Radnice Prahy 3 a 9 usilují o vedení trasy skrze jejich městské části. Tvůrci Metropolitního plánu ovšem navrhují jiné řešení.
Podzemní doprava v Praze představuje nejdůležitější článek v pohybu obyvatel i návštěvníků po značné oblasti hlavního města. Denně se metrem přepraví více než milion cestujících a kapacita dopravního prostředku zůstává na některých trasách přemáhaná. Je zřejmé, že tři stávající linky budou do budoucna potřebovat ulevit od přetlaku, který ve špičkách vzniká zejména v centru.
K pomoci přispěje čtvrtá linka pražského metra D, jejíž cílem je spojit centrum s jižní částí města. Trasa je z veliké části již naplánovaná, ovšem jeden veliký otazník stále visí nad jejím dalším pokračováním ze stanice Náměstí Míru, které přijde k řešení až ve vzdálenější budoucnosti. V původní verzi se počítalo s prodloužením linky dále přes městskou část Žižkov až do Vysočan. Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) ovšem nyní doporučuje trasu vést dále do centra přes hlavní nádraží až na Náměstí Republiky.
Současný plán, který preferuje vedení linky Prahou 3 a 9, má být v roce 2023 nahrazen Metropolitním plánem. Ten připravují právě zástupci IPR. Podle tohoto plánu by linka metra D měla končit již ve stanici Náměstí Republiky. Podle deníku iDnes.cz tak doporučuje také analýza z roku 2015, která prověřovala vhodnost budoucího trasování linky na sever od náměstí
„Tím, že povede trasa do centra města, se výrazně zhodnotí prostředky vložené do jižní části metra mezi Písnicí a Náměstím Míru a výrazně se tak uleví trase C i A v centru. Zároveň se zlepší přestup na vlak na hlavním nádraží a bude zajištěn přestup na výhledově připravované nové železniční spojení, které povede tunely pod centrem města,“ podotkl ředitel sekce infrastruktury na IPR Marek Zděradička.
Takové řešení ovšem vystupuje v neprospěch výše zmíněných městských částí – například právě Žižkova, jehož dopravní kapacita se už nyní potýká s přetížením. „Tramvajová síť, kterou máme, je na maximu kapacity a její další rozvoj je komplikovaný,“ tvrdí místostarostka Lucie Vítkovská.
Zastupitel Prahy 3 Matěj Stropnický zároveň upozorňuje, že výstavbu stanic v centru by komplikovalo hloubení metra v historické části města.
Také na Praze 9 by uvítali dopravní posilu v podobě metra. Jedná se o území, na kterém se nachází veliké brownfieldové oblasti – tedy nevyužívaná území, často spojovaná s minulou průmyslovou aktivitou. Pokud by se tato místa v budoucnu stala obytnou zónou, počet obyvatel by se mohl v městské části až zdvojnásobit ze současných 60 tisíc na 120 tisíc. Doprava by v takovém případě byla nedostatečná.
O konečné podobě kompletní linky D pražského metra se bude jednat v průběhu března a na konečném usnesení se musí shodnout zastupitelé všech městských částí.
Trasa linky D povede v jížní části přes zastávky Depo Písnice, Písnice, Libuš, Nové Dvory, Nemocnice Krč, Nádraží Krč, Olbrachtova, Pankrác, Náměstí bratří Synků a Náměstí Míru. Její další osud je prozatím nejistý. Co je již ovšem zřejmější, je plánovaná cena celého projektu. Podle odhadů má výstavba projektu vyjít přibližně na 50 miliard korun. Podívejte se na ukázky finální vizualizace některých stanic.