ještě poděkování uživateli, který dárek poslal. Uživatelé tak rozhodují o tom, jak se bude v rámci svého „předprogramování“ streamer chovat, a skrze dárky jej ovládají. Mnozí také čekají na moment, kdy a zda NPC streamer vypadne ze své „role“.
Proč je NPC tak populární?
Objevilo se již mnoho spekulací o tom, co uživatele na videích NPC tak moc přitahuje a proč se stala tak populární. Podle některých tvůrců či tvůrkyň a diváctva spočívá potěšení v rychlém tempu videí a uspokojení, které cítí z ovládání reakcí lidských NPC na kameru v reálném čase.
„Je to velmi stimulující, protože je to rychlé a velmi opakující se, takže lidé sedí a sledují to, aby viděli další reakci nebo jestli z příliš mnoha darů nějak poruším charakter nebo něco pokazím,“ řekla v rozhovoru pro New York Times Cherry Crush, populární NPC tiktokerka.
Dalším důvodem, proč by videa mohla získávat na popularitě, je to, že obsahují prvky ASMR (autonomní senzorické meridiánové odezvy), což je praxe, při níž lidé šeptají do mikrofonu nebo zesilují hmatové zvuky pomocí různých předmětů, což má na lidi příjemný efekt.
Pinkydoll například v některých svých videích používá žehličku na vlasy, s níž dělá popcorn, a ťuká o sebe akrylovými nehty, čímž vytváří zvuky, které mohou být některým uživatelům a uživatelkám příjemné. Jiní uživatelé sociálních sítí tvrdí, že v obsahu NPC je sexuální prvek. I přesto, že tento motiv mnozí odmítají, zdá se být jako velmi relevantní. Erotickou linku potom navíc dále rozvádí kulturní výzkumníci.
Co s námi NPC streamy dělají?
Kulturní výzkumníci a streameři však v NPC spatřují významové vrstvy, které jsou dalším příkladem erotické tvorby a her v online kultuře.
Na nejzákladnější úrovni je NPC stream jakýmsi vtipem. Stephanie Rennick, filozofka z Univerzity v Glasgow, která se zabývá studiem dialogů ve videohrách, říká: „Vychytávají všechny ty ‚uncanny valley‘ věci, které se týkají chování NPC ve videohrách, všechny ty konverzační normy, které NPC porušují, a pak to napodobují. NPC se nechovají jako běžní lidé, neurazí se, když je nutíte opakovat se pořád dokola. Neočekávají, že budete spolupracovat při konverzaci,“ uvedla pro Guardian.
Christine Tran, doktorandka z Torontské univerzity, která se zabývá internetovou kulturou a digitální prací, dodává, že jde o druh online představení, který erotičtí pracovníci zdokonalují už léta. „Myslím, že NPC streamery lze chápat jako svého druhu mediální vnučky ‚e-girls‘ influencerek, které zaplnily Twitch a TikTok,“ říká. „Jsou to také samo sebou tvůrci, kteří si vybudovali své následovníky kombinací estetiky herní kultury s ovlivňováním cam girl,“ dodává pro deník Guardian.
Cam girls dělají podobné věci už léta, za různě vysoké donations udělají nebo řeknou na streamech sexuální či jinak eroticky laděné věci. Nejpopulárnější streamy navíc mají erotický podtext. Pinkydoll i streamerka Cherry Crush mají účty na OnlyFans s explicitním obsahem, a tak tento žánr ze sex worku znají. I přesto, že na jejich NPC streamech není nic otevřeně sexuálního, mají erotické a NPC streamy jedno společné – nabízí pocit, že můžete tvůrce ovládat. „Vidíme, že ovládání se stává synonymem pro pocit intimity,“ říká Tran.
To, co se s námi tedy díky NPC streamům děje, je to, že dostáváme nad někým moc, kterou si kupujeme za drobné dárečky.