Studio EA Motive vydalo remake hororové klasiky z dob PS3 a Xboxu 360. Výsledek tě pohltí na dlouhé dny.
Dostupné platformy: PC, Xbox Series X/S, PS5
Cena: 1 500–1900 Kč
Vývojář: EA Motive
Vydavatel: Electronic Arts
Datum vydání: 27. leden 2023
Nejnovějším pokusem společnosti EA o návrat jedné z jejích klasických her je jeden z nejzásadnějších titulů sci-fi hororového survival žánru – Dead Space. Kvalitní trilogie, která vyšla během 5 let (2008–2013), je již zastaralá. Na PS4 a PS5 si ji například zahrát ani nemůžeš.
Studio EA Motive (Star Wars Squadrons) předělalo Dead Space od základů a výsledek je pohlcující. Je to stále tatáž hra, akorát vyšperkovaná téměř k dokonalosti. Příběh začíná v momentě, kdy inženýr Isaac Clarke přistane s týmem specialistů na těžební vesmírné lodi USG Ishimura, která vyslala nouzový signál.
Inženýr Isaac se musí stát odborníkem na zabíjení příšer ve vesmíru
Krátce po příjezdu Isaac zjistí, že musí vzít speciální laserové zbraně a odřezávat jimi končetiny příšerám, které zahltily celou stanici a vyvraždily většinu její posádky. Jak se to stalo a odkud monstra pocházejí, už musí zjistit hráč. Na rozdíl od standardních her útoky do hlavy příšerám neublíží. Musíš jim odsekávat končetiny.
K dispozici je 9 zbraní, které hráč najde ve 12 levelech. Ishimura je obrovská loď, jež je propojena železničními kolejemi a rychlou přepravou bez jediného načítání, takže je remake mnohem plynulejší a působí celistvěji.
Remake je věrný předloze, ale skvěle modernizuje celou hru
Vývojáři mohli akorát přidat možnost navigace po mapě. Ishimura je obrovská loď a kromě hlavních a vedlejších úkolů si nemůžeš nastavit navigaci na konkrétní místo. Vadí to zejména v pokročilé fázi hraní, když se chceš dostat na dříve nedostupná místa (díky vylepšením si postupně odemykáš nové místnosti), ale netušíš, jak se tam dostaneš, protože chodby jsou propletené.
Autoři remaku zachovali kromě příběhu také základ hratelnosti a atmosféry. V mnoha směrech si budeš připadat jako v roce 2008, kdy jsi hrál*a Dead Space poprvé. Tentokrát je to ovšem v nádherném moderním grafickém kabátku, který ještě umocňuje atmosféru hry. V místnostech plápolá oheň, výboje elektřiny osvětlují jinak tmavé chodby a při požárech a v laboratořích se na zemi drží kouř a mlha, ve které se může schovávat monstrum.
Dead Space je skutečně strašidelná hra
Remake Dead Space exceluje zejména z hlediska nasvícení a barev. Ishimura je tmavé místo a díky skvělému zpracování technologie HDR je tma opravdu tmavá a černá a ty se přistihneš, jak si až příliš často osvětluješ cestu, neboť se bojíš, co může číhat v koutě. Tmavé prostředí působí přirozeně a dokonale se hodí k hororové atmosféře.
Původní Dead Space jako režisér stvořil Glen Schofield, který nyní vydal nový survival horor The Callisto Protocol. Jeho nová hra nabízí inovace v žánru a užili jsme si ji, ale zdaleka není tak strašidelná jako Dead Space. Během první hodiny tohoto remaku jsme se báli víc než během celé hry The Callisto Protocol.
Mohou za to občasné jump scares, když na tebe z ničeho nic vyskočí monstrum ze tmy, ale zejména geniální zvukový design. Celá vesmírná loď Ishimura je plná monster, která si rozhodně nehrají na schovávanou. Na každém kroku slyšíš jejich kvílení, skřeky a bušení ve ventilačních šachtách nad hlavou, takže se občas otáčíš a doufáš, že tě zezadu nepropíchne nějaký dráp.
Změny v hratelnosti a zbraních jsou vynikající
Propracovaného zvuku si všimneš i při střílení, které navíc na konzoli PS5 skvěle využívá možnosti ovladače Dualsense. Vibrování a adaptivní spouštěče ti připomínají, že jednotlivé zbraně mají výrazně odlišné vlastnosti. Některé z nich jsou dokonce mnohem lepší než v originále. Například plamenomet a Ripper jsou jedny z nejničivějších zbraní ve hře. Obzvlášť Ripper, díky kterému ve vzduchu levituje ozubený kotouč a který odřezává nepřátelům končetiny, je k nezaplacení.
Velkou změnou prošel také Force Gun. V originále jen odhodil nepřátele dozadu. Tady z nich zároveň odstraňuje maso a kůži, takže z nich po dvou zásazích zůstanou jen kosti. Díky tomu oddělíš končetiny monstra mnohem jednodušeji, než když na sobě mají vrstvy kůže a masa. Autoři tak propojili vizuální upgrade s tím systémovým a hratelnostním, což je přesně změna, kterou si moderní remake v současnosti zaslouží.
Tvůrci jemně rozšířili příběh a přidali do něj pozadí dotvářející celou zápletku. Navíc máš možnost najít několik zpráv a hologramů ukazujících, co se na stanici dělo před Isaacovým příchodem. Bonusem jsou tři zbrusu nové vedlejší mise, které přinášejí tak potřebný čerstvý obsah i pro hráče, již znají originál nazpaměť. Potěší i střídavé rozmístění nepřátel, takže si na Ishimuře musíš dávat pozor vždy, i když jsi už tu část lodi předtím zbavil nepřátel.
V remaku si mimo jiné užiješ i sekce bez gravitace, které se ovládají mnohem intuitivněji a jednodušeji než v originále. Velkou změnou je i to, že Isaac už není tichý protagonista a konečně ve hře mluví. Aktivně se zapojuje do dialogů a automaticky tím zlepšuje příběh, jenž dost očividně dělá paralely mezi scientologií a vyznavači šíleného náboženství.
Malé technické nedostatky
K záporům kromě nedotažené mapy přidáváme také absenci rychlého otočení. Isaaca často překvapí nepřátelé zezadu, a tak by se velmi hodilo tlačítko pro rychlé otočení o 180 stupňů (jako v Resident Evil či The Last of Us). Až do nedávného patche trpěla PS5 verze nepříjemnými vizuálními technickými chybami, když bylo Isaacovo brnění rozmazané a některé textury se nenačítaly. Všechno je však už v pořádku. V pořádku ale není to, co se událo s uloženými pozicemi.
Přesně po skončení hry a zabití finálního bosse nám hra oznámila, že se nedá uložit, protože máme přeplněné uložené pozice. Žádné se ale nedaly vymazat, a tak jsme nemohli spustit mód New Game+, ve kterém začneš znovu, ale se zbraněmi a upgrady, které jsi získal*a v prvním hraní.
Pokud tedy nechceme hru projít rovnou 3× a znovu, neuvidíme ani tajný, alternativní konec, který je dostupný jen v New Game+. Takové banální chyby a technická omezení dokáží zkazit zážitek z hraní.
Téměř dokonalý remake
Remake Dead Space je téměř dokonalý. Přesně toto jsme od něj chtěli. Držet se fantastické předlohy a přidat do ní zábavné novinky. Nadčasový survival horor může udávat trendy v žánru i o 15 let později, což dokazuje to, že Dead Space je skutečnou legendou nejen v žánru, ale mezi hrami celkově. Nepotřeboval kompletní předělání, jen zmodernizování a aktualizaci některých hratelnostních mechanik. Autoři tohoto remaku udělali to, a ještě víc.
Remaku tedy vyčteme jen několik technických nedokonalostí a nepříjemnost s uloženými pozicemi, která nám pokazila zážitek. Snad je to jen naše smůla a nedotkne se to dalších hráčů. Dead Space od nás dostává famózní hodnocení 9/10. Každý fanoušek sci-fi, hororu a akce by si měl tento remake koupit a užít si jednu z nejlepších her letošního roku.
PS: Pokud tě více zajímají vizuální rozdíly a upgrady, podívej se na skvělou analýzu od Digital Foundry.
PS2: Dohrání hry nám zabralo 16 hodin, ale sbírali jsme trofeje a objevovali každou místnost na lodi. Hru zvládneš projít i za 10 až 12 hodin.