Snímek It Ends With Us v překladu Námi to končí se zdál být opleten kontroverzí už od samého začátku. Jeho příběh začal celosvětovým bestsellerem, pokračoval podivnou PR kampaní a pravděpodobně skončí ošklivou soudní bitvou.
Jen malé hrstce knih se v posledních letech podařilo stát se takovým kulturním fenoménem, jako to zvládl román spisovatelky Colleen Hoover. Knihy It Ends With Us se celosvětově prodalo 20 milionů výtisků a román prorazil i na sociálních sítích, především na TikToku.
Není tak překvapením, že se záhy dočkala i filmové verze. Režie se chopil Justin Baldoni, kterého kromě role jedné z hlavních postav v seriálu Jane the Virgin proslavil i feministický aktivismus a angažovanost v kauzách #MeToo. Zdál se tak být ideálním tvůrcem pro film zpracovávající téma domácího násilí. Sám sebe navíc obsadil do role násilníka Rylea.
Jak už tomu ale tak u těchto příběhů bývá, pod lampou je vždy největší tma...
Špatná reklama taky reklama?
Rozruch okolo filmu však jako první vyvolala jeho hlavní hvězda herečka Blake Lively. Představitelka Lily (a manželka herce Ryana Reynoldse) totiž celou PR kampaň od začátku úplně nezvládala. Zdálo se, jako by se tématu, které snímek zpracovává, zcela vyhýbala. Její snahou sice bylo zřejmě přilákat do kin co nejvíce diváků a zejména divaček, v tom ale tkvěl celý problém. Blake totiž částečně narazila na problém, se kterým se jako společnost potýkáme už déle. Jak vlastně v popkultuře zobrazovat takto náročná témata?
„Vezměte své přátele, oblečte si květinové šaty a vyrazte se na něj podívat,“ není úplně věta, kterou bychom si představovali, že bude někdo promovat film o domácím násilí. Využít stejnou strategii, jako při promování sladkých romantických komedií, je totiž v tomto případě zcela mimo.
Herečka navíc během kampaně narazila na další, dost podstatný problém. Film totiž využila i k propagaci vlastních produktů. Fakt, že v souvislosti se snímkem zpracovávajícím násilný vztah dělala reklamu své řadě péče o vlasy, by jí možná i veřejnost odpustila, jakmile ale ve stejném kontextu začala mluvit o své značce koktejlů Betty Booze, kritika se jí nevyhla. Na afterparty po premiéře se navíc podávaly koktejly z jejích produktů – a taky ginu, který vlastní její manžel toho času představitel megapopulární komiksové postavy Deadpool – s tematickými názvy, jako je Ryle You Wait. Ano, alkoholický nápoj pojmenovala po postavě, která doma týrá svou ženu. Zajímavá volba, obzvlášt, vezmeme-li v úvahu spojitost mezi alkoholem a domácím násilím. Nicméně proti gustu...
Kam zmizel Justin Baldoni?
Možná ještě větší bizár ale způsobila absence samotného režiséra a představitele druhé hlavní role Justina Baldoniho. Ten se totiž promo akcí k filmu prakticky neúčastnil, rozhovorů pro média poskytl jen malou hrstku a kdekoliv se objevil, apeloval právě na myšlenku prevence domácího násilí. „Chci, aby muži přišli do kina a viděli v jistém slova smyslu svou vlastní verzi,“ řekl v rozhovoru pro CBS News. „Máte tu dvě velmi odlišné postavy. Obě mají za sebou trauma z minulosti. Jeden se s ním ale vyrovnává úplně jinak než druhý a já doufám, že muži, kteří na sobě zatím nepracovali, kteří se stále nechtějí uzdravit, pokud v Rylovi uvidí kousky sebe sama, budou mít šanci ustoupit a říct si: ‚Víte co? Nechci si zničit život. Nechci ublížit člověku, kterého mám nejraději,‘“ dodal.
Později se ještě vyjádřil i ke kritice filmu. „Pokud má někdo takovou zkušenost z reálného života, dokážu si představit, jak těžké je, když se objeví v romantickém románu. Všem těmto lidem bych rád vzkázal, že jsme při natáčení tohoto filmu postupovali velmi uvážlivě,“ uzavřel.
V podcastu How to Fail se navíc o pár měsíců později svěřil s dalšími podrobnostmi. „Při natáčení byly chvíle, kdy jsem musel odejít a jít to ze sebe setřást. Ve filmu je konkrétně moment, kdy Ryle najde Lilyin telefon s telefonním číslem a začne hrozně žárlit, má zlomené srdce a je naštvaný. Neublíží jí, ale v jeho očích vidíte, jak moc je nebezpečný. A zejména po téhle scéně jsem se málem zhroutil. Musel jsem odejít a prostě brečet,“ prozradil.
Na podzim minulého roku se tak zdálo, že Baldoni je „andělem seslaným z nebes“, aby reputaci jinak veleúspěšného filmu (rozpočet 35 milionů dolarů se v kinech povedlo zdesetinásobit, celkově utržil po celém světě 350 milionů a zařadil si mezi největší hity loňského roku) alespoň částečně zachránil. Blake v očích veřejnosti naprosto propadla a v médiích čelila obří kritice. Možná ale až podezřele velké.
Všechno je přeci jen trochu jinak
Ačkoliv herečku nemůžeme úplně zcela obhájit a některá její rozhodnutí nelze považovat za bezvadná, přeci jen se ukázalo, že ji možná veřejnost odsoudila příliš brzy. V prosinci minulého roku totiž Lively podala stížnost na kalifornské oddělení pro občanská práva, v níž tvrdí, že Baldoni během natáčení opakovaně narušil její soukromí. Podle ní Baldoni několikrát bez pozvání vnikl do její šatny, když byla svlečená, čtyři měsíce po porodu na ni tlačil, aby zhubla, a následně koordinoval krizovou PR kampaň, jejímž cílem bylo zničit hereččinu pověst.
Dále v ní tvrdí, že se ona společně s režisérem a dalšími lidmi podílejícími se na vývoji filmu, zúčastnili lednové schůzky, na které se řešilo „nepřátelské pracovní prostředí“ na place.
Na schůzce se údajně účastníci dohodli na seznamu požadavků, včetně toho, aby Justin Baldoni a Jamey Heath (CEO Baldoniho produkční společnosti Wayfarer) „už před herci a herečkami nepopisovali své genitálie.“ Lively také vznesla požadavek, aby byl na place po celou dobu, kdy hrála ve scénách s Baldonim, přítomen koordinátor intimity, a aby během scén, kdy je Lively nahá, nebyli na place žádní „přátelé“ producentů a režisérů. Podle stížnosti ihned po schůzce Baldoni zahájil štvavou kampaň proti herečce, která jí měla zničit kariéru.
Události po podání stížnosti ze dne na den vyvolaly velmi rychlý spád. Blake Lively oficiálně podala u newyorského federálního soudu žalobu na Baldoniho, jeho publicistu, společnost Wayfarer Studios a další žalované 31. prosince. Údajně se jí „mstili za to, že nahlásila sexuální obtěžování a obavy o bezpečnost na pracovišti.“ Baldoniho také o týden dříve zažalovala jeho bývalá publicistka kvůli údajnému spiknutí s cílem zdiskreditovat ji a taky okrást o klienty.
„Zvládneme pohřbít kohokoliv.“
K tomu, že veřejnost Lively uvěřila prakticky ze dne na den, a že se vše zdá být velmi uvěřitelné, vedlo hned několik okolností. Jednou z nich je volba krizové PR manažerky, kterou si Baldoni najal. Je jí totiž Melissa Nathan a pokud se ti to jméno zdá povědomé, tak máš pravdu. V minulosti její služby využili například Drake nebo Johnny Depp. Je tedy jasné, že nejde o ledajakou amatérku a že její výběr rozhodně nebyl náhodný.
Zveřejněny totiž byly zároveň i zprávy mezi Baldonim, jeho publicistkou Jennifer Abel a zmíněnou manažerkou. V úvodním dokumentu, který byl 2. srpna 2024 zaslán společnosti Wayfarer a Justinovi Baldonimu, Melissa Nathan navrhla hlavní mediální body, kterých by se kampaň měla týkat, včetně toho, že Lively využila nerovnováhy sil k převzetí tvůrčí kontroly nad filmem. Baldoni ale údajně chtěl ještě víc.
„Chce mít pocit, že je pohřbená,“ napsala Baldoniho publicistka v odpovědi na daný dokument. „Vždyť víš, že dokážeme pohřbít kohokoliv,“ zaznělo ze strany krizové manažerky. O tři dny později Baldoni upozornil svou publicistku na vlákno na sociálních sítích, které obviňovalo jinou celebritu ze šikany a které mělo 19 milionů zhlédnutí. „Tohle bychom potřebovali,“ napsal.
Melissa Nathan brzy poté předložila i návrhy na najímání dodavatelů, kteří by ovládli sociální média spouštěním „vláken teorií“ a obecně prací na změně narativu. „Vše bude nevystopovatelné,“ napsala se sebevědomím někoho, kdo je vždycky nakonec načapán.
Premiéra snímku Námi to končí 6. srpna následně přinesla novou vlnu tiskových zpráv na téma, co se asi během natáčení stalo. Server Hollywood Reporter upozornil na to, že obě hvězdy nepózují na společných fotografiích. Fanoušci a fanynky si navíc všimli, že Blake a značná část obsazení filmu režiséra přestala sledovat na sociálních sítích. To znamenalo zásadní problém pro zmíněnou negativní kampaň vůči Lively a všem zúčastněným tak bylo jasné, že je potřeba přitlačit.
„Proto jste si mě najali.“
Podle zpráv už ale byla Melissa Nathan připravena a mezitím se spojila s dalšími novináři.
Když jí Jennifer Abel 4. srpna napsala, že „přemýšlí o tom, že by tento týden novinářům podstrčila články o tom, jak hrozně se s Blake pracuje,“ Nathan jí odpověděla, že už mluvila mimo záznam s redaktorkou deníku The Daily Mail a že je vše připravené.
„VŠECHNY noviny jsou tak zahlceny, že jsme lidi zmátli. Tolik smíšených zpráv. Je to vlastně opravdu legrační, když se nad tím zamyslíte,“ stojí v další zprávě. Snaha pošpinit hereččinu pověst se opravdu vyplatila. „Během několika dní po uvedení filmu negativní mediální ohlasy a komentáře zaplavily online prostor neobvyklým způsobem,“ vyplývá z forenzního posudku, který si herečka vyžádala od marketingového konzultanta. Dohledat tak veškeré články a příspěvky, které PR manažerka se svým týmem na internet vypustili, je takřka nemožné.
Například 16. srpna vyšel ve zmíněném deníku The Daily Mail článek s titulkem: Bude Blake Lively ZRUŠENA? Autoři v něm herečku vykreslují jako tyranku, se kterou se na place těžko spolupracuje, a která se neumí chovat vhodně vzhledem k situaci. „Páni, tímhle dílem jste se opravdu překonala,“ reagovala na článek ve zprávě Jennifer Abel. „Proto jste si mě najala, že?“ odpověděla Nathan. „Jsem nejlepší.“
Tohle už jsme někde viděli
Ačkoliv sociálními sítěmi zahýbala právě tato vyorchestrovaná kampaň, spoustu lidí šokovaly spíše podmínky, které musela Lively zažít během natáčení. Baldoni a Heath podle žaloby opakovaně vstoupili do její šatny, když byla nahá a kojila, Heath jí měl také ukázat video své nahé ženy. Podle stížnosti Lively podala hned třiceti požadavků, které chtěla, aby tým odsouhlasil, než se vrátí do práce. Sahaly od základních bezpečnostních opatření až po ochranu před dalšími bizarními činy. „Žádné další zmínky pana Baldoniho o tom, že mluví s mrtvým otcem Blake Lively. Žádné další soukromé, několikahodinové schůzky v přívěsu Blake Lively s Baldonim, aniž by to sledoval zástupce jmenovaný zvenčí,“ stálo v nich například.
Není to samozřejmě poprvé, co se nějaký režisér či producent choval na place filmu nevhodně. Takových zaznamenaných případů by byly desítky a těch, o kterých veřejnost ani neví, nejspíš i tisíce. Příkladem budiž herečka Sharon Stone, jež nedávno přiznala, že po ní producent Robert Evans požadoval, aby se vyspala se svým hereckým kolegou Williamem Baldwinem ve filmu Sliver z roku 1993, aby „pomohla“ jeho hereckému výkonu.
V roce 2017 také Hollywoodem zahýbala kauza okolo herce Dustina Hoffmana, když ho sedm žen obvinilo ze sexuálního obtěžování a napadení, přičemž nejméně jedné z nich v té době ještě nebylo 18 let. „Cítila jsem se zklamaná někým, o kom jsem si myslela, že je větší než život, a to je možná to ponaučení, že nikdo není větší než život. Víte, všichni jsme lidé, ale zároveň existuje i dobro a zlo. Víte, že každý je zodpovědný,“ uvedla tehdy jedna z údajných obětí. Odsouzen nikdy nebyl a obvinění herec popřel. „Jsem vinen. Protože někdo něco tvrdil, jsem vinen. Stiskněte tlačítko a je to všude: ‚Jsem predátor.‘ Jsem ten a ten, a přitom to není pravda,“ prohlásil.
Naopak odsouzen byl v roce 2020 a znovu v roce 2022 producent Harvey Weinstein, kterého se sexuálního obtěžování obvinilo přes 80 žen, včetně Ashley Judd, Rose McGowan, Gwyneth Paltrow a Asii Argento. Verdikt z roku 2020 soud loni zrušil, Weinstein ale zůstává nadále ve vězení v Kalifornii kvůli tomu druhému.
Všechny tyto případy každopádně mají společného jmenovatele, oběti se svých predátorů bály a obvinili je až s odstupem času. To, že Blake Lively svou žalobu podala poměrně brzy poté, co k obtěžování došlo, tak možná značí to, že se naše společnost posouvá tím správným směrem.
Jak to tedy bylo?
Kauza je momentálně stále čerstvá a nedořešená. Justin Baldoni se veškerým obviněním samozřejmě brání. Už 31. prosince podal na deník The New York Times žalobu za urážku na cti ve výši 250 milionů dolarů za to, že list informoval o obviněních Lively, a obvinil jej, že se „podřídil přáním a rozmarům dvou mocných ‚nedotknutelných hollywoodských elit‘ – Lively a jejího manžela Ryana Reynoldse.
Jeho právník také v pořadu Today televize NBC řekl, že „rozhodně plánuje podat žalobu na Lively poté, co tvrdila, že byla na natáčení jejich filmu 2024 vystavena sexuálně nevhodnému chování ze strany Baldoniho.“ Co přesně bude protižaloba tvrdit, ale neprozradil. Zároveň popřel tvrzení, že on a jeho tým zahájili proti herečce pomlouvačnou kampaň. Ironicky (funguje to spíš jako doznání) taky skrze svého právníka naznačil, že ho Reynolds parodoval postavou Nicepoola ve filmu Deadpool & Wolverine. „Počkej, až uvidíš Ladypool. Je nádherná. Taky se jí právě narodilo dítě a není to na ní ani poznat,“ prohlásí ve filmu zmíněná parodie Baldoniho, na což postava Reynoldse reaguje poznámkou, že by něco takového nejspíš neměl říkat.
Tak či tak si na vyvrcholení celé kontroverze budeme muset ještě počkat. Už teď je ale jasné, že ani jedna ze stran v konfliktu nebude zcela nevinně, byť se momentálně větším viníkem zdá být Baldoni. Pokud by Lively uspěla se svou žalobou týkající se sexuálního obtěžování, měl by svého času nadějný tvůrce zcela jistě po kariéře. Reputace feministického aktivisty se koneckonců zdá být mrtvá už teď. Navíc byl herec a režisér propuštěn svou zastupující agenturou a nezisková organizace Vital Voices, která se zaměřuje na posílení postavení žen, zrušila ocenění, které Baldonimu udělila. Věci se tak nevyvíjejí úplně jeho směrem.