Nový rok, nové ekologické přístupy obchodních řetězců v Česku.
Některé obchodní řetězce působící na území České republiky k příchodu nového roku předvedly zajímavý tah, který potěší zejména příznivce ekologie. Známé velké společnosti totiž přechází z igelitových tašek na k přírodě šetrnější alternativy.
Místo igelitek tak nově najdeš v supermarketech jako Billa, Albert nebo Penny Market papírové či jiné varianty. A další druhy budou přibývat.
Připojily se tak k pozitivnímu trendu, který nastartoval ve svých 233 prodejnách u nás německý Lidl už v březnu předloňského roku.
Jaké novinky si tedy obchody připravily?
Albert
I Albert od letošního ledna začal myslet na příznivce životního prostředí. Nákup si od něj můžou zákazníci odnést v papírových taškách hned tří velikostí. U té nejmenší si přitom podle mluvčího řetězce zákazníci oblíbí její kompaktní velikost při nákupech v menších prodejnách.
Billa
Byla se na přelomu roku také činila, přestala nabízet tašky igelitové a přešla na recyklovaný papír. S příchodem jarní sezony pro zákazníky připravuje jutové (pytlovinové) a z textilu. Malá papírová taška podle nich unese deset kilogramů, velká patnáct.
Penny Market
Žlutočervený řetězec Penny Market hodlá doprodat stávající igelitky a další už ve svých pobočkách nenabízet. Místo nich chystá tašky z papíru, bavlny a polyesteru. Pro pečivo a ovoce či zeleninu pak přibudou speciální sáčky určené k opakovanému použití.
Lidl
Jak už jsme uváděli, Lidl skončil mezi velkými prodejci s igelitkami jako první. Přestal je nabízet od března 2017. Za rok tady prodal 27 milionů igelitek. Místo nich nabízí papírové tašky v několika variantách: menší, větší a permanentní, která je z recyklovatelného materiálu na opakované nákupy a stojí 30 korun.
Rohlik.cz
Přidá se i internetový Rohlik.cz. Koncem roku po zahraničním vzoru přestal prodávat plastové příbory, talíře a brčka, nákupy doručuje v taškách z recyklovatelného papíru. Zákazník sám nemusí recyklovat, internetový prodejce nabízí odvoz tašek zdarma.
Od loňského druhého pololetí také nevyužívá plasty na balení pečiva, ovoce a zeleniny, u mražených věcí ke změnám zatím nedošlo z hygienických a legislativních důvodů. Ve své nabídce má též rozložitelné sáčky s přísadou d2w, díky které se rozloží do dvou let.
Korporáty se tak snaží inspirovat hnutím #dostbyloplastu, založeným Ministerstvem životního prostředí minulý rok. Kampaň vzdělával veřejnost a snažila přinutit zákazníky i obchodníky omezovat neekologický odpad.
Přidalo se k ní hned 17 společností, mezi jinými např. České dráhy, Lidl, Relay, IKEA nebo Starbucks.
Právě tato kampaň a konkurenční a zákaznické tlaky přinutily začít myslet na přírodu i obchodní řetězce, které poté slíbily, že do roku 2025 plastové obaly a další podobné produkty radikálně omezí.