Připravovaný psychologický hororový titul Visage si bere nepopiratelnou porci inspirace z P.T., tvůrci však čerpají také z her jako Penumbra nebo série Silent Hill. Troufnete si podívat se smrti do tváře?
Je tomu již téměř rok, co všeobecné nadšení z rozpracovaného Silent Hills vystřídal hořký žal, který mezi příznivci herních hororů vyvolaly zprávy o rozhodnutí vydavatelské společnosti Konami celé snažení Hidea Kodžimi ve spolupráci s filmařem Guillermem Del Torem utnout a jejich nadějný projekt smést ze stolu. Než se tomu však stalo, měli majitelé konzolí PS4 možnost osahat si hratelné demo s názvem P.T. (Playable Teaser), které oslovilo hráče natolik, že dokonce vznikla petice za vzkříšení zrušené hry a ke stanoveným 200 tisícům signatářů jich zbývá jen něco málo přes 6 tisíc. Konami jakožto vlastník značky nicméně již v minulosti dalo víceméně jasně najevo, že práce na Silent Hills se obnovovat nebude. Kodžima si po odchodu z Konami založil s podporou Sony nové studio (jehož první titul bude exkluzivita pro PS4) a před pár měsíci se nechal slyšet, že by kolaboraci s Del Torem někdy v budoucnosti opět rád navázal, není ale jasné, o co by se mělo jednat.
Na slunce jasné je však to, že P.T. zaznamenalo pozitivní reakce jak ze strany hráčů, tak i dalších vývojářů, kteří si z něj neskrývaně brali inspiraci pro své vlastní tituly. Jako příklad si můžeme uvést Allison Road, s níž autoři ze studia Lilith zkoušeli štěstí na Kickstarteru, ale kampaň ještě v jejím průběhu zrušili poté, co pro hru našli vydavatele. Tím se mimochodem stala společnost Team17, která se kromě jiného podepsala pod sérii Worms a Allison Road by na pulty měla dorazit v letošním roce.
Před nedávnem pak na sebe upoutal pozornost nový psychologický horor, který se nese v duchu pohřbeného P.T. podobně jako právě ambiciózní Allison Road. Stojí za ním pouze šestičlenný tým malého nezávislého studia SadSquare se sídlem v Kanadě, který se nechal inspirovat také tituly typu Phantasmagoria, Penumbra nebo sérií Silent Hills a hráčům slibuje pořádně vydatný děsivý zážitek, v němž nahlédneme smrti přímo do tváře. Od toho se také odvíjí samotný název hry – Visage. V ní se totiž střetneme se záhadnými úmrtími, budeme svědky hrůzných incidentů z minulosti a temných příběhů, které se s nimi pojí, přičemž každý z nich bude mít svojí vlastní strašidelnou podobu a vizáž.
Dějové pozadí Visage je zasazeno do osmdesátých let minulého století a místně je hra situována do velkého rodinného domu v jednom blíže nespecifikovaném odlehlém městě. Dům zde stojí již celá staletí a jeho základy nikdy nezchátraly. Během let zde žila celá řada rodin, z nichž některé ve svém milovaném domově prožily šťastný a poklidný život, zatímco ostatní zemřely násilnou a brutální smrtí. S opuštěným domem se tedy pojí temná a záhadná historie, z čehož současně vyvstává otázka, zda se jednalo jen o nešťastnou náhodu, nebo zda za úmrtími stojí něco nadpřirozeného, co překračuje hranici našeho chápání. Při snaze dopátrat se pravdy se hráč postupně dovídá, že nějaká tajemná síla či entita, která dům obývá, mu v tomto snažení chce zabránit.
Podstatnou složkou hratelnosti by mělo být prozkoumávání okolí. Obrovský dům je plný potemnělých koridorů, starých pokojů, kde došlo k surové smrti dřívějších obyvatel a podle autorů bude možné se v nekonečném bludišti chodeb dokonce i ztratit. Prostřednictvím krátkých útržkovitých vzpomínek bude možné odhalovat hrůzné incidenty z minulosti a přiblížit se celkovému rozuzlení příběhu. Podle slov tvůrců bude většina událostí během hraní spuštěna zcela náhodně, což má z každého průchodu hrou udělat jedinečný zážitek. Neméně důležité budou také volby, pro které se hráč bude rozhodovat, protože právě od nich se budou odvíjet různorodé konce hry.
Dalším klíčovým prvkem Visage je boj o přežití. Proti démonům a duchům, kteří budou sledovat každý náš krok zpoza temných zákoutí, budeme zcela bezbranní, hráče ale smrt potkat může. Pokud se totiž nebude vyhýbat střetům se zdejšími netvory, jednoduše zešílí. Jak se tomu ale vyvarovat, nechávají autoři na nás, žádný tutoriál nám v tomto ohledu nepomůže. Jedním ze základních pilířů hratelnosti je také interakce s prostředím, například v podobě rozsvícení či zhasnutí světel nebo prohledávání všeho kolem, včetně šuplíků. Nechybí ani otevírání dveří na způsob Amnesie, čili jak pomalu a opatrně jimi budete chtít procházet, záleží na vás. Dále bude možné sbírat různé předměty, jako třeba videokazetu, kterou lze následně vsunout do VHS přehrávače.
Co se týče samotného protagonisty hry, o jeho (či její) identitě autoři mlčí jako hrob. Ve zveřejněných gameplay záběrech z alpha verze hry neslyšíme vystrašené vzdechy postavy a nevidíme například ani ruce při interakci s okolím, což znemožňuje případné určení, zda se jedná o muže, nebo ženu. To však v konečném důsledku nemusí být negativem, jelikož tato absence informace určitým způsobem přispívá k celkovému pocitu tajemství a neznáma. Z 12minutového videa lze vypozorovat neustálé intenzivní napětí a mrazivou atmosféru, která může působit stísněně, místy až klaustrofobicky. Mrtvolné ticho zdánlivě prázdného domu, které přerušují zvuky kroků, vrzající schody, děsivé bušení nebo cizí hlasy vycházející ze tmy, přispívá k vybudování nepříjemného pocitu, jako by na vás mělo znenadání cosi vyskočit. Laciné lekačky však autoři odmítají a sázejí spíš na vhodně a důmyslně vystavěnou skličující náladu a tajemno. Vyzdvižení si zaslouží také vizuální realističnost prostředí, k čemuž napomáhá Unreal Engine čtvrté generace.
Autoři ze SadSquare Studio se svým slibným duchovním nástupcem P.T. vyrazili na Kickstarter, kde se jim cílovou částku 35 tisíc kanadských dolarů (~22 tisíc eur; 612 tisíc korun) podařilo získat během prvních pár dní a v době psaní článku hráči přispěli již více než 60 tisíci. Původní plány hru vydat pouze na PC se tak rozšířily o release na současnou generaci konzolí a přibyla také podpora systému virtuální reality, na což si ale troufnou asi opravdu jen ti nejotrlejší z nejotrlejších. Verzi pro PC si můžete zajistit částkou 15 kanadských dolarů (~10 eur; 260 korun), konzolová verze vás pak vyjde na 20 kanadských dolarů (~13 eur; 350 korun). Jako orientační dobu vydání tvůrci uvádějí leden (január) 2017. Co na Visage zatím říkáte vy? Nám se rozhodně zamlouvá.