Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
26. ledna 2024 12:00
Čas čtení 0:13
Vojtěch Vanda

KVÍZ: Poznáš stará auta, která brázdila československé silnice za socialismu?

KVÍZ: Poznáš stará auta, která brázdila československé silnice za socialismu?
Zdroj: Wiki Commons / Forrexp
ZAJÍMAVOSTI AUTOMOBILY ČESKO PRVNÍ AUTO
Uložit Uložené

Nemusíš mít hlavu plnou šedin ani být zapáleným fanouškem*fanynkou všeho, co má čtyři kola, aby u tebe tento kvíz vyvolal jistý sentiment. Ano, láska ke starým vozidlům nerezaví.

Budeš totiž hádat, která auta brázdila naše silnice na začátku nového tisíciletí. Zapomeň však na ikonické drahé „zápaďácké“ modely, tohle bude čistý socík.

Takže se seznámíš se starými škodovkami, ale i s dalšími modely, na které jsme v poslední době rychlého rozvoje třeba i zapomněli. Nuže, zapněme si pásy, pokud je to vůbec možné, a vyrazme!

Kvíz
KVÍZ: Poznáš stará auta, která brázdila československé silnice za socialismu?
Chtěli jsme říct, že si úvodem dáme nějakou klasiku. Ale ona to bude klasika vlastně všechno. První je tedy auto ze 60. let, jehož se vyrobilo více než 440 tisíc kusů. Které to je?
Zdroj: Wiki Commons / Ralf Roletschek
19
Chtěli jsme říct, že si úvodem dáme nějakou klasiku. Ale ona to bude klasika vlastně všechno. První je tedy auto ze 60. let, jehož se vyrobilo více než 440 tisíc kusů. Které to je?
Škoda 1000 MB
Škoda 1100
Škoda 1200
Škoda 1100 MBX
Vysvětlení
Takzvané embéčko Škoda 1000 MB se vyrábělo v letech 1964–1969 jako vůz nižší střední třídy, který byl nástupcem klasické Octavie. První ročníky mladoboleslavského vozidla však nebyly moc povedené, byly hodně poruchové, a tak dostaly přezdívku DoDo, respektive Dodělej doma.
Tohle fáro se začalo vyrábět ve stejné době jako embéčko a v zemích bývalého východního bloku bylo oblíbené. Jak se jmenuje?
Zdroj: Wiki Commons / Jiří Sedláček
29
Tohle fáro se začalo vyrábět ve stejné době jako embéčko a v zemích bývalého východního bloku bylo oblíbené. Jak se jmenuje?
Wartburg 312
Wartburg 1.3
Trabant
Wartburg 353
Vysvětlení
Nízká cena, spolehlivost, snadná údržba a další výhody udělaly z Wartburgu 353 perlu NDR. Vyráběl se celé čtvrtstoletí.
Když už jsme u německých aut z východního bloku, jedna značka byla podstatně dostupnější než Wartburg, a to i u nás. Bylo to proto, že přestože se začalo vyrábět v 60. letech, inženýři na něm udělali málo změn. Takto se nové, ale zároveň zastaralé auto prodávalo až do poloviny roku 1990. O které jde?
Zdroj: Wiki Commons / Christoph Neumann
39
Když už jsme u německých aut z východního bloku, jedna značka byla podstatně dostupnější než Wartburg, a to i u nás. Bylo to proto, že přestože se začalo vyrábět v 60. letech, inženýři na něm udělali málo změn. Takto se nové, ale zároveň zastaralé auto prodávalo až do poloviny roku 1990. O které jde?
Horch 853
Trabant P60
Trabant 601
Wartburg 1.0
Vysvětlení
Občas ještě můžeš najít v dědově garáži nebo na hodně zarostlém parkovišti karoserii Trabantu 601. Znovu se jednalo o levné a v době vzniku vlastně i pokrokově vyráběné auto, jelikož bylo z plastu. To bylo však všechno. Bylo totiž také nepohodlné a pomalé.
Zpátky na východ. Sedmdesátá léta doslova ovládly dva na pohled skoro totožné modely škodovky, jichž se vyrobilo přes milion kusů. Poznej jeden z nich na obrázku.
Zdroj: Wiki Commons
49
Zpátky na východ. Sedmdesátá léta doslova ovládly dva na pohled skoro totožné modely škodovky, jichž se vyrobilo přes milion kusů. Poznej jeden z nich na obrázku.
Škoda 110 R
Škoda 1100 MB
Škoda 110
Škoda 100
Vysvětlení
Takzvaná stovka se stodesítkou nahradily automobily Škoda 1000 MB a Škoda 1100 MB a jsou jejich přímými nástupci. Čtyřdveřové sedany se dokonce zvládly prosadit i na Západě, a to dobrými jízdními vlastnostmi na kluzkém povrchu, což bylo v kombinaci s jednou z nejnižších cen výhodné. Proto nebylo úplně neobvyklé, když se taková stodesítka proháněla na Novém Zélandu. Na obrázku je nicméně Škoda 100 v celé své kráse.
Československo ale nebylo pouze o škodovkách. Měli jsme tu i další automobilku, která však vyráběla vozy hlavně pro pohlaváry a vysokou socialistickou společnost. Jaký byl její oblíbený typ?
Zdroj: Wiki Commons
59
Československo ale nebylo pouze o škodovkách. Měli jsme tu i další automobilku, která však vyráběla vozy hlavně pro pohlaváry a vysokou socialistickou společnost. Jaký byl její oblíbený typ?
Tatra 600
Tatra 603
Tatra 613
Ani jedno není správně
Vysvětlení
Nedostatek limuzín zapříčinil, že socialističtí pohlaváři zadali národnímu podniku Tatra zakázku na reprezentační osobní automobil, jenž měl být nástupcem poválečného Tatraplanu Tatry 600. Kopřivnická „šestsettrojka“ se přestala vyrábět v roce 1975 a navázala na ni výroba Tatry 613, která se využívala ke stejným účelům.
Tento automobil byl na našich silnicích k vidění o to častěji, jelikož se jednalo o vůz nižší střední třídy. Bylo jich vyrobeno přes 2,7 milionu kusů. Říká ti to něco?
Zdroj: Wiki Commons / Forrexp
69
Tento automobil byl na našich silnicích k vidění o to častěji, jelikož se jednalo o vůz nižší střední třídy. Bylo jich vyrobeno přes 2,7 milionu kusů. Říká ti to něco?
Lada 1000
Lada 1500
Lada 1300
Lada 1200
Vysvětlení
Žiguli neboli VAZ 2101 dostal svou prazvláštní přezdívku podle Žigulovských hor u ruského města Samara. Vycházel z italského Fiatu 124, ale pro ruské silnice musel být dodatečně upraven. Zejména ve vývozních státech jej lidé znali jako Ladu 1200. U nás se jej prodalo na 156 tisíc kusů.
Možná ještě větší díru do světa udělal Sovětský svaz s jinou značkou. Tato vozidla sloužila zejména jako podniková, pro státní organizace či jako taxíky do velkých měst. Poznáš je?
Zdroj: Wiki Commons / Lee Fenner
79
Možná ještě větší díru do světa udělal Sovětský svaz s jinou značkou. Tato vozidla sloužila zejména jako podniková, pro státní organizace či jako taxíky do velkých měst. Poznáš je?
GAZ-21 Volga první typ
GAZ-21 Volga druhý typ
GAZ-21 Volga třetí typ
GAZ-21C Volga
Vysvětlení
Zajímavostí je, že stejný typ vozidla, tedy GAZ-21 Volha třetí typ, dostal za odměnu i sovětský kosmonaut Jurij Gagarin, když se vrátil ze své slavné mise. Akorát byl černý. Volgy, resp. Volhy nebyly zrovna rodinným autem, ale také se jasně zapsaly do dějin sovětského automobilového průmyslu.
Je také nutné nezapomenout na výrobu v Polsku. Tamní automobilka FSO uzavřela smlouvu s jednou italskou automobilkou, pročež mohla začít vyrábět tyto krasavce. O které jde?
Zdroj: Wiki Commons / Lowdown
89
Je také nutné nezapomenout na výrobu v Polsku. Tamní automobilka FSO uzavřela smlouvu s jednou italskou automobilkou, pročež mohla začít vyrábět tyto krasavce. O které jde?
Fiat 125
Polski Fiat 125p
Fiat 1300
Fiat 1500
Vysvětlení
Správně tušíš, že licenční smlouva byla uzavřena s Fiatem, přestože Poláci jednali údajně i s francouzským Renaultem. Polski Fiat 125p se na první pohled lišil od své předlohy, Fiatu 125, zejména tvarem světlometů, které měl kulaté. Vyrobilo se skoro 1,5 milionu vozů.
Ukončíme to českou klasikou, kterou ještě teď můžeš někdy vídat v provozu na vesnicích. Bonusová otázka a bod zadarmo. Jak se jmenuje řada, do které patří auto z obrázku?
Zdroj: Wiki Commons / Alofok
99
Ukončíme to českou klasikou, kterou ještě teď můžeš někdy vídat v provozu na vesnicích. Bonusová otázka a bod zadarmo. Jak se jmenuje řada, do které patří auto z obrázku?
Škoda 742
Škoda 743
Škoda 760
Škoda 727
Vysvětlení
Je fakt, že to asi není tak jednoduché, jak se zdá. Auta řady Škoda 742 totiž zahrnují vozy obchodních názvů Škoda 105, 120, 125, 130, 135 a 136. Snad to byl opravdu bod zadarmo.
Vyhodnotit kvíz
Domů
Sdílet
Diskuse