Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Středa 29. 6. 2022 svátek má Petr, Pavel

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Zdraví

Do Česka dorazí tropické teploty. Přinášíme rady odborníků, jak se před horkem chránit

Ty nejdůležitější zásady shrnula pražská hygienická stanice.

Ilona Hobzová
17. červen 2022, 15:01 Čas čtení: 2:00
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Do Česka dorazí tropické teploty. Přinášíme rady odborníků, jak se před horkem chránit
Zdroj: TASR/AP
Odebírat newsletter REFRESHERu
10 nejlepších článků Refresheru, jednou za týden. Pokud tě emaily přestanou bavit, tak je kdykoli zrušíš. Zadáním emailu souhlasíš s podmínkami portálu.
Zdraví
0
Ilona Hobzová
17. červen 2022, 15:01
Čas čtení: 2:00

Do Česka dorazí tropické teploty. Přinášíme rady odborníků, jak se před horkem chránit

Ty nejdůležitější zásady shrnula pražská hygienická stanice.

Ilona Hobzová
17. červen 2022, 15:01
Čas čtení: 2:00
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Do Česka dorazí tropické teploty. Přinášíme rady odborníků, jak se před horkem chránit
Zdroj: TASR/AP

Do Česka o víkendu dorazí letní teploty. Podle poslední předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) dosáhnou tropických výšek, v některých regionech až 35 °C. Horko a vysoké teploty mohou pro organismus představovat zátěž. Riziko je vyšší u starších osob, těhotných žen, dětí nebo osob s vysokým tlakem. Hygienická stanice hlavního města Prahy (HSHMP) doporučuje, jak se s tropy nejlépe vypořádat. 

1. Teplo zbytečně nezvyšovat

Tato rada je podle HSHMP zásadní. Hygienici doporučují nosit vzdušné, lehké, volné oblečení, které může provětrávat a umožňuje mezi pokožkou a oblečením volný pohyb vzduchu, jenž ochlazuje. Oblečení by také mělo umožnit rychlý a spolehlivý odvod potu z povrchu kůže. Je také dobré nosit lehkou obuv, nejlépe bez ponožek. „Kvůli prevenci úžehu mít lehkou, pokud možno pravidelně zvlhčovanou pokrývku hlavy. Vlasy je případně možné si namáčet ve vodě, avšak zásadně ne v ledové, nýbrž ve vodě chladné či vodě odpovídající teplotě prostředí,“ doporučila lékařka Danuše Antošová.

2. Teplotu povrchu těla cíleně snižovat

Podle odborníků je dobré se častěji sprchovat vlažnou vodou, omývat a chladit si ruce, případně i chodidla. Pokud je to možné, je dobré se ve volných chvílích zdržovat spíše v chladnějších prostorách, jako je podzemí, metro, přízemní prostory kamenných domů či v klimatizovaných částech obchodních domů. Chladněji bývá také v blízkosti řek nebo na dobře provětrávaných návrších.

3. Snižovat teplotu prostředí

HSHMP doporučuje používat závěsy, žaluzie, výhodou je správně nastavená klimatizace. Pokud člověk klimatizaci nemá, je vhodnou alternativou rozvěšení vlhkých textilií nebo puštění ventilátoru. „Je dobré omezit přípravu teplých jídel, nezvyšovat teplotu pečením, žehlením apod. Větrat je ideální nad ránem a ráno, než začne svítit slunce. Přes den je lépe mít okna zavřená,“ radí Antošová. 

4. Přijímat dostatek tekutin a přizpůsobit stravu 

Toto doporučení patří mezi základní, přesto na něj lidé často zapomínají. Zatímco za běžných teplot by měla dospělá osoba vypít přibližně 1,5–2 litry nápojů, v období vedra se obvykle hovoří o 2–3 litrech. Je také vhodné teplotě přizpůsobit stravování, třeba konzumovat více ovoce a zeleniny, zeleninových salátů, vývarových polévek (jsou zdrojem minerálů, které tělo v horku ztrácí pocením) či chladných jogurtových nápojů. Lepší jsou nápoje neslazené, a ne ledové, ale spíše chladné. Vhodné jsou také bylinkami či ovocem ochucené balené vody, kohoutková voda, slabé čaje nebo nealkoholické pivo. Co naopak odborníci v horku nedoporučují, je káva a alkohol.

 

HSHMP radí:

Indikátorem dostatečného příjmu tekutin není to, že nemáme žízeň. Pocit žízně je totiž až poměrně pozdním znamením již existující snížené hydratace (zavodnění), nehledě na to, že pocit žízně je individuální a leckdy, zejména ve stáří, se nedostavuje včas. Dostatek tekutin v těle se pozná podle velmi světle žluté barvy moči. Dehydrataci organismu signalizuje intenzivně žlutá až tmavě žlutá moč. Moč velmi malých dětí má být tak světlá, že na plence není téměř patrná.

5. Přizpůsobit denní režim

K lepšímu zvládnutí vedra pomůže také přizpůsobit mu svůj denní režim. Pokud je to možné, tak vstát dříve, omezit sportovní činnost a namáhavou práci nebo je situovat do ranních hodin. Lidé by se neměli slunečním paprskům zbytečně vystavovat, a pokud tak činí, měli by před působením UV paprsků chránit pokožku i oči. 

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
NAHORU
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
Více z tématu zdraví
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Dostávej upozornění na aktuální události, jako je tato. Zapnout upozornění
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Zavřít