Už jsi slyšel o divadelním Netflixu? Najdeš na něm přes 100 inscenací.
Dramox je takový divadelní Netflix, který vznikl teprve v říjnu minulého roku. Během pár měsíců se z něj stala uznávaná platforma, která si získala zhruba 7 000 předplatitelů a dál upevňuje svoje jméno nejen na českém trhu. S jedním ze tří zakladatelů, Martinem Zavadilem, jsme si povídali o tom, co s Dramoxem bude až odezní pandemie koronaviru, jaká představení divákům nabízí, ale třeba také o tom, jak funguje firma, která nemá kanceláře a veškeré komunikace probíhá vzdáleně.
Co vás vedlo k založení Dramoxu?
Důvody jsou dva. Než jsme založili Dramox, tak panovala situace, kterou rád přirovnávám k té ve filmu nebo v hudbě v roce 2008, neboť neexistovala legální ani příjemná varianta pro diváky, jak se podívat na záznam z divadelního představení.
Primární důvod, proč to celé děláme, je, že chceme, aby lidé mohli trávit více času s divadlem a aby zároveň mohli objevovat nová představení. Co se hudby týče, 90 % toho, co poslouchám, objevuji na Spotify, jinak bych se k té hudbě nikdy nedostal. Jsem rád, že se nám daří poskytnout podobnou službu i v oblasti divadel a lidé mohou objevit divadelní představení například z druhé strany republiky, na které by běžně nezašli. Doufám, že brzo to bude i ze zahraničí, k čemuž zatím všechno směřuje. To, že se diváci dostanou k divadlu, ke kterému by se jinak nedostali, nemyslím jenom geograficky, ale také třeba žánrově.
Druhý důvod je, že chceme podpořit divadelní umění jako takové, proto máme model stanovený tak, že 55 % tržeb dáváme zpět divadlům, tvůrcům, hercům.
Primární motivace tedy není covidová, ale covid to hrozně urychlil.
Takže za založením Dramoxu není pouze pandemie koronaviru? Jak dlouho už fungujete?
Fungujeme od 20. října minulého roku. Jen pár měsíců před zahájením provozu, na konci března, mi zavolal jeden ze spoluzakladatelů Martin Hájek a zeptal se mě, zda s ním nechci spustit něco podobného. Následně jsem přizval Radima Horáka a několik dní jsme si volali, diskutovali, a nakonec jsme se dohodli, jak náš projekt bude vypadat. Od 1. června 2020 jsme začali oslovovat divadla, absolvovali jsme stovky schůzek a po létě jsme byli schopni spustit Dramox. Primární motivace tedy není covidová, ale covid to hrozně urychlil.
Kolik lidí kouká na on-line divadla? Jaká je vaše návštěvnost?
Dnes se pohybujeme kolem 7 000 předplatitelů.
Očekával jste takový zájem? Nebo vás to překvapilo?
Nárůst diváku je rychlejší, než jsme čekali. Jsem zvyklý pracovat s pesimistickou variantou, raději se nechám překvapit v tom pozitivním slova smyslu. Hlavně mám velikou radost z toho, že lidé tráví poměrně hodně času s divadlem, k dnešnímu dni bylo odstreamováno hrubě přes 100 tisíc hodin.