Vyzkoušej REFRESHER+ jen za 25 Kč
30. září 2023 8:00
TASR

Kazašští archeologové objevili šestibokou pyramidu starou 3800 let

ZAJÍMAVOSTI KAZACHSTÁN VĚDA ZPRÁVY ZE SVĚTA

Archeologové tvrdí, že v kazašské stepi objevili pyramidu ve tvaru šestiúhelníku, která mohla sloužit jako hrobka příslušníka elity z bronzové doby, informuje TASR podle zprávy serveru Live Science.

Ulan Umitkalijev, který vede vykopávky v dané lokalitě, upřesnil, že pyramidu se podařilo najít letos na nalezišti Kyrykungir nedaleko východokazašské obce Toktamys. V oblasti se již dříve podařilo objevit množství hrobů a památek a vykopávky v ní probíhají již od roku 2014. Nalezený šestiboký objekt vědci označují jako pyramidu, respektive stupňovitou pyramidu, která se ale od známých egyptských monumentů velmi liší.

Trpíš arachnofobií? Neklikej! Vědecký tým v Austrálii objevil fosilii „gigantického“ pavouka Trpíš arachnofobií? Neklikej! Vědecký tým v Austrálii objevil fosilii „gigantického“ pavouka 29. září 2023 14:15

Jeho současná výška dosahuje zhruba tří metrů a předpokládá se, že mohl sloužit jako hrobka pro příslušníka, respektive příslušníky pravěké elity. Radiokarbonovou metodou datování se podařilo určit věk organických zbytků nalezených ve stavbě na přibližně 3800 let, což znamená, že byla postavena zhruba v 19. století před Kristem. Vnější stěny zdobí tzv. petroglyfy, tedy obrazy vytvořené na povrchu kamene dlabáním, tesáním, řezáním či obrušováním. Zobrazují různá zvířata, mimo jiné i velbloudy a koně.

Kazachstán, pyramida, archeologie
Zdroj: Eurasian National University

Koňské kosti se našly i v těsné blízkosti stavby a předpokládá se, že to souvisí s rozšířeným kultem koní praktikovaným v dané oblasti. Podobné objekty byly již dříve nalezeny v různých oblastech Kazachstánu, především v jeho střední části. Ačkoli vnější tvar nově objevené stavby připomíná šestibokou pyramidu, vnitřní stěny jsou oblé a tvoří jakési bludiště vedoucí k pohřebišti nacházejícímu se v jejím středu, uvedl vedoucí výzkumu Ulan Umitkalijev, šéf katedry archeologie a etnologie na Euroasijské státní univerzitě.

Na Slovensku řídil pes. Překročil povolenou rychlost Na Slovensku řídil pes. Překročil povolenou rychlost 29. září 2023 18:08

Zatím není jasné, zda šlo o krytou, nebo otevřenou stavbu. Pokud by se potvrdila existence střechy, komplex mohl připomínat staroegyptské kamenné hrobky s plochou střechou zvané mastaby, z nichž se později vyvinuly stupňovité a následně klasické pyramidy. V lokalitě stále probíhají vykopávky a pokračují i analýzy objevených nálezů. Archeologové tam dosud našli kousky keramiky, zlaté ženské náušnice a další šperky, ale prozatím není jasné, jestli se v objektu stále nacházejí i nějaké lidské pozůstatky. Kazašští archeologové zatím výsledky své práce nepublikovali, takže je ještě nemohli posoudit nezávislí odborníci.