Děti přečetly během loňského školního roku o čtvrtinu knih více než rok předtím. Vyplývá to ze zprávy Co čtou děti (What Kids Are Reading), kterou v úterý zveřejnili britští a irští vědci. TASR převzala zprávu z deníku The Guardian.
Účastníky studie bylo 1,3 milionu dětí v Británii a Irsku, které ve školním roce 2021–2022 přečetly více než 27 milionů knih. Ve srovnání s předchozím školním rokem jde o 24procentní nárůst.
Přispěly k tomu zejména trendy na sociálních sítích. Například na TikToku funguje komunita BookTok, v rámci které si uživatelé navzájem doporučují jednotlivá díla a následně o nich diskutují. Badatelé uvedli, že mimořádně populární byla mezi školáky zejména série young adult komiksových knih Heartstopper (Srdcerváči) od britské autorky Alice Oseman o vztahu dvou středoškoláků stejného pohlaví.
Mezi žáky prvního stupně základních škol se na prvních příčkách umístili Jeff Kinney s populární knižní sérií Deník malého poseroutky a britský komik David Walliams a jeho série Nejhorší děti na světě. Na třetím místě se umístila spisovatelka J. K. Rowling.
Studie však uvádí, že navzdory tomu, že děti se stoupajícím věkem čtou náročnější literaturu, tento proces probíhá pomalejším tempem, než by bylo žádoucí. Školáci na druhém stupni základní školy například častokrát čtou knihy se stejnou obtížností, jako četli na prvním stupni. Podle vědců se také zhoršuje schopnost školáků porozumět čtenému textu. Je proto podle nich třeba, aby rodiče a učitelé vybízeli žáky ke čtení náročnější literatury přiměřené jejich věku.