Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub Refresher+ už od 0 Kč 😱
1. července 2015 v 20:48
Čas čtení 0:00
Ondřej Jarůšek

Tým českých studentů postavil prototyp unikátního sportovního elektromobilu, se kterým míří do výroby

TECH
Uložit Uložené

StudentCar SCX je výtvorem týmu českých studentů, kteří po několikaleté práci dosáhli kýženého výsledku - unikátního sportovního elektromobilu, ze kterého se konkurenci po celém světě budou dělat vrásky na čele.

Z nuly na sto dosáhne za méně než 5 sekund, na jedno nabití dojede až 180 kilometrů a nabízí snadnou a rychlou výměnu baterií. Takto ve zkratce vypadají některé vlastnosti prototypu sportovního elektromobilu značky StudentCar s označením SCX, který se podařil vytvořit skupině mladých českých studentům Vysoké školy báňské – technické univerzity Ostrava na Fakultě metalurgie a materiálového inženýrství. Vývojovému týmu za podpory Technologické agentury ČR zabrala práce, během níž vznikly tři generační stupně, přibližně čtyři roky a tento unikátní vůz je jejím výsledkem. 

Tým českých studentů postavil prototyp unikátního sportovního elektromobilu, se kterým míří do výroby

Elektromobil využívá celkem čtyř synchronních motorů bez převodovek umístěných na nápravách, díky čemuž se jedná o unikát a to v rámci nejen tuzemska ale globálně. Energii motorům dodává battery pack od firmy ECV, který je napájen 300 kusy článků akumulátoru LiFe PO4. Ty se chlubí napětím 320V a kapacitou 17 kWh

Soustava dosahuje výkonu 220 kW (300 koní) a točivého momentu 2100 N.m. Na stovku StudentCar SCX dokáže vystřelit za úctyhodných 4,9 sekund a na rychlost 150 km/h se vůz dostane za 9,2 sekundy. V zatáčkách navíc elektromobilu s přibržďováním kol pomáhá funkce aktivních elektronických diferenciálů. StudentCar SCX tak dokáže pohodlně projíždět zatáčky i při vysokých rychlostech (s bočním přetížením více než 1 G). Celková váha vozu je 1438 kilogramů. K úspoře hmotnosti přispěla karoserie z kompozitu, která byla navržená přímo v laboratořích univerzity.

Tým českých studentů postavil prototyp unikátního sportovního elektromobilu, se kterým míří do výroby

Elektromobilu StudentCar SCX se podařilo úspěšně projít potřebným schvalovacím řízením k provozu na pozemních komunikacích a nyní tým stojící za jeho vznikem připravuje výrobu limitované série. Kolik ovšem bude jeden model stát, není zatím známo „Cenu vozu, která se velmi odvíjí od celé řady výrobně technologických aspektů, prozatím nelze stanovit,“ prohlásil doc. Petr Tomčík, vedoucí Katedry materiálů a technologií pro automobily VŠB-TU Ostrava.

Pokud byste měli zájem elektromobil spatřit naživo, příležitost ve vám naskytne na letošním ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu, který se bude konat v Brně na podzim ve dnech od 14. do 18.9.

Tým českých studentů postavil prototyp unikátního sportovního elektromobilu, se kterým míří do výroby
Tým českých studentů postavil prototyp unikátního sportovního elektromobilu, se kterým míří do výroby
Domů
Sdílet
Diskuse