Krev, pot a slzy. Podívali jsme se na hudební kariéru Skepty a shrnuli ji do několika důležitých momentů jeho tvorby, které by ti neměly ujít.
Už tento pátek se v Praze předvede 37letý grimeový MC Skepta. I když jeho kariéra započala ve špinavých londýnských ulicích, našel si i tady v Česku tolik příznivců, že se jeho koncert musel kvůli obrovskému zájmu přesunout do kapacitně více vyhovujícího Fóra Karlín a ty si lístky na tuto show můžeš zakoupit zde.
I když je Skepta undergroundový fenomén, underground už dávno není. Hity jako Shutdown, That’s Not Me nebo Energy mají na YouTube miliony zhlédnutí a interpret se těší ohromné popularitě. Jeho cesta k celosvětovému hajpu ale vede přes tottenhamskou velkoměstskou šeď, která člověku nedá nic zadarmo.
K rapu měl raper blízko už odmalička, v londýnských klubech totiž působil jako DJ a producent. Svůj styl našel v grimeu a UK garage, díky kterým si postupně vybudoval jméno. V roce 2005 vydal svůj první velký hit Private Caller.
Nepodílel se na něm jen on sám, na tracku hostovaly i legendy jako Cookie, President T, Jme, Frisco a další. Private Caller vyšel ještě v dobách, než potkal legendárního krále grime scény Wileyho.
Byl to právě Wiley, který vycítil nemalý potenciál a poradil Skeptovi, ať se věnuje rapování naplno. MC si tak postupně vybudoval jméno.
Mikrofon, tvrdost a grime
Pokud něco opravdu patří ke grimeu, je to Lord of the Mics. Jde o projekt, který tomuto žánru položil základy. V podzemním studiu vytvořila dvojice MC's Jammer a Ratty prostor, kde se mohli utkat dva grimeoví interpreti ve slovních přestřelkách, v tzv. clashes, tedy speciálních raperských battlech.
Vyznačovaly se obrovskou energií a nevídanou drzostí, ale také tím, že žánr zdokonalovaly. Ten MC, který se nedokázal technikou, kadencí slov či trefností vyrovnat svému soupeři, prostě prohrál. V Lord of the Mics účinkovala ta největší jména UK grimeu, včetně Skepty. Byl to právě tento projekt, který grime pozvedl, oživil a postupně zpřístupnil ostatním.
V roce 2006 založil se svým mladším bratrem Jme label nazvaný Boy Better Know, o rok nato vydává debutovku drze Greatest Hits. Tu vzala kritika velmi pozitivně.
„Jedním z nejvýznamnějších bodů okolo Greatest Hits je, že se nejedná o mixtape. (...) Skepta se více soustředí na kvalitu než na kvantitu a vydává album nezávisle,“ popisuje Skeptův debut magazín Pitchfork. Na albu dostávají prostor jak nejtvrdší klubové bangery, tak skladby s hlubší tématikou, například rasové rovnosti, o níž referuje „Blood, Sweat and Tears“ (Krev, pot a slzy).
„Pro co zpíval Bob Marley / pro co bojovala Rosa Parks / když stále vraždíme jeden druhého,“ zamýšlí se v refrénu s jeho bratrem Jme a Shortym. I přes takto vážná témata ale trojice grimeových králů neztrácí svou tvrdost. Jak výstižně nazval toto album DUMMY MAG, jde o album sloužící jako soundtrack pro neklidné děti ulice.
Postupně se vyvíjel i Skeptův styl a když v roce 2009 vyšlo nové album Microphone Champion, bylo znát, kdo v budoucnu začne stylu doopravdy vládnout. I když bylo album jako celek přijato grimeovými fanoušky celkem vlažně, první singl z alba Rolex Sweep dosáhl 89. pořadí v UK Singles Chart. Šlo o zdánlivě malý krok v této anketě, ale velký skok pro grime, který se dostával do širšího povědomí.
Teprve tato skladba odhalila Skeptův skutečný pokrok. Už to nebylo ono neklidné dítě ulice, ale vyzrálý hudebník, kterého je třeba brát vážně. Právě to se stalo terčem kritiky, podle které prý Skepta hrubě zkomerčněl.
Možná komercionalizace se ale nesla ruku v ruce s kvalitou hudby. Skepta se po vydání tohoto alba prodral až na výsluní. Experimentuje se zvukem a kombinacemi grimeu s jinými žánry, které daleko přesahují rapovovou bublinu a pronikají do hudebního mainstreamu.
Velmi dobrým příkladem je například skladba Hold On s rockovým refrénem nebo spolupráce se zpěvačkou Preeyou Kalidas ve skladbě Cross My Heart. Skeppyho specifický přednes ani v nich však nechybí. Když v roce 2011 vyšlo třetí studiové album Doin' It Again, pokračovalo odklonem od původních undergroundových kořenů.
To kritiky zvedá ze židle, ale Skepta jim odpovídá v tracku So Alive. „Ale i slepý by viděl / že bych nikdy neprodal svou duši za P / když se díváš na Skeptu, díváš se na grime / takže jediná věc, které musím zůstat věrný, jsem já sám,“ rapuje.
Zpátky na zem
Od surového grimeu se Skepta po podpisu smlouvy s nahrávací společností postupně úplně odklání. Pro staré fanoušky už to není on a jakoby ztrácel tvář. Mainstream si z grimeu snaží brát inspiraci, ale nic nového mu nepřináší a spíše si ho formuje do posluchačsky přijatelnějšího amerického rapu.
I někteří britští rapeři se chtějí svést na této slávě. Skepta začíná kritiku vnímat chce se vrátit zpátky ke kořenům – tam kde všechno začalo. Ke starému zvuku UK grime, špinavému a tvrdému, který se neohýbá před trendy.
Jeho Ace Hood Flow právě na to reaguje: „Všichni dělají covery amerických beatů / když to není Ace Hoodova ‚Hustle Hard‘ flow / tak mi to všechno zní jako Rick Ross / tohle má být něco, co mám respoktovat?“ ptá se ve svém restartu a grimeu dodává novou porci sebevědomí.
A Skepta nakládá dál – jeho velký hit That's Not Me z roku 2015 skutečně proslavuje UK zvuk i v zámoří a referuje o všem, co se stalo v jeho kariéře. Skeppy jde zpátky dolů a rapuje do tvrdých instrumentálek, hlásá antikomerci a účinkuje v lowbudgetovém hudebním videoklipu, který stál jen 80 liber.
„Jo, nosil jsem Gucci, ale hodil jsem ho do koše, protože tohle nejsem já,“ dává najevo svůj postoj. V minulosti sice předražené módní značky nosil, ale ztratil tvář – už se nepotřebuje nadále přizpůsobovat novým trendům. Chce mít raději svůj vlastní styl, bez ohledu na to, co si o tom kdo myslí.
Vypadá to, že návrat ke špinavému pouličnímu stylu jeho tvorbě obrovsky prospěl. Singl se dostal do žebříčku UK Singles Chart na 21. místo. Je to důkazem, že zřejmě není potřeba se přetvařovat nebo dělat kompromisy, fanoušky baví nejvíce právě ryzí tvrdý Skepta.
Skladba se nakonec dostane na čtvrté album Konnichiwa, které vychází v roce 2016. Tady zaznívá i další hit Shutdown, který má na serveru YouTube přes 45 milionu zhlédnutí.
A to není všechno – album rozdrtilo britský žebříček a na zajímavých pozicích se umístilo i v žebříčcích jiných zemí. Skepta zároveň porazil Davida Bowieho i Radiohead a vyhrál prestižní cenu Mercury Music Prize. Podle NME nejvíce zaimponoval jeho příběh a také to, že se MC neutápí v chudobě, ale ctí heslo, že „ať už pocházíš odkudkoli, můžeš to dokázat“.
Jme, A$AP Rocky, Lethal Bizzle, Playboi Carti, Dizzee Rascal nebo Flatbush Zombies – to je jen velmi stručný výpis jmen, se kterými Skepta někdy spolupracoval.
A seznam zdaleka nekončí, interpret vydává dál a v roce 2019 se předvádí se svým pátým studiovým albem – Ignorance Is Bliss. To už nemusí nikoho o nikom přesvědčovat, protože grimeový trůn tomuto MCmu zaručeně patří.
O jeho kvalitách se můžeš přesvědčit i ty už v pátek 25. 10. 2019 v pražském Fóru Karlín.