Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pátek 17. 1. 2020 svátek má Drahoslav

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Zdraví - Strava
0
necis
3. únor 2015, 14:12
Čas čtení: 3:18

Zelenina - preceňovaná či naopak podceňovaná potravina?

Vegetariánmi zbožňovaná, mládežou nenávidená. Je naozaj tak potrebná pre správny vývoj tela? Akú dôležitú hrá rolu zelenina pri zmene hmotnosti tela?

necis
3. únor 2015, 14:12
Čas čtení: 3:18
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Určite si zažil pocit, keď si ako dieťa musel sedieť nad obedom, kým si nezjedol všetku zeleninu. Je naozaj tak zdraviu prospešná ako sa dozvedáme zo všetkých strán? V tejto dobe sme obklopení množstvom informácií, bohužiaľ mnohokrát aj nepravdivými. Nasledujúcimi vetami vyvrátime zopár mýtov, ale takisto si povieme pár tipov a rád, ako jesť viac zeleniny. Začnime jednou kontroverziou. Čo myslíš, je kukurica zelenina? Z botanického hľadiska kukurica patrí do obilnín. Novinka? Pre niekoho áno, pre niekoho nie, no poďme sa pozrieť na zeleninu a jej význam bližšie v nasledujúcich riadkoch.

 

Zelenina -  preceňovaná či naopak podceňovaná potravina?

 

Ak ťa zmiatli úvodné slová o tom, či je zelenina naozaj tak prospešná a očakávaš, že všetko, čo si doteraz počul o zelenine zakopeme do zeme, neboj sa, nebude to tak. Prejdime rovno k jej výhodám.

 

Výhody zeleniny

Daj si ruku na srdce a priznaj: Vieš prečo je vlastne zelenina pre tvoje prospešná? Dáme ti zopár dôvodov:

 

  • Má mnoho zdravotných benefitov – znižuje krvný tlak, redukuje riziko srdečných chorôb a infarktu. Podľa tohto minuloročného výskumu ovociezelenina zvyšuje kvalitu života osobám trpiacich rakovinou prsníka.

  • Pestré zloženie vitamínov – obsahuje vitamíny A, B, B2, B6, C. Vitamín A je dôležitý pre zrak, taktiež udržiava pleť zdravú a pôsobí prevenčne proti infekciám. Vitamín C sa podieľa na rýchlejšom hojení rán, chráni zuby pred poškodením a napomáha v absorpcii železa.

  • Bohatá na mnohé mikronutrientymedzi ktoré patrí napríklad aj draslík. Má množstvo výhod, reguluje hodnotu pH, podieľa sa na správnej práci svalov, pomáha s vysokým krvným tlakom. Niektoré výskumy naznačujú výhody spojené so zdravím srdca, pečene i kostí. V aktuálnom výskume sa zistilo, že zvýšený príjem zeleniny a ovocia dokáže znižovať risk rakoviny membránových vakov u ľudí, v ktorom je hromaždený moč. Viac o mikronutrientoch sme už písali v komplexnom článku tu. Určite odporúčame naštudovať.

  • Obsahuje kyselinu listovú - je dôležitá pri raste a vývoji buniek a taktiež zodpovedá za správne fungovanie nervového systému.

  • Vyskytuje sa v nej množstvo antioxidantov – pôsobia preventívne voči tvorbe rakovinových buniek, znižujú riziko tvorby Parkinsonovej a Alzheimerovej choroby.

  • Vďaka zelenine telo pracuje presne tak, ako má – ak máš problémy s tráviacim systémom, tak skús jesť viac zeleniny a už nebudeš potrebovať na záchode mobil!

  • Naplní ťa bez pocitu „preplneného brucha“ - predstav si porciu zeleného šalátu v hodnote 200 kcal (skoro celý tanier). Máš? Tak teraz si predstav jednu tretinu malej šišky – presne toľko je 200 kcal. Na lepšiu predstavivosť pozri túto fotku

Zelenina -  preceňovaná či naopak podceňovaná potravina?

 

Osobitný odsek si pri zelenine zaslúži vláknina. Prečo je vláknina taká super, sa dočítaš aj v našom staršom článku. No ak by som mal jej prospešnosť pre naše telo zhrnúť pár riadkami, vyzeralo by to asi takto: znižuje hladinu cholesterolu, zmierňuje hladinu cukru v krvi a tým pádom stavia glykemický index na druhú koľaj, redukuje tvorbu žlčníkových kameňov, znižuje riziko rakoviny hrubého čreva atď.

 

Čerstvá, zmrazená či v konzerve?

Ak si čítal článok o ovocí, už zhruba vieš, že nie všetko čerstvé musí byť zaručene aj zdravšie. Samozrejme, ak patríš k tým jedincom, ktorí majú to privilégium vyjsť na záhradu a natrhať si čerstvú zeleninu, tak týchto pár riadkov ťa nemusí zaujímať. V tejto štúdií analyzovali správanie sa štyroch vitamínov v čerstvej/zamrazenej zelenine a zistili, že ich hladina bola porovnateľná, dokonca v pár prípadoch u zamrazenej o niečo vyššia! Pri mineráloch, vláknine, sacharidoch a bielkovinách v čerstvej zelenine neboli zaznamenané žiadne rozdiely ako u zmrazenej, alebo dokonca zelenine v konzerve. Taktiež veľmi obľúbená výhovorka u ľudí je, že nemajú čas (maximálna hlúposť), preto si pre nich neviem nič lepšie predstaviť ako už popredu nakrájanú a zamrazenú zeleninu, ktorú im stačí len hodiť k mäsu na panvicu. Výhovorky bokom!

 

Zelenina -  preceňovaná či naopak podceňovaná potravina?

 

Spôsoby, ako jesť viac zeleniny

To, že zelenina je super už vieme, ale ako ju konzumovať viac? V prvom rade by som ti odporučil vyskúšať čo najväčšie množstvo zeleniny a vybrať si jednu, ktorá ti bude zaručene chutiť a pomaly si ju začleníš do jedálnička aspoň k dvom jedlám denne. Ak sa ti pri slove zelenina zdvíha žalúdok, vyskúšaj tieto „triky“:

  • pridaj si do tvojich proteinových šejkov/smoothies špenátové listy – na chuti sa to nijako neprejaví, jedine zafarbí do zelena

  • ak si robíš omeletu, zamiešaj do nej kúsky zeleniny – pri väčšine to ani neucítiš

  • obaľ ju slaninou – napríklad taká špargľa so slaninou (vyskúšaj, samozrejme všetko s mierou a racionálne. Nie, že začneš jesť kilogram slaniny len preto, aby si prijal dostatok minerálov a vitamínov zo zeleniny) 

  • mrkvové hranolky – chutia ako hranolky zo sladkých zemiakov

  • najlepší tip je však naučiť sa prijať fakt, že zeleninu konzumovať treba a nájsť si tie druhy, s ktorými nemáš problém

 

Záver

Najdôležitejšie je mať vyváženú stravu, v ktorej sa nachádza aj zelenina. Ideálne je konzumovať zeleninu s každým jedlom, pričom ako u ovocia, tak aj tu, je potrebné snažiť sa ju obmieňať. Pri strate tuku aka „chudnutí“ hrá veľmi dôležitú úlohu, pretože si z tvojho denného príjmu kalórií zoberie len malú časť, zasýti ťa a doplní dôležité mikroživiny. Treba sa však (väčšinou) vyvarovať „šalátikom“ v reštauráciách, kde sa zelenina doslova kúpe v dresingoch, pretože to s nízkokalorickým jedlom nemá veľa spoločného.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Zdroj: ncbi.nlm.nih.gov Tagy: zelenina, ovocie, strava, stravovanie, vitaminy, vlaknina, mineraly, mikronutrienty
Ohodnoť článek
0
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.