Čas čtení 2:30
Ondřej Mrázek

„Lepší poměr cena/výkon než piko,“ hlásí recenze na novou hru. Věnuje se osudu československých legionářů v Rusku

Zdroj: THQ Nordic
TECH ČESKO NOVÉ HRY

Nejočekávanější česká hra roku právě vyšla. O čem je a jaké jsou na ni první ohlasy?

„První světová válka skončila, ale boj pokračuje. Staň v čele legie československých vojáků, kteří se obklopeni chaosem občanské války zoufale snaží dostat domů. Proveď je nemilosrdnou divočinou na palubě obrněného vlaku. Starej se o posádku, rozhoduj o proviantu a zásobách a snaž se přežít.“

Nejhorší hry a propadáky roku 2023. Tyto hry jsou velkým zklamáním, je mezi nimi i jedna česká Nejhorší hry a propadáky roku 2023. Tyto hry jsou velkým zklamáním, je mezi nimi i jedna česká 27. listopadu 2023 10:00

Přesně tak zní na Steamu popis nejočekávanější české hry roku Last Train Home od brněnského studia Ashborne Games z vydavatelství THQ Nordic. V čerstvě vydané RTS strategii s českým dabingem od známých herců se tak chopíš velení vojenské posádky na cestě z Ruska skrze transsibiřskou magistrálu, zatímco kolem hoří občanský konflikt vyvolaný koncem války. No a první recenze nejsou vůbec špatné.

Skvělé recenze

Na agregátoru Metacritic má momentálně hra sice pouhých deset recenzí (většina herních webů, zejména českých, si dá s finálním hodnocením záležet, na jejich texty a skóre si tak ještě pár dní počkáme), zato velmi příznivé skóre 82 procent. Redaktor slovenského serveru Sector.sk například napsal:

Last Train Home je překvapením roku a pro mě osobně hrou roku. Čeští vývojáři přinesli unikátní kombinaci žánrů, která skvěle funguje. Management jízdy vlakem v kombinaci s vojenskými strategickými misemi, RPG vývojem a survival prvky je unikátní a nesmírně komplexní. Autoři navíc dobře zachytili neprobádané období a málo známou etapu československých dějin. A aby se nikdo z Čechů necítil ochuzen, použili autoři český i slovenský dabing. Chválím, tleskám, smekám klobouk před vývojáři z Ashborne Games a hru vřele doporučuji.“

Chvály, avšak zatím bez konkrétní známky se hra dočkala i od slavného webu Rock, Paper, Shotgun. „Další velkou předností Last Train Home je, že všechny jeho části na sebe navazují tak přirozeně, že jeho značná délka ubíhá v hodinu dlouhých přesunech od přepadení města přes vylepšování lokomotivy, zatímco se rybářská výprava vrací zpět, jízdu na další stanici, nákup munice, shánění paliva až k další kapitole smyšlené historie pozoruhodných událostí, která se nyní zdá být pro hru tou nejpřirozenější. Udělat tohle všechno tak zábavné a přesvědčivé, aniž by to působilo lacině nebo příliš sanitárně, je pozoruhodný úspěch, který rádi doporučíme.“

Last Train Home.Last Train Home.Last Train Home.Last Train Home.
Zobrazit galerii
(6)

Zaměření na historickou přesnost

Hra je zároveň velmi kladně hodnocena na samotném Steamu, kde má v době vydání tohoto článku už 147 recenzí. Lidé si chválí silnou atmosféru hned zkraje vyprávění, zajímavé historické zpracování, obtížnost a její nastavení nebo hezkou grafiku. Uživatel Kalouchovec své hodnocení pojal poměrně originálně: „Hodinu po vydání zapnuto, po devíti hodinách čistého gameplaye vypnuto. Lepší poměr cena/výkon než piko. Doporučuju, ale potřebuju taky někdy spát.“

GTA VI: Co všechno víme o nejočekávanější hře všech dob. Návrat do Vice City, obří mapa a nechutně velká cena? GTA VI: Co všechno víme o nejočekávanější hře všech dob. Návrat do Vice City, obří mapa a nechutně velká cena? 23. listopadu 2023 11:00

Velkou pozornost hře věnoval také web CzechCrunch. Tamější redakce dokonce vývojáře v Brně navštívila a vyzpovídala. „Dělat hru zasazenou do československých dějin je speciální v tom, že lidé do toho dávají srdíčko. Věřím, že je tam cítit ten správný patriotismus,“ řekl pro web šéf vývojářů Petr Kolář. „Kdybychom dělali hru z Divokého západu, tak vyšleme do zámoří sbírat informace malý tým. Ale takhle je nám uvažování vojáků mnohem bližší, přístup do archivů mnohem snazší,“ dodává šéf Ashborne Games.

Kromě podle všeho vymazleného a návykového gameplaye pak hru doplňují taky filmové scény, ve kterých se objevil například známý český herec Karel Dobrý. Vývojáři pak podle všeho pro dosažení co největší možné autenticity spolupracovali i s Československou obcí legionářskou. Sami přitom uvedli, že právě snaha zachytit méně známou kapitolu vlastních dějin by měla být pro nadšence do hraní a žánru tím největším lákadlem. Kromě Steamu a GOG.com je hru možné zakoupit také v krabicové verzi u klasických prodejců her.

SYSTÉMOVÉ POŽADAVKY

MINIMÁLNÍ:
Vyžaduje 64bitový procesor a operační systém