Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Neděle 18. 8. 2019 svátek má Helena, Jelena

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Ve spolupráci

se Sprite.

Co je ve spolupráci?

Jedná se o obsah, který chtěl REFRESHER vytvořit, ale vznikl i díky spolupráci s inzerentem. Inzerent do obsahu nezasahoval vůbec, maximálně poskytl informace, fakta a návrhy na úpravu.

Refresher - Rozhovory
0
Inzercia
15. červenec 2019, 17:30

Láska je víc než hate. Co si myslí o internetových diskuzích psycholog?

Rozhovor s pražským psychologem a psychoterapeutem Tomášem Holcnerem o jinakosti, nenávisti a šikaně v online prostoru.

Inzercia
15. červenec 2019, 17:30
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Sprite v nové kampani iloveyouhater tvrdí, že nejlepší odpověď na hate je láska. Nemá smysl roztáčet kolotoč nenávisti dalšími hejty ani se před nimi skrývat, je lepší vše otočit do pozitivní roviny a vyrovnávat hladinu nenávisti na síti láskou. Právě o tom je také dnešní rozhovor.

 

Psycholog a psychoterapeut Tomáš Holcner se ve své psychologické poradně v centru Vinohrad specializuje především na pomoc lidem, kteří mají problém s vyrovnáváním se s traumatickou událostí, nízkým sebevědomím či depresivními stavy.

 

My jsme s ním však během slunného odpoledne řešili především problematiku tzv.  „internetových hejtů“, a to především, jak tyto situace zvládat.

 

Psycholog Tomáš Holcner: Rozvíjejte vztahy kolem sebe, právě ty vám pomůžou překonat internetové hejty.

 

Svět internetu je bezesporu skvělým zdrojem informací a nástrojem pro spojování lidí, na druhou stranu je to prostor, ve kterém často bují nenávist a tzv. hejty. Proč mají podle vás lidé v online prostředí větší sklony se takto projevovat?

Podle mě to souvisí s určitou disinhibicí. To znamená, že online prostor nabízí pocit anonymity, ve které mají lidé možnost se projevovat mnohem spontánněji, což není vždy jenom pozitivní. Dalším aspektem je distance, kterou tento prostor nabízí. A to nejenom ve smyslu fyzické vzdálenosti, ale zejména emoční distance od případné bolesti, kterou je zde možné způsobit. Když člověka nevidíte a jste od něho potenciálně velmi vzdálení, tak je mnohem jednodušší vyjadřovat vůči němu zlost či nenávist.

 

Často jsou terčem těchto útoků lidé, kteří se nějakým způsobem odlišují, a to ať už se jedná o názory, vzhled či životní styl. Proč právě oni?

Z mého pohledu hraje velkou roli jinakost. Pokud se někdo ve společnosti odlišuje, tak to určitým způsobem i psychologicky vystupuje, může to být vnímáno jako ohrožující, a lidé mají potřebu se na to více soustředit. Ti, kteří se odlišují, jsou potom pochopitelně častějším terčem šikany, a to nejenom v online prostoru, ale také třeba v třídním kolektivu anebo zaměstnání. 

 

Setkáváte se ve vaší praxi jako psycholog a psychoterapeut s případy online šikany a nenávisti často?

Setkávám se s tím, že lidé, kteří se v minulosti stali terčem šikany, právě třeba v online prostředí, pociťují následky, se kterými se vyrovnávají delší dobu a které mají až traumatizující charakter. Nicméně v minulosti byli v zahraničí medializovány případy, které ukazují, jak tragické důsledky může mít zesměšnění či dehonestace v online prostředí, které končilo až sebevraždou obětí kyberšikany. 

 

Jak by podle vás měli lidé postupovat, pokud se dostanou do situace, kdy jsou terčem nějakých „internetových hejtů“? 

Hodně záleží na podobě útoku, kterému člověk čelí, ale například u dětí či dospívajících je jednoznačným doporučením, aby s tím nezůstávali sami a svěřili se někomu, komu důvěřují. Rodičům, odpovědným lidem v prostředí, kde se tento druh útoku odehrává, jako je například škola, v neposlední řadě vyhledali odbornou pomoc a radu. Něco podobného může platit také pro dospělé ve chvíli, kdy tlak kyberšikany dosáhne takové úrovně, že začne docházet k rozvoji úzkostně-depresivních symptomů. 

 

Existuje nějaká prevence? Něco, co člověk může udělat proto, aby tyto potenciální situace lépe zvládal, pokud se do nich dostane?

Jedna z věcí, která se doporučuje v situacích, kdy se člověk dostane terčem opakovaných útoků, je nereagovat. Nevytvářet pocit, že vás to nějak zraňuje, protože to vždy podněcuje útočníky k dalším krokům. Vhodné je tyto útoky dokumentovat, uložit je, aby měl v případě potřeby důkaz, protože některé projevy mohou překračovat hranici zákona. Vhodné také může být jednoduše zrušit původní profil a vytvořit si nový, který je dostatečně anonymní a na který mají kontakt pouze ti nejbližší, ke kterým má daný člověk důvěru. 

 

Druhá věc je, že prevencí nebo obranou před dopadem tlaku sociálních sítí je vytváření protiváhy v podobě investice do reálných vztahů s těmi nejbližšími lidmi, které kolem sebe člověk má. Na těchto vztazích totiž záleží především, a právě tyto vztahy nám poskytují přirozenou podporu, díky které pak můžeme situacemi, kdy na nás na internetu může někdo útočit, snáze překonávat. 

 

Psycholog Tomáš Holcner: Rozvíjejte vztahy kolem sebe, právě ty vám pomůžou překonat internetové hejty.

 

Jak nás vlastně psychicky tyto situace ovlivňují? 

Konfrontace s negativní či nenávistnou a zesměšňující reakcí je vždy nepříjemná. Záleží na intenzitě a trvání „hejtů“, kterým člověk čelí. Nejprve se mohou objevovat jen symptomy v podobě zhoršené kvality spánku, poklesem nálady, vnitřním napětím, nechutenstvím, které se mohou stupňovat. Při déletrvajícím tlaku může dojít také k narušení vlastní sebehodnoty. Tyto situace přirozeně nejvážněji doléhají právě na děti a dospívající, protože se jejich identita teprve vyvíjí a je značně křehká. 

 

Mluvil jste o sebehodnotě. Jak by takové věci měli lidé v průběhu života dosahovat?  

S oblibou zdůrazňuji, že nejde o vysokou sebehodnotu, ale o adekvátní hodnocení sebe a svého života. Schopnost vidět své pozitivní a silné stránky, ale také vidět, kde máme slabá místa, a co je důležité, být schopný tyto své slabé stránky akceptovat. To právě vytváří stabilitu, která nám při setkání s nějakou kritikou či „hejtem“ pomáhá lépe rozlišit, co je relevantní a co ne.

 

Může mít v tomto roli i humor? Schopnost zasmát se svým slabým stránkám. 

Může to být jeden z dobrých způsobů, jak na to zareagovat, ano. Nicméně i zde záleží jak intenzivní a systematické „hejty“ jsou.

 

Nebereme si často komentáře lidí na internetu a nějakou naši online image vlastně až moc k srdci?

Jak už jsem řekl, myslím si, že to důležité se děje především mimo online svět. Rozvíjet vztahy s přáteli a rodinou by se mělo podle mého názoru dělat s mnohem menším ohledem na sociální sítě. Čím víc směřujete svůj život do online prostoru a čím více jsou pro nás důležitá veřejná potvrzení vlastní identity skrze „olajkování“, tím víc jsme také zranitelní vůči případné kritice, protože hledáme potvrzení vlastní hodnoty právě tam. 

 

Psycholog Tomáš Holcner: Rozvíjejte vztahy kolem sebe, právě ty vám pomůžou překonat internetové hejty.

 

Řešením je vlastně, když to řeknu jednoduše, mít rád lidi kolem sebe. 

 Ano. Zvláště v dnešní době je velmi důležitá investice v podobě času a energie, kterou vkládáme do vztahů s blízkými. Opět tím myslím čas strávený mimo online prostředí. Vytváříme tím tak důležitou protiváhu, která poskytuje podporu a stabilitu.

 

Ohodnoť článek
1
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.