Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Sedli jsme za volant namodralého hothatche značky Hyundai a toto jsou naše pocity.
Když v roce 2017 přišla značka Hyundai se svým úplně prvním vozem typu hothatch, asi jen málokdo čekal, že zaznamená tak enormní úspěch. Cosi sice naznačila zpráva o tom, že si technický vývoj vzal na starost Albert Biermann, někdejší šéf divize BMW M, ale mezi ostrými hatchbacky jsou dlouhá léta etablovaná velmi silná jména. Namodralý počin pod označením i30 N však v segmentu vypálil rybník a nyní zde máme ještě lepší, mezitím modernizovanou verzi.
Ta staví na svých silných základech, přináší ovšem plejádu vylepšení včetně automatické převodovky, která byla očekávána již dlouho. My jsme si samozřejmě možnost vyzkoušet modrý počin v inovovaném balení nemohli nechat ujít, proto ti přinášíme podrobný test exempláře, který má nejen vyšší výkon, modernější technologie a oprášený design, ale také vyhledávanou automatickou převodovku. Naší snahou bylo zjistit, zda i30 N s automatem nepřijde o řidičské zážitky.
Značně modernější a vyzrálejší zevnějšek
Ve smyslu zažitých tradic se facelift v první řadě zaměřil na vizuální stránku, výsledkem čehož je prakticky zcela nová tvář. Širší maska bez rámečku, agresivněji tvarovaný nárazník s pověstnou červenou linkou a zbrusu nové full-LED světlomety. Přestože nově přibývají spíše asijské kontury, nesmírně se nám líbí, že enko má už konečně svůj vlastní, navíc velmi dravý světelný podpis, podle kterého ho můžeš už i z dálky snadno identifikovat. Škoda jen, že jejich samotný světelný výkon je v rámci třídy slabší průměr.
Zastavit se ale musíme u kol. Nové 19” disky váží celkem o více než 14 kilogramů méně, což se u neodpružené hmoty opravdu počítá. A počítá se také to, že průměr předních brzdových kotoučů vzrostl z 345 na 360 milimetrů.
Hyundai i30 N tedy ve výsledku dospěl, nabral sebevědomí, agresivitu a v kombinaci s pověstným modrým lakem Performance Blue to dává i jasně najevo. Přitažlivý look dotváří nejen černé exteriérové detaily, ale rovněž i obnovené zadní partie. Bohužel efektnější koncová světla se halogenových žárovek ani po modernizaci překvapivě stále úplně nevzdala.
Stejně překvapivé je, tentokrát ovšem v pozitivním smyslu slova, že se Hyundai nebojí vzdorovat nelehkým časům a kromě mezitím hezčích a větších koncovek umí nadále uším zaručit až nečekaně lahodnou symfonii.
Zvukový projev i30 N tedy patří mezi naprostou špičku ve třídě, obdobně hlučným výfukovým ústrojím se nepyšní dokonce ani tak silná jména jako BMW M135i či Mercedes-AMG A 45.
Řidič na prvním místě
Vskutku nečekané je, že paradoxně jen vrcholná verze N nedostala při modernizaci modelové řady i30 digitální budíky. Nadále sice platí, že použité analogové řešení udělal Hyundai parádně a nemůžeme o něm říct jediné křivé slovo (vizuální zpracování, čitelnost, zobrazené informace i indikátor přeřazování jsou skvělé), ale trochu zamrzí, že i30 N nemůže mít ty fantastické sportovní budíky z menších modelů i20 N a Kona N.
Nový ale je 10,25” středový displej s vylepšeným infotainmentem s podporou Apple Carplay a Android Auto (jen přes kabel). Líbí se nám, že v jeho spodní části sice jsou dotykové plochy, ale ty podstatné funkce jsou stále v režii fyzických ovládacích prvků, navíc v hodnotném provedení.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemčení?
Za co si rozhodně doporučujeme připlatit z volitelné výbavy.
Jakých je pět benefitů automatické převodovky.
Co s sebou přinášejí změny v pohonné jednotce.
Kolik trvá i30 N s automatem akcelerovat na rychlost 100 km/h.
V čem zaostává za konkurencí.
Zda lze z dlouhodobého hlediska jezdit se spotřebou pod 10 l/100 km.
Veškerá pozornost se v kabině zaměřuje na dva detaily. Prvním je nová automatická převodovka N DCT, která dostala klasický velký volič, pochválit však musíme, že na rozdíl od drtivé většiny aktuálních vozů (zejména koncernu VW Group), se v manuálním režimu vyšší stupeň řadí k sobě a nižší od sebe. Tak je to správné a je to další důkaz toho, že právě takové detaily oddělují zrno od plev.
A když už jsme u nich, obrovskou pochvalu směřujeme i k druhé zmiňované novince a tou jsou nová, o pár kilogramů lehčí příplatková sedadla N Light Seats s výraznějším bočním vedením, decentně nižším ukotvením a hlavně ještě lepší sportovní kolébkou, takže na plných brzdách se už tolik neposuneš. Rozhodně si za tato sedadla doporučujeme připlatit, zvláště za tak rozumnou cenu.
Jednotlivé prvky skutečně jasně poukazují na to, pro koho je i30 N určeno, a také na to, kdo výraznou měrou přiložil ruku k dílu při jeho vývoji. A tím teď vysloveně nenarážíme jen na to podsvícené písmeno N v příplatkových sedadlech, protože to už je jen vizuální třešnička na dortu, u které se chtě nechtě hledala inspirace opět u těch nejlepších.
5 benefitů automatické převodovky
Nejzásadnější novinkou v rámci modernizace je nepochybně možnost vybrat si 8stupňovou automatickou převodovku N DCT. Na rovinu řekneme, že ačkoli stále platí, že šestistupňový manuál vyladil Hyundai na jedničku s hvězdičkou a i takový Mégane RS by se od něj mohl něco přiučit, po této zkušenosti bychom si připlatili za nový automat. Máme k tomu hned pět důvodů. Model i30 N umí být díky automatické převodovce:
V číslech se toho možná moc nezměnilo, protože facelift s sebou přinesl jen 5 koní, navíc i30 N tak nově nabízí 206 kW/280 koní. Dvoulitr však dostal upravené písty, větší turbo a nové výfukové ventily, zatímco točivý moment vzrostl na 392 Nm.
Jinými slovy, motor citelně ožil. Nadále má silné zejména střední pásmo otáček, ale už neztrácí dech ani ve vysokém pásmu. Připočítej si k tomu výhody automatu jako takového, jeho schopnost parádně řadit pod plynem a rázem je řeč o značně rychlejším autě. Nejvíce to pocítíš při pružném zrychlení při rychlosti cca 80 km/h, zlepšila se ovšem pochopitelně i samotná akcelerace z místa — 5,4 sekundy.
Nemusíš jet rychle na to, aby sis jízdu užil
Kromě toho na volantu přibylo tlačítko s novou funkcí N Grin Shift, které po aktivaci na 20 vteřin maximalizuje sílu motoru a převodovky. Nadále ale platí, a to se nám na enku nejvíc líbí, že nemusíš jet rychle na to, aby sis užil jízdu — výborné ostré řízení, automat, který v manuálním režimu podrží zařazený stupeň, ostré reakce na plyn, mimořádně účinný samosvorný diferenciál. Na zimních pneumatikách se samozřejmě o slovo hlásí limity předního náhonu, zejména pokud je mokro, ale věz, že Hyundai i30 N je stejně jedno z nejzábavnějších aut svého druhu.
Pak je tu zvuk, který je sice stále kapitola sama o sobě, ale paradoxně enko umí být díky automatu tišší v tom pozitivním smyslu. Nemáme rádi auta, která více hučí, než jedou, a nemáme rádi ani auta, která hučí v jednom kuse, i když to nechceš.
Enko s DCT převodovkou není ani jeden případ, neboť pokud chceš, tak řve jako nic jiného v této třídě, a když nechceš, tak může být díky automatické převodovce příjemně kultivované a tiché. Hothatch má být auto na dennodenní použití, a proto jsme rádi, že když s ním vyjedeš na dálnici, neriskuješ sluch. V běžném režimu totiž motor při rychlosti 130 km/h při zařazené osmičce točí 2000 ot./min a výfuky jsou v klidu.
Abychom ale jen nechválili, slabší stránkou je odhlučnění. Ať už jde o hluk od oken nebo od kol, odhlučnění není na takové úrovni jako například u Golfu v GTI.
GTI, dokonce i ve verzi Clubsport, ale umí být opět lepší ve spotřebě, neboť enko má v globálu tak o litr a půl vyšší spotřebu. Ano, pokud se budeš snažit, můžeš díky až 8 stupňům spotřebu na „okreskách“ lépe ukočírovat, ale nečekej, že s i30 N budeš jezdit za 7 litrů na sto kilometrů. Reálná dlouhodobá spotřeba ve smíšených podmínkách a při využívání potenciálu auta de facto počítá s dvouciferným číslem.
Jenže popravdě se v enku ani moc nechceš snažit jezdit na spotřebu, protože tě tohle auto doslova nutí si jízdu užívat. Fantastický zvuk, živelnost a hlavně podvozek. Ten má nově větší odklony, nové pružiny a už to není vysloveně surově tvrdé, ale spíše tuhé. Stále ale platí, že pokud chceš pohodlný hothatch, enko obcházej obloukem. Pokud však chceš skutečné řidičské náčiní, tohle je ono!
Hyundai i30 N není bezvadné auto, ale po řidičské stránce je to geniální výtvor — o to víc, když jde o prvotinu značky. Souhra motoru, řízení, řazení nebo podvozku je nejen v kontextu ceny (kolem 800 tisíc korun) excelentní.