Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Refresher Česko
Otevřít v aplikaci Refresher
Stáhnout
X
10. prosince 2018 11:40
Čas čtení 0:00
Kateřina Lukášová

Immanuel Kant: Od krále dostal zákaz psát o náboženství, tak se zaměřil na etiku. A vznikl kategorický imperativ

ZAJÍMAVOSTI NÁBOŽENSTVÍ
Uložit Uložené

Etické zásady jednoho z největších evropských myslitelů všech dob jsou platné i dnes. Zlaté pravidlo: „Nečiň jiným, co nechceš, aby oni činili tobě,“ určitě znáš. Seznam se i s Kantovým kategorickým imperativem, který má stejnou etickou hloubku i přesah.

Jeden z nejvýznamnějších evropských myslitelů a poslední představitel osvícenství. Jeho dílo Kritika čistého rozumu odstartovalo zcela nové pojetí filosofie, zejména v epistemiologii (teorie poznání) a etice.

Immanuel Kant (1724–1804) přišel s vlastním pojetím mravnosti prezentované velmi známým kategorickým imperativem. Ten není vůbec složitý na pochopení, už vůbec na praktikování, a to mu dává význam přímo nadčasový. Můžeš se jím dnes řídit a být díky němu lepším člověkem zrovna tak, jako lidé, kteří žili v Kantově době a dostávali tak tyto informace z jeho děl přímo „z první ruky“. A že to v dnešní době potřebujeme, dobré lidi, kteří se k sobě chovají hezky. S respektem a úctou. Nemyslíš?

Nenechat se svést na cestu vzdělání se nepovedlo

Nejvýznamnější novověký filosof a zároveň, jak jsme poznamenali výše, i poslední představitel osvícenství, se narodil v přístavním městě jménem Kaliningrad, dříve Královec, do chudé rodiny.

Otec byl řemenář, matka mu zemřela v raném věku – v pouhých pěti letech. To však nezkalilo Kantovy vzpomínky na dětství, protože ke svému rodnému městu, přátelům a univerzitě měl po celý život velmi úzký vztah. A to natolik, že nabídky na učení na jiných místech poměrně radikálně odmítal.

Doporučeno
Mluvili jsme s padesáti lidmi, kteří se hlásí k Hnutí pro život. Kdo jsou a jak smýšlí? Mluvili jsme s padesáti lidmi, kteří se hlásí k Hnutí pro život. Kdo jsou a jak smýšlí? 10. dubna 2024 13:00

Immanuel Kant vyrůstal v rigidně náboženském prostředí, jednalo se o pietismus, jistou odnož luteránství. Ten spočíval ve skromném životě nabádajícím ke čtení bible a k odolávání nechat se svést na cestu vzdělání. To se v případě Kanta nepovedlo.

Immanuel Kant: Od krále dostal zákaz psát o náboženství, tak se zaměřil na etiku. A vznikl kategorický imperativ
Zdroj: Pixabay, ermakovasve

Výuka filosofie přímo od pietistů

Vzdělával se u pietistů, kde získal i základy filosofie. Roku 1740, tedy v šestnácti letech, byl přijat na místní univerzitu, kde se seznámil s Aristotelem, Newtonem (studiem Newtona doháněl slabé vzdělání v matematice), četl Wolfa. Propadl literatuře a filosofii.

Roku 1748 univerzitu opustil bez titulu a odešel učit do venkovských šlechtických rodin. Roku 1755 se na ni však vrátil a publikoval několik prací, které mu zajistily titul docenta. Mimo to pracoval jako knihovník. Roku 1770 mu byla nabídnuta řádná profesura, profesor poetiky, což odmítl. Nakonec získal vysněné místo profesora logiky a metafyziky.

Kant byl republikán a demokrat. Zastával názor, že stát by měl umožnit člověku svobodu a naplnění jeho cílů, potřeb a tužeb. To se viditelně odráží i v jeho filosofii.

Immanuel Kant: Od krále dostal zákaz psát o náboženství, tak se zaměřil na etiku. A vznikl kategorický imperativ
Zdroj: Pixabay, Free-Photos

Zákaz od samotného krále

Roku 1793 vydal Kant dílo Náboženství v mezích pouhého rozumu. Jednalo se o jakýsi pokus o formulaci filosofie náboženství. Bibli zde prezentuje jako srozumitelné a alegorické vyložení jeho vlastní etiky. Ukazuje obecnou a univerzální platnost svých teorií. Ve všech dobách, kulturách a národech.

Doporučeno
Večerní róby, online bible a nebe jen pro „vyvolené“. Navštívila jsem slavnost svědků Jehovových, odcházela jsem plná emocí Večerní róby, online bible a nebe jen pro „vyvolené“. Navštívila jsem slavnost svědků Jehovových, odcházela jsem plná emocí 31. března 2024 12:00

Bůh a svobodné já jsou podle něho entity, jejichž existenci musíme přijímat. Manifestují se totiž v každém našem svobodném jednání. Boha redukuje na jednotící prvek svého morálního systému. Představuje jej jako projekci našeho mravního ideálu.

Bůh, nesmrtelná duše, nesmrtelné já. To vše jsou podle něj jen jevy, konstrukty našeho rozumu. Jsou to jevy o sobě, a tedy ve skutečnosti neexistují. Taková tvrzení byla pro krále neomluvitelná a neakceptovatelná. Proto učinil Kantovi zákaz a ten musel slíbit, že už nevydá žádné publikace v otázce náboženství.

Immanuel Kant: Od krále dostal zákaz psát o náboženství, tak se zaměřil na etiku. A vznikl kategorický imperativ
Zdroj: Flickr, Skara kommun

Co je člověk?

Zákaz ale neplatil pro oblast etiky a epistemologie, filosofickou disciplínu zkoumající lidské poznání, jeho vznik, proces a předmět. Můžeme říci, že v Kantově filosofii jsou propojené. J

Jednou údajně řekl: „Dvě věci mě naplňují úžasem. Hvězdné nebe nade mnou a mravní zákon ve mně.“ Tento výrok jasně prezentuje dva základní směry Kantovy filosofie. Poznání a etiku.

Člověka jako takového potom podle Kanta charakterizují/vysvětlují tři otázky:

  1. Co mohu poznat?
    Jaké nutné podmínky musí být splněny, abys mohl poznávat svět.
  2. Co mám dělat?
    Jaké podmínky musí být splněny, aby lidé mohli pojem „dobra“ užívat tak, jak jej užívají.
  3. V co smím doufat?
    Náboženství předkládá názorné symboly, které mají vést k mravnímu jednání a svobodnému životu.
Immanuel Kant: Od krále dostal zákaz psát o náboženství, tak se zaměřil na etiku. A vznikl kategorický imperativ
Zdroj: Wikimedia Commons, Gottlieb Goebler

Svoboda jako základní předpoklad mravnosti

Svobodný život je potom popisován pokrokem, tedy vývojem směrem ke svobodě. Podle toho je člověk morální, autonomní a rozumná bytost, která se snaží vypracovat společnost, protože v ní může uplatnit svou autonomii. Člověku jde tedy o společnost svobodnou.

Doporučeno
Síť oblíbených pražských bister vlastní radikální náboženský kult. Pátrali jsme po jeho stopách v Česku Síť oblíbených pražských bister vlastní radikální náboženský kult. Pátrali jsme po jeho stopách v Česku 19. února 2024 8:00

Kolem pojmu „svobody“ se toho v Kantově filosofii točí hodně. Je to podle něj nejhlavnější a nutný předpoklad k tomu být mravní bytostí. Musíme být svobodní, abychom mohli být mravní. Vychází z něj i koncept autonomie – člověk je autonomní v poznávání, jako svobodná bytost se řídí zákony, které si sám stanovuje a které pochází od něj. Proto je schopen poznat i zákony přírodní.

Immanuel Kant: Od krále dostal zákaz psát o náboženství, tak se zaměřil na etiku. A vznikl kategorický imperativ
Zdroj: Wikimedia Commons, J. L. Raab, after a painting by Döbler

Mravnost odvozená ne z důsledků jednání, ale z jeho motivů

Základem přirozené morálky, kterou rozebírá Kant ve svých dílech Kritika praktického rozumu a Základy metafyziky mravů, je kategorický imperativ – jednoznačný příkaz. Ten de facto rozvádí výše zmíněné Zlaté pravidlo a hodnotí mravnost jednání ne na základě jeho důsledků, ale motivů.

Jednej tak, aby tvá maxima (subjektivní chtění, jednání) byla v souladu s obecným zákonem.

Oním „obecným zákonem“ je míněn „rozumný zákon našeho rozumného rozumu“. Kantovi jde totiž vždy o rozum. Rozum je rozumný. A kdyby nebyl rozumný, nebyl by praktický. A rozum je praktický. Jak přeložit kategorický imperativ do dnešní řeči? Přikazuje vlastně, že musíš jednat tak, abys nejednal pod tlakem vlastních smyslových pružin (náklonnost), ale podle povinnosti (úzce spojena s dobrou vůlí) tj. úcta k zákonu.

Musíš jednat pro povinnost samu, z úcty k zákonu. Jednání v souladu s povinností není etické. Třeba žiješ zdravě ne proto, abys přežil, ale z úcty k zákonu. Že je to dobré. Nebo si půjčíš peníze a vrátíš je, protože víš, že se to tak patří. Ne proto, aby ti to přineslo výhody, tedy že ti věřitel třeba zase příště půjčí.

Immanuel Kant: Od krále dostal zákaz psát o náboženství, tak se zaměřil na etiku. A vznikl kategorický imperativ
Zdroj: Flickr, Markus Bleil

Když to aplikujeme na dnešní situaci. Lidé by se k sobě měli chovat hezky a respektovat se proto, že je to dobré. A že je to dobré víme, protože máme rozum a jsme rozumní. A mravně se můžeme chovat díky tomu, že jsme svobodní.

Doporučeno
V posteli spí s prknem, odmítají elektřinu a jsou rájem sexuálních predátorů. Jak se žije u amišů? V posteli spí s prknem, odmítají elektřinu a jsou rájem sexuálních predátorů. Jak se žije u amišů? 30. července 2023 6:00

Máme tedy svobodu, rozum, a tak je nám jasné, že musíme ctít přirozený zákon a ostatním pomáhat. Proto, že je to dobré. Pro onu pomoc samu. Ne pro výhody, které z toho mohou plynout.

Domů
Sdílet
Diskuse