Remake kultovní hry Resident Evil 4 se už blíží. A jak se zdá, fanoušci hororovek se mají nač těšit.
Značka Resident Evil je synonymem pro hororový žánr. Herní série od Capcomu je tu s námi už od roku 1996, kdy vyšel první díl na konzoli PlayStation. Od té doby jsme se dočkali řady pokračování, spin-offů, filmových adaptací i seriálu na Netflixu. Některé díly herní série se sice dočkaly poněkud rozporuplného přijetí, přesto však Resident Evil platí stále za jednu z nejúspěšnějších hororových sérií. Teď je za dveřmi vydání remaku oblíbeného čtvrtého dílu, který spatří světlo světa už tento měsíc. Právě čtyřku mnozí považují za nejlepší díl série.
Kultovní hra znovu ožije
Jak fanoušci jistě dobře ví, čtvrtý díl se odehrává několik let po událostech dvojky. Náš hrdina Leon S. Kennedy přežil vypuknutí zombie apokalypsy v Racoon City a dnes pracuje jako speciální agent ve službách americké vlády. Teď stojí před novým úkolem. Jednoho dne je totiž vyslán do tajemné španělské vesnice, aby zachránil dívku jménem Ashley, dceru prezidenta USA, která byla unesena tamním kultem zvaným Los Iluminados. Tak začíná naše nová výprava plná akce, napětí a nervy drásajících momentů.
Původní Resident Evil 4 z roku 2005 byl ve své době revolučním počinem. Pomohl popularizovat pohled ze třetí osoby (byl to první díl série, kdy jsme postavu sledovali „zpoza ramena“) a zásadně ovlivnil žánr survival hororů. Hra si také odnesla spoustu ocenění. Není proto žádným překvapením, že pro fanoušky hororovek bude vydání remaku skoro 20 let staré hry jednou z hlavních událostí roku. Při příležitosti nedávné prezentace Campcom Spotlight bylo zpřístupněno krátké demo, které jsme si zahráli i my.
Jaké změny se chystají?
O tom, že se máme opravdu nač těšit, napovídaly už dosavadní ukázky přímo ze hry. Ty nám mimo jiné ukázaly známé lokace, monstra a postavy v novém podání, ale i akční scény a souboje, které ke hře neodmyslitelně patří. Autoři už předem avizovali, že remake zůstane věrný duchu původní hry, ale očekávat můžeme i několik změn. A to ať už z hlediska příběhu, nebo samotné hratelnosti.
Jednou z nejvýraznějších hratelnostních změn je podstatně širší využití nože. Kromě boje nablízko nebo tichého zabíjení ze zálohy bude nově hrát stěžejní roli také v obraně, a to k odrážení nepřátelských útoků – ať už se jedná o útoky zblízka, letící šípy, vržené sekery, pochodně, nebo třeba nechutná parazitická chapadla vyrůstající z hlav nepřátel. Leon je teď ještě bojeschopnější.
Práci s nožem jsme si mohli vyzkoušet právě i v krátkém demu, ve kterém si hráči můžou zkusit úplný začátek hry. Leon se vydává po stopách, které značily, že Ashley by se mohla nacházet někde ve vesnici poblíž. Co se s místními obyvateli děje a proč se chovají tak agresivně, ale Leon netuší. Bojuje však o holý život a v závěru dema utíká před ikonickým mužem s pytlem na hlavě a motorovou pilou v rukách (i jeho útok se dá zblokovat nožem).
Ale pozor. Na rozdíl od původní hry se nůž opotřebovává a může se i zlomit. V takovém případě si jej musíme opravit, u obchodníka si jej můžeme i vylepšit (stejně jako ostatní zbraně) a navýšit jeho účinnost a odolnost. Upgrady už součástí dema ale nejsou. Rozšíření využití noze je však rozhodně vítanou novinkou, která hratelnosti dodává novou rovinu.
Remake nabídne taky více prostoru k prozkoumávání prostředí a objevování nových cest. Výraznou novinkou je stealth. Leon se teď může plížit a zabíjet nepřátele potichu ze zálohy a ušetřit si náboje, kterých je často pomálu. Ve hře se ale objeví i úplně nové zbraně. Představena byl například tichá, ale vražedná zbraň nazvaná jako „bolt thrower“. Titul nabídne ale i další speciální zbraně.
Změní se i příběh
Hratelnost ale není tím jediným, co se vývojáři rozhodli modernizovat. Změn se totiž dočká i příběh. Základní premisa sice zůstává nezměněná, ale děj prošel restrukturalizací. Tvůrci například chtějí dát větší důraz na interakci mezi postavami a prezidentova dcera Ashley má dostat více prostoru než v původní hře.
„Chceme ukázat, jak se oba cítí a co prožívají, aby příběh Ashley nebyl jen o tom, že je zachráněna a podaří se jí utéct,“ prohlásil producent hry. Stejně tak má více hloubky dostat například tajuplná postava Luise Serry.
Jak producent dále podotkl, v době vydání původní hry logicky ještě neexistovaly díly Resident Evil 5 nebo Resident Evil 7: Biohazard, v remaku byl proto příběh upraven i s ohledem na to, co se v těchto dílech děje.
QTE a management předmětů
Změn se dočkají i tzv. Quick-Time-Eventy (QTE), tedy momenty, kdy hráč musí rychle stisknout konkrétní tlačítko nebo sérii tlačítek během určité situace, v původní hře například třeba při útěku před valícím se kamenem. Všechny QTE z původní hry si můžeš prohlédnout zde. O tom, jak se remake v tomto ohledu změní, promluvil producent Yoshiaki Hirabayashi.
„Řekl bych, že ve hře nejsou ‚takřka žádné‘ QTE. Lidé mají různé definice toho, co je to QTE, takže nemůžu říct, že ve hře nejsou žádné, ale mohu říct, že zde nejsou vyskakovací upozornění ke stisknutí tlačítka uprostřed scény. Jsou ale momenty, kdy musíte zmáčknout tlačítko na základě určité situace. Celý tým pracoval na tom, aby to, co někdo nazývá QTE, dobře zapadlo do hry,“ řekl v rozhovoru pro IGN.
Jedním z poznávacích prvků série je samozřejmě také inventář a nutnost pracovat s jeho omezenou kapacitou, kdy hráč musí obracet a přetáčet zbraně a další předměty tak, aby se všechny do našeho kufříku vešly. To se z remaku nevytratí.
Kromě navýšení kapacity inventáře si ale hráč bude moct svůj kufřík také upravovat, například přidáním přívěsků nebo změnou barvy, což hráči poskytne i různé bonusy. Ti, kteří si hru předobjednají, mohou mít zlatý kufřík, se kterým bude z nepřátel padat o trochu víc peněz než normálně.
Děsivější než dřív
Na základě krátkého dema, ale i dříve zveřejněných ukázek se zdá, že remake bude podstatně děsivější a hororovější než původní hra. Plížení se potemnělým koridorem, sestupování po schodech do zatuchlého sklepa nebo prchání před mužem s motorovou pilou a hordou vesničanů ti v žilách zaručeně rozproudí krev, jak se ostatně v demu můžeš přesvědčit na vlastní kůži.
Celkovému pocitu napětí a strachu samozřejmě napomáhá grafická stránka, která je zcela modernizovaná. Tvůrcům se i díky tomu daří vytvářet podstatně hutnější a napínavější atmosféru. Za vyzdvižení stojí také modely postav, které působí znamenitě (jako třeba již zmíněný muž s motorovou pilou a jeho krví zalité oči).
Po jednom z trailerů však zazněla kritika hráčů týkající se efektů deště, který dle nich působil nekvalitně a skoro až rušivě. To Capcom vyslyšel a pohotově přislíbil, že opravu přinese day-one patch. O jak velkou úpravu se má jednat, není jasné.
Co se týče délky hry, dohrání remaku by mělo zabrat zhruba stejně tolik času jako v případě původní hry. V loňském roce to sdělil producent hry Yoshiaki Hirabayashi v rozhovoru s PC Gamer. Původní hra podle dat na stránce How Long To Beat většině lidí zabrala 15 až 20 hodin.
Remake Resident Evil 4 vychází 24. března 2023 na PC, Xbox Series X/S a PlayStation 4 a 5. Hra bude podporovat systém virtuální reality do Sony PS VR2, jednat se bude o bezplatné DLC. Dej nám do komentářů vědět, jak se na hru těšíš.