V roce 2026 se vozy F1 dočkají nových pohonných jednotek a spolu s nimi i řady změn, co se pravidel týče. V následujícím přehledu ti vše vysvětlujeme.
Poslední velkou změnu pravidel, respektive zavedení nových regulací, provedla Mezinárodní automobilová federace (FIA) v roce 2022. Nutnost přijít s novými koncepty a monoposty pak v praxi znamenala víceméně takový malý reset celé F1, což de facto ukončilo éru dominance Mercedesu v čele s Lewisem Hamiltonem a odstartovalo vítěznou šňůru Red Bullu a Maxe Verstappena, od té doby trojnásobného mistra světa. Další podobný „reset“ má teď přijít v roce 2026 a FIA čerstvě odhalila, jaké regulace a změny pravidel na tento ročník konkrétně chystá.
Těmi největšími změnami pak bude zaprvé příchod nových pohonných jednotek (motorů), které znamenají přechod na uhlíkově neutrální paliva, a zadruhé zmenšení celkové velikosti vozů. Od roku 2026 totiž monoposty F1 budou vážit o 30 kilogramů méně, budou o 100 milimetrů užší a o 200 milimetrů se zkrátí jejich rozvor. Užší budou taky pneumatiky, ačkoliv 18palcový průměr setrvá.
Další zásadní inovací má být aktivní aerodynamika se dvěma specifickými režimy pro efektivní průjezd zatáčkami a svižnou jízdu na rovinkách. Co naopak zmizí, je systém DRS, tedy výklopné zadní křídlo, jež sloužilo pro krátkodobé navýšení rychlosti a umožňovalo častější předjíždění. DRS má nahradit tzv. režim override, jenž jezdcům poskytne více výkonu z baterie. Nové motory pak zároveň disponují lepší rekuperací baterie, ze 120 kilowattů na 350.
Všechny změny každopádně mají vést k tomu, že budou vozy agilnější a jezdci nad nimi budou mít větší kontrolu, zejména při předjíždění. Přesto mají podle všeho týmy z některých změn obavy, a tak ještě hodlají s FIA o regulacích jednat. Finální podoba by měla být schválena koncem června na zasedání Světové rady motorsportu.