29. března 2023 20:20
Veronika Dlesková

Britští vědci objevili olbřímí černou díru. Její objem je 30miliardkrát větší než Slunce

Zdroj: Durham University
TECH VĚDA VESMÍR ZPRÁVY ZE SVĚTA

Vědci z univerzity v britském Durhamu učinili překvapující objev. Pomocí gravitační čočky a superpočítače našli jednu z největších černých děr, o kterých víme.

Britští vědci vydali ve středu článek, ve kterém oznamují objev jedné z největších černých děr, která je lidstvu známá. Navíc se jedná o první černou díru nalezenou pomocí gravitační čočky. Tato obří černá díra je vzdálena 2,7 miliardy světelných let od planety Země a sami vědci byli překvapeni její velikostí.

Čech ohromil NASA. Takto vypadá vzácný zelený záblesk, který se Petru Horálkovi podařilo zachytit Čech ohromil NASA. Takto vypadá vzácný zelený záblesk, který se Petru Horálkovi podařilo zachytit 28. března 2023 19:41

„Tato konkrétní černá díra, která má asi 30miliardkrát větší objem než naše Slunce, je jedna z největších, kterou jsme kdy zaznamenali. Navíc se pohybuje na horní hranici toho, jak velké podle nás černé díry teoreticky vůbec mohou být. Takže je to pro nás velice vzrušující objev,“ uvedl hlavní autor studie James Nightingale. Informuje o tom The Guardian

Gravitační čočka je objekt s intenzivním gravitačním polem, který se nachází mezi pozorovatelem a zdrojem světla. Může jím být třeba černá díra nebo galaxie. Tento objekt svým gravitačním polem zakřivuje paprsky vycházející ze zdroje světla, podobně jako to dělá optická čočka. Astronomové používají princip gravitační čočky k pozorování objektů ve vesmíru a tato černá díra je první, která byla s její pomocí objevena.

Pentagon upozornil na zaznamenané UFO, které popírá zákony fyziky. Vědci se snaží vysvětlit proč Pentagon upozornil na zaznamenané UFO, které popírá zákony fyziky. Vědci se snaží vysvětlit proč 15. března 2023 20:17