Olympijská kolekce Jana Černého, medaile pro mistrovství světa v hokeji, interiér baru Forbína nebo nové vázy Rückl. Podívej se, jaké designové počiny přinesly svým tvůrcům prestižní cenu Czech Grand Design.
Akademie designu ČR, složená ze 67 významných osobností z řad českých i zahraničních kurátorů, galeristů, novinářů a teoretiků designu, rozhodla o vítězích 19. ročníku Czech Grand Design. Nejprestižnější ocenění pro české autory a výrobce převzali laureáti z rukou významných osobností odborné i veřejné sféry v pondělí 3. března 2025 ve Stavovském divadle v Praze.
Objev roku
Objevem roku se stala Natálie Navrátilová za svůj návrh příborů z nerezové oceli Boldi pro značku FABINI a kolekci kancelářských potřeb Office pro Mikov. „K designu se tato rodačka ze Znojma dostala díky Designbloku. Když ho jako teenagerka poprvé navštívila, uhranula ji tu instalace značky Bomma. V roce 2024 se karty obrátily – byla to právě Natálie Navrátilová, která na loňské přehlídce designu zazářila,“ říká členka Odborné poroty produktového designu a novinářka Petra Cieslar.
„V designu se snaží o dosažení harmonických a uživatelsky přívětivých proporcí, stejně jako o maximální využití výrobních kapacit,“ dodává Cieslar.
Fotograf*ka roku 2024
Cenu získala Lena Knappová za práce pro Blue Paper a Circ Magazine, backstage snímky pro světové módní značky Ann Demeulemeester nebo Rick Owens. „Knappová je slovenská fotografka a kreativní ředitelka působící mezi Paříží a Prahou. Za její prací v časopisech Circ a Blue Paper, které vede, je mnohem víc konceptuálního uvažování než jen fotografování,“ popsal Michal Nanoru, předseda Odborné poroty fotografie, publicista a kurátor.
Grafický*á designér*ka roku
Cenu za grafický design si převzali Filip Blažek a Linda Kudrnovská a studio Mowshe! Cenu získali za multižánrový projekt, který je příběhem českého grafického designu. Jeho součástí je obsáhlá publikace, výstava, sedmidílný televizní cyklus a film (za spolupráce dalších tvůrců).
„Unikátní kniha Identita editorky Lindy Kudrnovské vznikala sedm let. Jedná se o více než pětisetstránkovou kolektivní monografii, která mapuje historii oboru i současné trendy, nabízí řadu obrazových materiálů, dokumentů i originálních skic, rozhovory s osobnostmi českého grafického designu, eseje teoretiků a dalších odborníků,“ říká grafická designérka a pedagožka Kristina Fišerová, členka Odborné poroty kategorie grafického designu Czech Grand Design.
Ilustrátor*ka roku
Titul ilustrátora roku si odnáší Michal Bačák za návrh intarzií pro bar Forbína, které z vzácných dřev realizovalo studio zeitgeist.limited.
„Nastudováním a zdařilým ovládnutím metody intarzie ze vzácných dřevin Michal Bačák prokázal, že kategorie ilustrace nekončí na papíře. Intarzie propojuje naráz několik řemesel, která vyžadují preciznost a plánování. Nejde o rychlou skicu, která by dynamicky zachytila umělecký rukopis,“ uvedla Emma Hanzlíková, teoretička umění, kurátorka a členka Odborné poroty kategorie Ilustrátor*ka roku.
Designér*ka šperku roku
Magdalena Šťastníková získala cenu za kolekci Tender Tendrils a šperky Drape ke kolekci cruise24 módního designéra Tomáše Němce. „U obou kolekcí vyniká lehkost a měkkost, kterou Magdalena dokáže tvrdému kovu dodat. Její stříbro ožívá jako drapovaná látka, vlající šátek na krku dámy v kabrioletu nebo jako propletené kořínky a tenounké, spirálové úponky rostlin,“ popisuje novinářka a členka Odborné poroty kategorie designu módy a šperku Veronika Ruppert.
Módní designér*ka roku
Módním designérem roku 2024 je Jan Černý. Cenu získal za návrh nástupové kolekce pro Český olympijský a paralympijský tým 2024, která silně rezonovala. „Jan Černý dokázal proměnit silnou autorskou vizi v současný streetwearový produkt, v němž byli čeští olympionici a paralympionici nepřehlédnutelní. Výsledkem byl vizuálně atraktivní unisex komplet v barvách české trikolory v mírně posunuté barevnosti směrem k elegantnějšímu vyznění, jehož základem je výrazný plášť. Jan použil svůj signature print Rorschachova testu, k němuž ho přivedla umělecká interpretace otisků od Vladimíra Boudníka,“ popsala za Odbornou porotu Akademie designu ČR kurátorka Moravské galerie v Brně Andrea Březinová.
„Pečlivou přípravu, své zkušenosti a kreativitu vtělil Černý se svým týmem do genderless outfitu, který je funkční i elegantní zároveň, má silný autorský rukopis, je současný a zároveň pracuje s jemnými vrstvami nostalgie a národní tradice. Kolekce vzbudila zasloužený mezinárodní ohlas,“ dodala porotkyně.
Designér*ka roku
Další cenu si odnáší Kateřina Handlová, která zaujala porotu svou kolekcí váz Unreality pro Rückl, svítidly Flare pro značku Bomma a medailemi pro Mistrovství světa v ledním hokeji 2024.
„Kateřina ve svých návrzích přistupuje ke sklu jako ke hmotě, která nezná limity a omezení. Svoje kvality postavené na empatii a určité filosofující zádumčivosti nakonec zužitkovala i při návrhu medailí pro hokejové mistrovství světa. Její návrh přinesl očekávaný efektní moment a zároveň zůstal důstojnou památkou pro výherce. Díky své silné vnitřní intuici, talentu a schopnosti překračovat ustálené zákonitosti je dnes Kateřina Handlová hlavní hybnou silou českého skla,“ okomentovala za Odbornou porotu produktového designu novinářka Veronika Pařízková.
Výrobce roku
Brand Master & Master získal titul za produkty navržené českými designéry všech generací – konkrétně květinovým stolkem Oasis, křeslem a sofa Log (Jiří Pelcl), jídelním a kancelářským stolem SAD (Atelier SAD) a kolekcí stolků Dalmatian (Palma de Alma).
„Schopnost vyrobit produkt, který je dostupný a zároveň má nepřekonatelné estetické kvality, je v současných provozních podmínkách složitý úkol. V nábytkářském segmentu se výrobci dlouhodobě potýkají s rostoucími cenami materiálů, jejich nedostatkem, ale především pak konkurencí ve formě mezinárodních velkoobchodů. Přijít proto na trh s nápadem, který bude pro zákazníka atraktivní cenou i vzhledem, je obrovská výzva,“ popsala za Odbornou porotu produktového designu novinářka Veronika Pařízková.
Porota při každém ročníku zvolí ještě absolutního vítěze napříč kategoriemi s ohledem na celkový počet hlasů v závěrečném hlasování, kvalitu a společenský přesah realizovaných projektů. Výsledkem je finální kategorie Grand designéra nebo designérky roku 2024.
Grand designér*ka roku
A právě s přihlédnutím k velké pozornosti veřejnosti i celého světa a společenskému významu olympijské kolekce si titul absolutního vítěze odnáší Jan Černý. „Přání mladých sportovců, na jehož základě došlo k úspěšné spolupráci Jana Černého a Českého olympijského výboru, padlo na úrodnou půdu,“ poznamenávají organizátoři.

Síň slávy
Každý ročník také vyznamená dlouhodobý přínos umělců a umělkyň uvedením do Síně slávy českého designu. Letos byla do síně uvedena fotografka Libuše Jarcovjáková, jejíž tvorbu momentálně (do konce března) vystavuje Národní galerie. Do povědomí široké veřejnosti se dostala i díky dokumentu Ještě nejsem, kým chci být, který je ódou její práci a přínosu, kterým se vyrovná největším světovým jménům fotografie – často bývá přirovnávána například k fotografce Nan Goldin.
