Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
9. června 2024 v 18:00
Čas čtení 1:09
Ondřej Mrázek

Vysvětlujeme nová pravidla ve formuli 1 pro rok 2026. U sledování se budeš opět bavit

Vysvětlujeme nová pravidla ve formuli 1 pro rok 2026. U sledování se budeš opět bavit
Zdroj: CLIVE ROSE/World Sports Acamedy Awards 2022
SPORT FORMULE 1
Uložit Uložené

V roce 2026 se vozy F1 dočkají nových pohonných jednotek a spolu s nimi i řady změn, co se pravidel týče. V následujícím přehledu ti vše vysvětlujeme.

Poslední velkou změnu pravidel, respektive zavedení nových regulací, provedla Mezinárodní automobilová federace (FIA) v roce 2022. Nutnost přijít s novými koncepty a monoposty pak v praxi znamenala víceméně takový malý reset celé F1, což de facto ukončilo éru dominance Mercedesu v čele s Lewisem Hamiltonem a odstartovalo vítěznou šňůru Red Bullu a Maxe Verstappena, od té doby trojnásobného mistra světa. Další podobný „reset“ má teď přijít v roce 2026 a FIA čerstvě odhalila, jaké regulace a změny pravidel na tento ročník konkrétně chystá.

Doporučeno
OKTAGON 58: Vémola všechny šokoval a uškrtil Végha. Na turnaji jsme viděli i neuvěřitelné knokauty a přestřelky OKTAGON 58: Vémola všechny šokoval a uškrtil Végha. Na turnaji jsme viděli i neuvěřitelné knokauty a přestřelky 9. června 2024 v 1:12

Těmi největšími změnami pak bude zaprvé příchod nových pohonných jednotek (motorů), které znamenají přechod na uhlíkově neutrální paliva, a zadruhé zmenšení celkové velikosti vozů. Od roku 2026 totiž monoposty F1 budou vážit o 30 kilogramů méně, budou o 100 milimetrů užší a o 200 milimetrů se zkrátí jejich rozvor. Užší budou taky pneumatiky, ačkoliv 18palcový průměr setrvá.

Další zásadní inovací má být aktivní aerodynamika se dvěma specifickými režimy pro efektivní průjezd zatáčkami a svižnou jízdu na rovinkách. Co naopak zmizí, je systém DRS, tedy výklopné zadní křídlo, jež sloužilo pro krátkodobé navýšení rychlosti a umožňovalo častější předjíždění. DRS má nahradit tzv. režim override, jenž jezdcům poskytne více výkonu z baterie. Nové motory pak zároveň disponují lepší rekuperací baterie, ze 120 kilowattů na 350.

Doporučeno
Tragický příběh největší nehody v historii Formule 1. Ke srážce deseti aut přispěla nepatrná chyba při startu Tragický příběh největší nehody v historii Formule 1. Ke srážce deseti aut přispěla nepatrná chyba při startu 19. května 2024 v 9:00

Všechny změny každopádně mají vést k tomu, že budou vozy agilnější a jezdci nad nimi budou mít větší kontrolu, zejména při předjíždění. Přesto mají podle všeho týmy z některých změn obavy, a tak ještě hodlají s FIA o regulacích jednat. Finální podoba by měla být schválena koncem června na zasedání Světové rady motorsportu.

Domů
Sdílet
Diskuse