9
30. duben 2017, 16:18

Velkolepý návrat Guardians of the Galaxy 2 se nese ve znamení zvyšování kvantity, avšak na úkor kvality (Recenze)

Gunnova parta oblíbených hrdinů je zpět. Co všechno Strážcům přineslo pokračování do cesty?

30. duben 2017, 16:18

9

V dokonalém světě by každý sequel vypadal jako The Godfather II - rozšiřování a prohlubování příběhu a vztahů, které přišly před ním. Ve světě MCU máme Guardians of the Galaxy vol. 2, převaření formulky totožné s prvním snímkem za přidání ještě větších nánosů (často) levného humoru a akce. Současná blockbusterová kinematografie má nemilý zvyk držet se v bezpečných vodách toho, co funguje i za cenu ztráty jakékoli nápaditosti. James Gunn se v pokračování svého filmu o partě kolem Chrise Pratta drží toho, co nápadité bylo. Alespoň poprvé. Sequel snad jediné marvelovky vyhlížející jako něčí autorský nápad (vedle Blackovy trojky Iron Mana) přináší mírně ambivalentní pocity, protože jde o skvělý a zábavný blockbuster, který však zároveň kromě recyklace svého předchůdce neprojevuje zájem o přínos čehokoliv nového.

Nové dobrodružství Strážců galaxie začíná, podobně jako jednička, zábavnou akční sekvencí (pokud si odmyslíme velmi krátký prolog), nicméně tentokrát za přítomnosti celého týmu. Kromě relativní zábavnosti této sekvence je další paralelou s prvními Strážci její propojenost s celým dějem snímku (praktika, které se mnohé filmy vyhýbají). Naneštěstí, už zde se dozvíme, co ponese celý snímek na svých bedrech. Je to charisma a chemie herců a Gunnova nápaditá režijní rozhodnutí. Aspekt, při kterém film sám sobě podráží nohy, je scénář.

Ten je tentokrát výrazným podprůměrem i na komiksovku a funguje téměř výhradně jen jako výmluva pro rozmístění akčních scén. Ve srovnání s poslední velkou disneyovkou (Rogue One) stále nabízí lepší charakterizaci postav, což je při jejím rychlém tempu pozitivem, ale nejde se zbavit pocitu, že celá příběhová stránka snímku je výrazně zanedbána ve prospěch vizuální zábavy. Ta proto často nemá požadovaný účinek, prostě jí chybí nějaký kontext. Pochopitelně, do určité míry jde o důsledek rozšiřování vyprávění o nové postavy a poskytování většího prostoru těm z jedničky.

Prostor, který dostanou Yondu a Nebula, není vůbec na škodu, naopak spíše otevírá brány nevyužitému potenciálu. Přestože jeden z nich je i emocionálním jádrem filmu, tuto naléhavost se na diváka nedaří přenést tak účinně, jak by bylo třeba. Jejich „začlenění“ do týmu je naštěstí představeno s patřičnou dávkou trpělivosti a přestože jsou doprovodné dialogy či události velmi urychlené, nic se zde nevzpírá logice. Když je řeč o dvojici „záporáků“ z první části, okamžitě mne napadá velká pochvala, kterou si Strážci zaslouží za reklamní kampaň. James Gunn měl očividně výrazné slovo v tom, co a jak bude v trailerech odhaleno. Téměř vše, co nám ukázali, se totiž odehrává na začátku snímku a ačkoliv je při současné příběhové repetitivnosti komiksovek zcela irelevantní, co nám jejich upoutávky prozradí, je příjemné vidět film, který si vše podstatné nechává v rukávu až do samotného promítání.

Jak jsem zmiňoval výše, snímek má problém zejména z narativního hlediska. Dějové linie jsou roztroušeny napříč galaxií (doslova) v přílišné kvantitě a s chybějící kvalitou. Sekvence, kde Yondu a Rocket unikají z vězení, je výborně zpracována po vizuální stránce, ale pozoruhodné kvantum času věnované samotnému Rocketovi je často promrháno. Vypravěčská neucelenost v porovnání s první částí je bohužel velmi očividná. Pochopitelně, nikdo od komiksovky neočekává více než kvalitní popcorn, ale neuškodilo by zasadit ho do prostředí přímočařejšího nebo lépe rozvitého vyprávění. To však neznamená, že příběh je zcela marný. Kdesi jsem zahlédl názor o tom, že pokud jsou noví Guardians jen dobrou zábavou, proč se potom pozitivních hodnocení nedočkalo i Suicide Squad. Ušetřím vás zbytečného rozhořčování se v diskusi - jakkoli nedokonalí se Strážci mohou zdát, jde očividně o ucelenou vizi režiséra.

Druzí Guardians mají příběh ženoucí celý stroj dopředu, jsou jednotným celkem a přestože trpí přílišným rozvětvením a generalizováním, mají drive, charisma a jsou natočení s patřičnou dávkou vášně pro látku. Nepotýkají se s problémy, jako je přestříhávání materiálu vytrženého z rukou režiséra, který měl očividně úplně jiné záměry a nejsou výsledkem panikaření pohlavárů velkého studia. Jde o sebevědomě vedený projekt s jasnou vizí, kterému chybí snad jen propracovanější narativní složka.

Potěší, že zneužívání Baby Groota nenabralo obludných rozměrů, ba právě naopak, téměř výhradně se drží scén, které z vypravěčského hlediska děj posouvají. Malý strom si navíc pro sebe krade každou druhou scénu. No a v této disciplíně bezkonkurenčně dominuje Drax. Pochopitelně má nejvděčnější punchlines, ale Dave Bautista se již v jedničce prokázal jako talentovaný herec a zde svůj přidaný screen time využívá naplno. Přestože jsou Guardians plní levného marveláckého humoru, nabízejí toho v tomto směru i hodně navíc a pokud v něčem svého předchůdce překonávají, je to množství doručené zábavy. Nevyhnutelně jim chybí původní jedinečnost, ale fanoušci i masy se rozhodně pobaví královsky a v kolonce povedený letní blockbuster si Marvel může zaškrtnout: mise splněna.

Překvapivě se občas dočkáme dost slabých vizuálních efektů a některé akční sekvence jsou velmi nepřehledné. Finále, do kterého tvůrci narvali nehezké množství digi-bordelu je stále stravitelné, ale staví do popředí otázku, kolik se toho ještě dá na plátno natlačit (v tomto okamžiku se už velmi obáváme o Infinity War). Méně je někdy více a fakt, že Gunn to malé množství příběhu přítomného v tomto snímku věnoval vágní premise o rodině a do značné míry se vykašlal na postavy, nechává narůst pochybnosti o osudu epilogu celé trilogie. Sám režisér drží množství potencionálně nefungujících scén nad vodou, ale i on naráží na své možnosti a možnosti samotného média.

James Gunn si zaslouží další velkou pochvalu za poskládání fantastického soundtracku, který si tentokrát možná říká o zvláštní pozornost v menší míře, ale o to lépe funguje jako součást celku. Je zbytečné se pitvat v tom, co udělalo prvních Guardians tak skvělými. Drtivá většina těchto aspektů je přítomná i v pokračování a protože samotný sequel nepřinesl téměř nic nového či inovativního, zůstává velký prostor pro diskusi o všem, co nové marvelovce chybí. Nenechte se však zmást, Guardians of the Galaxy vol 2. je skvělou popcornovou jízdou, jejímuž režisérského kormidlu naštěstí nadále vládne James Gunn a jeho cit pro snímky jdoucí přes čáru. Za doprovodu obrovské dávky humoru a kvalitní akční zábavy se dočkáte pokračování, které nedovoluje, aby Guardians of the Galaxy přišli o status nejzajímavější značky v rámci komiskového světa (nejen) Marvelu. 7/10

0/10
47