Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Středa 24. 7. 2019 svátek má Kristýna

hledej na refresheru

Odteď si můžeš článek
uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Refresher - Rozhovory
0
Antonín Havlík
9. květen 2019, 14:40

Felit, hrotit, hejtovat a lajkovat? Kdyby čeština nepřijímala novotvary, tak by zemřela, říká autor hacknutého slovníku

Jak vznikají nová slova a proč je jejich používání vlastně úplně v pořádku? S autorem Češtiny 2.0 jsme si popovídali o současném jazyku a jeho podobách.

Antonín Havlík
9. květen 2019, 14:40
Felit, hrotit, hejtovat a lajkovat? Kdyby čeština nepřijímala novotvary, tak by zemřela, říká autor hacknutého slovníku
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Martin Kavka je novinář, copywriter a autor webového projektu Čeština 2.0, kterému nově také vyšla kniha Hacknutá čeština, která shromažďuje novotvary a vtipné či zajímavé výrazy, které vymýšlí nebo definují lidé na internetu.

 

Webový slovník přichází s aktuálními výrazy, jako je například feriovka, vykazmit, kryptosračka nebo kařena. Zároveň však starší učí o výrazech, které používá mladší populace Čechů, od jejichž slovníku mohou mít dál, a mladé o tom, co už se třeba nepoužívá

 

„Staří nadávají, že mladí mluví jako prasata a mladí zase, že tomu staří nerozumí. A tenhle střed právě udržuje rovnováhu. Staří nedopustí, aby čeština zemřela, a mladí ji budou neustále okysličovat,“ říká Martin. Slovníkem se baví a slova sám používá, proto jsme se s ním sešli a zjistili, jak na tom vlastně je současná čeština a kam se z jeho pohledu bude nadále vyvíjet

 

Fellit, hrotit, hejtovat a lajkovat? Kdyby čeština nepřijímala novotvary, tak by zemřela, říká autor hacknutého slovníku

 

Jak se změnila mluva mladých napříč generacemi? Jak mladí mluvili v 80. a 90. letech a jak mluví dnes?

Proměnila se výrazně. V 80. letech se nepoužívala anglická slova a zkratky, přejímky jsou moderní věc. Možnosti v té době nebyly tak velké a z němčiny a ruštiny nechtěli mladí přejímat. Lidi si vystačili se slovní zásobou, kterou pak ohýbali českým slangem.

 

V 90. letech to pak ovlivňovala televize a hudba – přišlo čágo bélo a různé pozdravy. Anglicismy přišly poměrně rychle, ale nebylo to ještě tak sofistikované. Dnes tu máme generaci, která komunikuje plynule anglicky, takže prolínání jazyků je pro ně přirozenější. Hledají český výraz, ale daleko snáze najdou anglický.

 

Flexit, felit, ale i googlovat, hejtovat, lajkovat. Jak vznikají taková slova?

Vznikají potřebou. Potřebujeme pojmenovat nějakou novou situaci – lajkovat jsme totiž předtím nepotřebovali. Když přišel Facebook, potřebovali jsme si lehce ohnout to, co se na něm dělá. Nejsou to příspěvky ale posty; když se to tam přidá, tak se to postne.

 

To, že se mi něco líbí, je strašně dlouhé. Olajkovat je vhodnější pro současnou dobu, lidé se totiž snaží být jazykově co úspornější. Než to obkecat, tak je pro ně lepší, když vzniknou novotvary, když vezmeme věci zvenčí a nějak je ohneme nebo si přizpůsobíme to, co ta věc přináší a počeštíme si ji.

 

A proč hejtujeme?

Ono to do značné míry vyplývá z jazykového prostředí, cítíme lehké nuance mezi slovy. Když někdo řekne, že něco nenávidí, tak je to strašně silná emoce – nemáme ale nic mělčího, když „nemám to rád“ není to pravé. Chceme používat jemné odstíny emocí a jsme líní přicházet na to, jaké slovo by to mohlo vyjádřit v češtině, proto si vypůjčíme anglický tvar a zařadíme si ho do určité škály.

 

Když někoho hrotíme, je to také určité pojmenovávání situaci, byť je to teda v češtině?

Do značné míry v tom hraje roli lenost, protože dáváme slovům nové významy. Někdy něco bylo hustý, přísný, potom hustokrutopřísný a pak to bylo cool. Každá generace si vytáhne slova, která hodně omílá a používá, ale zároveň jakmile ta generace dospěje a přestane ta slova používat, tak si vymyslí zase jiná.
 

Takže tato slova nemají přílišnou životnost?

Většinou mají poměrně krátkou. Nedávno jsem se bavil o disketě – ta věc do mého života přišla a zase z něj odešla. Dnes už skoro nepoužíváme ani CDčka a DVDčka a všechny tyhle výrazy, které pro nás byly dříve naprosto přirozené a mysleli jsme si, že je budeme používat pořád, tak vymizely

 

Na druhou stranu mě fascinují výrazy jako dělat zagorku, což je slovní spojení, které vzniklo v 70. letech, ta zpěvačka sice zpívá, ale pochybuju, že ji někdo ještě z mladší generace reálně poslouchá, a přesto to slovní spojení se udrželo.

 

Je strašně těžké odhadnout, co zakoření a jestli přetrvá. Většina těch slov je přechodná a my je budeme používat do té doby, dokud se nám budou líbit nebo jak je budeme potřebovat.

 

Existují ještě výrazy, které přežily?

V Češtině 2.0 mám slovo kunerol, což je značka margarínu z první republiky, a evidentně to, co dělala, bylo tak hnusný, a tak se to v nějakých regionech a profesích dochovalo do dneška. Někdo to používá neutrálně – hoď tam kunerol, jakožto nějaké máslo, a někdo to používá v negativním smyslu. Přežilo to a to mě přivádí k úžasu.

 

Co si myslíte o slovech jakoby, vlastně, prostě?

My jim říkáme jakobýni a vlastenci. Jde o klasická výplňová slova, které nám umožňují vyplňovat mezery v komunikaci a získat trochu čas. V mluveném projevu je to v pořádku, ale v prestižnějších komunikačních situacích je to horší.

 

Fellit, hrotit, hejtovat a lajkovat? Kdyby čeština nepřijímala novotvary, tak by zemřela, říká autor hacknutého slovníku

 

Jak se jich zbavit?

Těžko. Někdo už to ani nevnímá. Je to něco jako s vole. Nejdřív to byla nadávka, pak to bylo oslovení mezi kamarády a nakonec se to u někoho stalo interpunkcí, je to pro určitý lidi normální součást toho toku, který říká. Pokud se chce člověk zbavit tohoto zlozvyku, měl by především hodně číst nebo se bavit se svými babičkami. Není to na škodu, starší lidé mají spoustu zajímavých slov ve svém slovníku a čím větší slovní zásobu máme, tím nemusí tolik využívat vycpávky. Je třeba rozšiřovat svou vlastní slovní zásobu.

 

NAČÍST CELÝ ČLÁNEK BEZPLATNĚ
Podpoř tvorbu kvalitního obsahu
Roky tvoříme kvalitní autorské články, které nikde jinde nenajdeš. Pokud chceš více takových článků, předplať si REFRESHER+ a dostaneš další výhody.
CHCI PODPOŘIT

Je špatně, když v tomto případě používáme anglicismy?

Špatně to není. Není to úplně čeština, je to spíš newspeak nejmladší generace, ale češtinu to nijak nezadupává. Když si vezmeme slovo nízkorozpočtový a lowcostový, tak v běžné řeči je to v pohodě. Takové výrazy obohacují češtinu. Kdybychom se měli tvářit, že na češtinu se nesahá a přijali bychom na ni nějaký zákon, tak bychom ten jazyk zakonzervovali.

 

Ale co by se dělalo ve chvíli, kdy přijde disketa, carsharing nebo elektromobil a něco, co ještě neumíme pojmenovat, jako létání na Mars nebo hyperloop. Došlo by k tomu, že by přišla nějaká komise lidí, která by vymyslela, jak to pojmenovat.

 

Myslím si, že na jazyku je nejúžasnější to, že je demokratický. On ty vlivy přijme, ale pak je na lidech, jestli se uchytí. Kdokoli si může vymýšlet cokoli.

 

Podle popisku na vašem webu ukazujete, že český jazyk má vtip i budoucnost. Má ale skutečně budoucnost? Nezačne být v jistém momentu pro lidi pohodlnější mluvit anglicky?

Myslím si, že má. Je tu neustálý souboj mladých a starých – mladí jsou progresivní a otevření světu a u těch starých se to pak otáčí a začínají být konzervativní. Staří nadávají, že mladí mluví jako prasata a mladí zase, že tomu staří nerozumí. A tenhle střed právě udržuje rovnováhu. Staří nedopustí, aby čeština zemřela a mladí ji budou neustále okysličovat. Pokud by čeština nepřijímala novotvary, tak by zemřela.

 

Bude třeba za 50 let proměněna?

Diskuze o reformě češtiny probíhají i teď, jsou ale zatím velmi krotké. Jen se něco zkouší a všichni se pak zježí ze sjednocení i/y. Mnohem více se v mluvené češtině používá bysme než bychom. Když si povídáme, tak si rozumíme. Čeština se dost promění, ale pořád to bude náš jazyk.

 

Do běžné řeči dnes hodně pronikají vulgarity. Proč myslíte, že to tak je?

Správná vulgarita ve správnou chvíli je úžasná záležitost. Do běžné řeči patří, otázka je, jestli společnost hrubne, nebo se rozvolnila. Vlivů je zřejmě víc – co je dovoleno pánům, bývá také kmánům a způsob, jakým se používá prestižní čeština například v televizi nebo při projevu, na to pak má určitý vliv. Prezidentská čeština ovlivňuje tón normálního hovoru.

 

Fellit, hrotit, hejtovat a lajkovat? Kdyby čeština nepřijímala novotvary, tak by zemřela, říká autor hacknutého slovníku

 

Co je dnes největším lingvistickým peklem?

Pro mě největším peklem bylo, když moji kamarádi měli děti a začali používat mateřskej plurál – tzv. mykání. Například my kakáme, rostou nám zoubky a tak. Jinak jsem na to hodně tolerantní, baví mě obohacování češtiny. Má na ni vliv nejen angličtina, ale i němčina, ruština i romština – kérka, čórky, love.

 

Proč se vaše kniha jmenuje Hacknutá čeština?

Nejen kniha, ale i pořad na televizi Seznam. Hacknutá čeština vystihuje to, co lidé s jazykem dělají – oni ho totiž hackují, nabourávají se i do akademického prostředí. Lidé, kteří přispívají na Češtinu 2.0, ten jazyk vlastně vylepšují. Takže nejen nabouráváme, ale i zlepšujeme.

 

Co má vlastně projekt za ambice? Spíše pobavit, edukovat nebo obohatit češtinu?

Zábava je určitě jedna z hlavních věcí, čeština nabízí spoustu dvojsmyslů a hříček a to si některé světové jazyky nemohou dovolit. Jestli má být jazyk světový, tak musí být srozumitelný pro strašnou spoustu lidí. Cílem je dokázat, že čeština je vtipná, ohebná a dá se s ní různě pracovat.

 

Za poslední týden přibylo více než 130 nových slov. Máte nějakou vstupní bránu, která vyhodnocuje, která slova budou přidána?

Práh pro přidání slova je dost nízký. Moje zásada je, že kdybych nějaké slovo nezařadil do slovníku, tak to přece neznamená, že neexistuje.  Já jsem vzorek čtenáře, a pokud nic o výrazu nevím, tak se to snažím napravit. Lidi toho nezneužívají, ale když řeknou, že používají něco doma s partnerem, tak to tam nedám.

 

Kdo všechno vám do slovníku přispívá?

My jsme neměli žádné oficiální setkání, ale na křest dorazili dva pravidelní přispěvatelé, přičemž jednomu z nich je někde mezi 65–75 lety. Prošel si vším možným, byl chartista a emigroval a poté se vrátil do Česka.

 

Pak máme druhého přispěvatele, který je ve středním managementu a ten posílá zase korporátní slova.

 

Jsou tam lidi ze všech koutů republiky všech věkových kategorií a profesí. Pod těmi nicky jsou schováni různí lidé, jsou tam dělníci i jazykovědci. Teď si dopisuju s Čechem žijícím v Kanadě, který si přes nás udržuje kontakt s dlouhodobou češtinou. Do zahraničí přitom emigroval už v 60. letech.

 

Kdy se začal tvůj web nejvíce rozrůstat a proč?

Už to budou asi tři roky, kdy jsme udělali redesign. Od té chvíle se to hrozně rozběhlo. Za loňský rok přibylo přes 3 tisíce publikovaných slov, ale zhruba 5 tisíc slov mám teď na čekačce, které by mohly přibýt za letošek. Dřív jsem se tomu věnovat tři hodinky týdně, dnes už jsou to hodina/dvě denně.  

 

Fellit, hrotit, hejtovat a lajkovat? Kdyby čeština nepřijímala novotvary, tak by zemřela, říká autor hacknutého slovníku

 

Na vašem webu je mnoho hříček, které si utahují i z politiků. Jak vlastně vznikají?

Vzniká to, protože si to ti neřádi zaslouží. Lidi, kteří tato slova vymýšlí, reagují na určitou situaci a konkrétním výrazem se snaží se situací nějak vyrovnat – většinou se jim to snaží natřít.

 

Úžasné slovo je ráthorika – umění plynule lhát do kamery – podle David Ratha. V každém výrazu je skrytý příběh. Někdy je to ošklivé, jindy vtipné, ale vždycky tam pracujeme s nadhledem.

 

Evidujete nejvyhledávanější slova? Která to jsou?

Chtěl bych nejvyhledávanější slova dát i na web – většinou jsou tam nové výrazy, ale taky politické stálice, které jsou tam furt.

 

Co na projekt vlastně říkají lidé erudovaní v českém jazyce?

Mají to rádi. Dávali jsme to dokupy s Michalem Škrabalem, který pracuje v Ústavu pro jazyk český a on jakožto expert knize neobyčejně pomohl, dodal jí slovníkový šmrnc. Díky němu se šíří v odborných kruzích, posílá mi reakce. Do budoucna bychom spolu chtěli nějaké společné projekty. Neodsuzují to, baví je to.

 

Připravované projekty?

Mám plány něco udělat se slovníkem webovým, kategorizovat, vyčlenit z něj nadávky. Vylepšení je fůra. Máme pořad na televizi Seznam, dohodli jsme se na spolupráci až do konce tohoto roku s přestávkou přes léto.

 

Pro letošek mám vystaráno, do příštího roku bychom možná chtěli hacknout češtinu i pro žáky. Přemýšlíme, jestli by nestálo za to jim ukázat, že čeština je vlastně fajn věc a není to ten opruz, který zažívají několikrát do týdne a nabídnout to do škol.

Přidej se k těm, kteří nás podpořili. Předplať si R+ VÍCE
Ohodnoť článek
10
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Jako neregistrovaný jsi tento měsíc přečetl už 1/40 článků. Přihlas se pro neomezený přístup. Jako neregistrovaný jsi přečetl už 1/40 článků za měsíc. PŘIHLÁSIT / REGISTROVAT PŘIHLÁSIT
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.