Úterý 16. 1. 2018 svátek má Ctirad

Je nový Detektor přelomem v Ektorově tvorbě, nebo jen stereotypní album? (Recenze)

Dokázal Ektor svým nejnovějším počinem, že je právem považován za jednoho z předních raperů nastupující generace v Česku?

17. únor 2015, 18:22
17. únor 2015, 18:22

Není to tak dávno, co se na české hip-hopové scéně zjevil jako blesk z čistého nebe chlapík přezdívaný Ektor a svým debutem Airon Meidan ve spolupráci s DJ Enemym relativně slušně odstartoval svou kariéru. Dnes, po téměř sedmi letech, tady máme v pořadí čtvrtý počin s názvem Detektor, od kterého se hodně očekávalo, obzvlášť po úspěchu posledního Tetrisu. Termíny jeho vydání se neustále měnily a o to víc se stupňovala očekávání fanoušků naladěných posledním Tetrisem k tomu, aby od svého miláčka chtěli něco, čím definitivně potvrdí svůj obrovský potenciál a status jednoho z nejlepších raperů v České republice. Škoda, že jsme se za posledního půl roku nedozvěděli jen o přípravě alba, ale i o tom, že "kontakt s fanoušky" se dá v konečném důsledku interpretovat úplně jinak, než by člověk čekal. Bez ohledu na to, co se tehdy na pódiu událo, se jistě všichni shodneme na tom, že něco takového by se stávat nemělo. Zvlášť pokud jde o veřejně vystupujícího člověka sledovaného především mladými lidmi, kteří mají často tendenci kopírovat chování svých oblíbenců. Při pohledu na fanoušky se ale zřejmě vůbec nic nezměnilo - plné kluby a pištící fanynky, které pod sebou mají při vyslovení Ektorova jména promočený koberec a potřebují igelit pod zadek víc než před čtvrteční premiérou 50 Shades of Grey. To vše ukazovalo na jediné - že půda pro vydání nové desky je připravena znamenitě a my jsme se mohli po dlouhém čekání konečně zaposlouchat do nového alba.

Když se v rámci proma představovaly některé skladby, setkával jsem se s názory fanoušků, kteří tvrdili, že se Ektor odklonil od svého tradičního rapu, stopáž jednotlivých skladeb je nedostatečná a Detektor působí jako rychlokvašený produkt s cílem vytřískat co nejvíc peněz za co možná nejkratší dobu. Celkově si všímám, že mnoho raperů nejen v Česku, ale i na Slovensku, má u fanoušků problém s nepochopením směrování jejich tvorby. Jako pár příkladů za všechny vzpomenu Kontrafakt a jejich Navždy, Ega a jeho projekt Podzemgang nebo Delika a jeho připravované EP Rozlúčka so slobodou. Pokud bych měl za sebe jednou větou shrnout své dojmy, není to nic, co bychom už neznali ze zahraničí. Přesný opak mohou tvrdit ti, jejichž přehled v hudbě, bez urážky, nedostačuje, resp. je omezen jen na jistou skupinu interpretů a zemi původu. Proto rozumím tvrzením těch, kteří jsou v kulturním šoku z toho, co se z jejich přehrávačů valí, ale Ektor do Čech přinesl jen kousek toho, čím scéna zejména na západ od nás žije už delší dobu.

Album nabízí 14 skladeb, o které se produkčně postarali s výjimkou jediného českého zástupce Lucase slovenští Konex, Special Beatz, Dalyb, Grimaso Billy Hollywood. Hlavně první tři jmenovaní Slováci dokazují, že patří k producentské špičce v našich dvou zemích a obohatili album o mladý, progresivní sound, často s nádechem trapu. Ektorovi se musí nechat, že na výběr podmazů měl vždy výborný vkus. Nenarazil jsem ani na jednu skladbu, která by mě na Detektorovi po hudební stránce nudila. Co se týče hostů, tak se sešla zajímavá směs toho nejlepšího z obou scén - Ego, Rytmus, Orion, Momo, Vladimir 518 a James Cole. Když jsem nedávno při Čiernych dňoch tvrdil, že si Supa zvolil hosty, kteří nepůsobili rušivě a nezastínili ho jako hlavní star, Ektorovi se to nepodařilo vždy dosáhnout, podobně jako nedoladil další detaily.

V první řadě jsme se nedočkali žádného výrazného posunu oproti předcházejícím albům. Když si vzpomenu na plodnou spolupráci s Wichem na Tetrisu, tehdy jsem to Ektorovi víc "žral" a i jednotlivé skladby se od sebe odlišovaly více - mohutné beaty (Kde jsi byl) střídaly minimalistické (Myslím to vážně) a zvuk alba byl šitý na míru jeho sebevědomému projevu. Zvuk jednotlivých skladeb byl odlišný, ale zároveň působil dostatečně koncepčně a byl přizpůsoben Ektorovu sebevědomému projevu tak, aby album drželo pohromadě. Na Detektora poskytli jeho producenti taky kvalitní podmazy, ale Ektor na nich dostatečně nevyniknul. Nové album promlouvá k současné generaci adolescentů a starší posluchač se v něm nenajde v takové míře jako doposud. S výjimkou Vděčnej je to opakování tématů, masírování vlastního ega a zobrazování uličnického a nočního života ve městě. Tato tématika mi není cizí, ale pokud ji mám poslouchat v každé skladbě, člověka to po určité době tak či tak omrzí. Kde jsou ty časy, kdy se mi při Kde jsi byl dělala husí kůže?

Výjimkou jsou snad jen Peníze - na ní je cítit, že Rytmus jako host měl na Ektora výrazně pozitivní vliv. Jednak bylo věčně omílané téma podáno novým, originálním způsobem a nikdo jiný se do skladby o penězích nehodí víc než chlapec z Piešťan, který se jimi chválí už od prvního momentu své kariéry. Na druhé straně tady máme Ega ve skladbě Batman, kterou jsem musel při jeho sloce poslouchat při dvojnásobné hlasitosti, abych mu šeptání vůbec rozuměl. Zbytečně mi tak pokazil celkový dojem, jehož dosáhnul Ektor relativně slušnou první slokou. Ne nadarmo vzpomínám především featuringy, ty se vydařily nejvíce. Nemůžu se rozhodnout, kdo dal lépe, jestli Orion (Šikana), nebo James Cole (Pikain). Abychom toto téma uzavřeli, nezklamal ani Vladimir 518, ale na druhé straně nenadchnul Momo, který měl šanci Ektorovi oplatit dva kvalitní featuringy na Rivalovi

Po textařské stránce mě dokázal Ektor vždy dostatečně uspokojit. I když v mnohých případech nejde o hluboké filozofické počiny, některé punchlines se vám zaryjí pod kůži a může se vám stát, podobně jako nedávno mně na zastávce MHD, že si rapujete některé sloky a lidé na vás koukají, jestli jste v pořádku. Přesně proto točím ve svém playlistu i ostatní alba, a proto jsem nevynechal ani nejnovějšího Detektora. Na druhé straně se některé věci nevydařily. Nebavily mě Všechno sám Exploze, šeptající Ego a už vzpomínaný stereotypní Ektorův projev. Detektor má potenciál zaujmout, a to obzvlášť posluchače, kteří nemají naposlouchané předchozí alba. My, ještě se živými vzpomínkami na předcházející počiny, budeme nadále s láskou vzpomínat na plodnou spolupráci s Wichem na Tetrisu a očekávat něco převratného do budoucna. 6.5/10

Pokud tě zajímá převážně rap, hip-hop nebo RnB, sleduj naši stránku Raporter, kde se dočkáš jen toho nejzajímavějšího nejen zpoza velké louže, ale i od nás.

Vyjádři svůj názor na článek
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Odpad Méně takových článků
Super! Více takových článků
Řekni nám, proč se ti článek nelíbí:
Děkujeme za tvůj názor!
Pomáhá nám i autorům při zkvalitňování obsahu na stránce.
návrat nahoru Foto: Vu Minh Hieu
Zobrazit 43 komentářů
nebo odeslat jako anonym
43 komentářů
Seřadit komentáře podle oblíbenosti času přidání
avatar
LOLL18. únor 2015, 12:41

Nechápem dementov a už vôbec Ektora čo píše za blbosti na twiter že buzík z refresheru, akože to už človek nemôžu vyjadriť svoj názor? Je to naozaj recenzia ako má byť a fakt kvalitne spracovaná! Ektor sa môže hanbiť sa svoje chovanie a svoj prístup, za to že má fans, prachy tak už si môže dovolať. Bohužiaľ môže pretože $ v dnešnej dobe mať znamená pravda. Ektor čakal ako sa jeho album bude ospevovať, o pár mesiacov bude možno tam kde bol, nikde lebo ľudia si otvoria oči a začnú mať svoj názor. Sklamal ma.

37 Odpovědět · Nahlásit
avatar
bars17. únor 2015, 21:57

100 percentny suhlas s recenziou od A po Z

23 Odpovědět · Nahlásit
avatar
kentucky17. únor 2015, 21:07

ektor nebol nikdy nicim vynimocny, a vzdy znel rovnako a stereotypne. Rapovat vies, ma flow, citi rytmus. Ale celkovo je velmi nudny...

16 Odpovědět · Nahlásit
avatar
skap17. únor 2015, 19:04

Super recenzia do bodky..presne tak ako si to zasluzi a malo byt napisane...je to slaby album :-(

13 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Jan Youngwirth19. únor 2015, 17:22

Ektor zklamal, laciné refrény a dokola se opakující témata. Už je komerční až mě kokot bolí. Splácaný album a videoklipy plné jeho merche. Jak to můžete podpořit? Chalanovi to přeju, ale to co vydává se nedá považovat za progres, spíše úpadek.

9 Odpovědět · Nahlásit
avatar
HadajNaKohoSomStrane17. únor 2015, 20:03

To sa naozaj iba mne lubi jak to Momo zajebal ? Zvlastne...

9 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Hyaluron18. únor 2015, 10:12

To je dalsi z miliona slovenskych reperov, ktory chraplakom recituje:
- o tom, ze ho vychovala ulica
- ze hejteri nech idu dpce
- ze nikto ho nemoze dostat, lebo on je inde a ide si svoje
- ze vsetko a vsetkych treba mat vpci
- ze ruka hore, drinky dole, caje dole ?
A to je tak vsetko, o com moze slovensky reper repovat. Vsetci slovenski reperi repuju o tom, aky je rep a ako sa repuje.

7 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Janka_Hospodarova18. únor 2015, 10:26

ano je Slovak. Kappa

2 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Hyaluron18. únor 2015, 10:42

No ved som sa pytal, ze kto je Ektor a Detektor... V podstate je to jedno, ci Cech alebo Slovak, aj tak toci to iste dokola a sproste decka sa mu postaraju o slusny zarobok...

-3 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Janka_Hospodarova18. únor 2015, 12:24

peniaze su zasrane, ale bez nich sa zit neda

2 Odpovědět · Nahlásit
avatar
i17. únor 2015, 19:01

Super recenzia. Napisal si to tak ako to snad vidi kazdy dospely, kto Ektora pocul. A ked sme uz pritom ze ludom sa nepaci kam smeruje KF, ci Delik, tak by ma zaujimalo preco sa kazdy rozhodol ist tym cool smerom s novym zvukom a nie smerom akym siel Kendrick Lamar. Asap Hovno, ktory je u vacsiny mladych boh ma asi tolko kvalitnej lyriky na celom album ako Kendrick v dvoch rymoch....Jedine Kato by sa dal ku Kendrickovi prirovnat....

6 Odpovědět · Nahlásit
avatar
CoŤaPičuPoTom:D17. únor 2015, 19:57

Kendrick ide od srdca, u nás to je často len kalkul. Snáď sa ukážu aj u nás inteligentné talenty čo vedia naložiť :)

0 Odpovědět · Nahlásit
avatar
harfo17. únor 2015, 19:21

pretoze robit skladby ako j. cole, kendrick lamar alebo dokonca drake to chce kusok talentu. asap rocky staci pre deti ze sa dobre oblecenie a uz haha crew a cele generacia ludi bez vlastneho nazoru kopiruje. byt kendrickom neni lahke preto takych na slovensku nemame.

17 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Tacoje18. únor 2015, 0:29

Tak samozrejme na slovensku aj pochybujem že sa tu narodí nejaký talent, ako áno, Rytmus je fakt kvalita keď si zoberieš že koľko má peňazí a v hlave to má úplne poriadku. Na slovensku alebo čechách okúsia toho života speváci a už si nič nevážia, sú arogantný, drzí, zarábať čo najviac na veciach akože pre "fans", stále ospevujú ako to robia pre hudbu ale sami dobre vedia že o to im vôbec nejde. Preto ma baví a teším sa na podzemgang pretože je to fakt hudobná sloboda, samozrejme staré korene ako L.U.Z.A, Mora, oni naozaj vedia čo to je pre hudbu žiť, môj názor.

2 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Miro17. únor 2015, 19:06

Já to beru tak, že Ektor si řekl, že udělá střední proud pro náctiletý jak se patří. Nemám mu to za zlé, sám se netají tím, že chce peníze a tam peníze jsou, ale já tedy koupí nepodpořím. Je to album prostě pro jinou skupinu. Ale Orion, Rytmus a James to daly jak páni.

5 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Majky18. únor 2015, 10:26

Milujem Ektora a na to čo som od neho očakával a na to ako to bolo hajpované je to slabe. predchádzajúce albumy mal lepšie. nepáči sa mi v poslednej dobe aj to že niektorí intrerpreti dajú ešte pred vydaním albumu von tretinu vecí a potom fakt ten album vyzerá byť slabý. Featy a veci ktore dal von ešte pred vydaním ma bavili najviac + vdečnej a ve dne v noci.

5 Odpovědět · Nahlásit
avatar
cau19. únor 2015, 13:41

Topství bylo jednoznačně nejlepší

3 Odpovědět · Nahlásit
avatar
MrKed17. únor 2015, 19:43

Ja osobne velmi nepočúvam zahraničný rap alebo hip-hop, ale aj napriek tomu sa mi toto velmi páči ako aj minuloročný album od KF a pár skladieb od Podzemgangu ktoré už sú na youtube uploadnuté. Veľa ľudí na to teraz kydá, ale nech si len hovoria, komu sa to páči tak to počúvať bude. :)

3 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Patrik17. únor 2015, 21:07

S touhle recenzí souhlasím.
Trošku mě zklamal MOMO, od kterýho jsem čekal trošku víc.
Naopak mě hodně překvapil James Cole a Orion.
O Rytmusovi neni třeba psát, protože ten dal luxusně.
Nejmíň se mi asi líbila Expolze a Krysy.
Co se týče beatů, tak Special Beatz je asi nejvíc TOP.
Ektora neposlouchám zrovna nejdýl, ale doposlech jsem si Tetris a mě osobně se Detektor líbí víc.

Můj názor

3 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Branko17. únor 2015, 20:34

Ektor ma nudil a je stereotypný, presne tak ako je tu napísané. Najlepšie tracky sú tie, kde má niekoho na feate, ale samozrejme sú aj nejaké výnimky. Podľa môjho názoru ho Momo, Rytmus a aj Ego prevalcovali (áno, aj Ego, ktorý sa mi tu veľmi páčil). Samozrejme že ani ostatní raperi to nedali zle, ale tí slovenskí to dali o niečo lepšie. Grimaso ma sklamal, samé nudné a nezapametateľné beaty bez nejakej iskry. Skladby by mohli byť o niečo dlhšie a mohlo ich byť aj viac, určite by to nezaškodilo. Detektor bol a aj je až príliš prehajpovaný a rozhodne očakávania nednedokázal naplniť. 6/10
PS: Momov Rival je minimálne o triedu lepší

2 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Peter18. únor 2015, 15:22

čo sa niekomu páči na tom šepote nechápem :D

-1 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Tacoje18. únor 2015, 0:25

Prečítal som si to celé a plne súhlasím až na pár vecí, žiadne hate, parádny článok! Bohužiaľ dnešní interpréti sa viac už spoliehajú na merch ako na album, čo mi príde bohužiaľ celkom ľúto keďže tvrdia že to robia kvôli hudbe, ako áno, samozrejme že sú aj taký čo dávajú prednosť hudbe a fanúšik rád ocení nejakú mikinu ale posledné mesiace čo sa deje tak ako nechápem (no hate), samozrejme musia sa niečim živiť to je jasné ale predsa. Na detektora som sa fakt veľmi tešil ako jeho verný fanúšik od Airon Meidana, no bohužiaľ viac si idem Topství a Tetris ako dnešného Detektora, vôbec ma nebaví, vypočul som si ho celý ako niektoré veci ma fakt potešili ale moc ma nebavia a myslím si, že každý rozumný človek napíše že tetris určite neprekonal.

2 Odpovědět · Nahlásit
avatar
DDK18. únor 2015, 11:11

S článkem v jisté míře souhlasím až na EGA, který podle mě dal moc dobře, vždycky se těším hlavně na jeho part :) , ohledně debaty o Kendrickovi tak "nevim jestli jste to zaregistrovali", ale na scéně je Paulie Garand (s Katem samozřejmě souhlas), u kterého se opravdu mezi řádky číst dá a má to hloubku, album MOLO je podle mě nedoceněné :) a je toho jasným důkazem

2 Odpovědět · Nahlásit
avatar
kapesník na vaše slzičky21. únor 2015, 20:29

Degešer ide dole vodou... Detektor je našlahaný album, každý trek, každá spolupráca...trepať o tom čo je v amerike už sto rokov a teraz to sem niekto priniesol, všetci vieme že československá scéna je na inej úrovni ako zahraničie a preto nechápem že na čo si to ťahal do recenzie rovnako ako 50 odtieňov, čo to s tým má? :D .. Recenzia je zaujatá a veľmi slabučká.
P.S. plačte kundičky ako detektor sklamal a pustite si vašu oblúbenú haha crew

1 Odpovědět · Nahlásit
avatar
čo vám jebe ?8. srpen 2015, 19:32

Presne tak !!

0 Odpovědět · Nahlásit
avatar
superborec17. únor 2015, 19:02

Tibčo zabil

1 Odpovědět · Nahlásit
avatar
pd18. únor 2015, 22:41

Mám jednu otázku. Ktorú skladbu odprodukoval Billy Hollywood ? Nejako ho tam nevidím/nepočujem. :D

0 Odpovědět · Nahlásit
avatar
čo vám jebe ?8. srpen 2015, 19:29

Vám úplne jebe ! čo čítam za sračky ! Ektorov album detektor nielenže bol prelomový ale rozjebal podzemgang a všetky tieto rychlokvašky tieto pičovinky ktoré naší slovenský producenti pozliepali ledva ledva doseba. Ektorov flow , rap a texty su predovšetkym na uplne inej úrovni a pre vela ludí ktorý hovno poznaju ulicu , a kazdý den majú ineho interpreta za favorita podla toho kdo kolko ma lajkov a ine sračky . Ektor udáva tempo a vôbec nesuhlasim stym drýstom že to že mal rytmusa na treku že mu prospelo veť ektor tam zajebal tak že zatienil rytmusa to sa nedá zrovznať z nezrovanatelným !! Verím že každý má názor nech je sebahlúpejší ale nepochopím ludí ktorý si pustia majk spirita alebo inú naboženský prijebane založenú hudbu a píšu tu sračky - Ektor all in a ine veci su tak načasové nikto neopisal ulicu tak jak ektor je pravda že naši prijebaný slovaci nejsú zviknutý nato že interpret neukazuje každý tižden čo si kupil a že ma love a ine pičovini že ovečky pojebané :D Ektor má vlastnú cestu a keby Vám to už milí kokoti došlo už dávno je jednička a jeho trón sa len rozrastá !

0 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Jhonys17. únor 2015, 22:17

šeptající Ego dal s Rytmem nejlíp ze všech na celém albu

-3 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Yanko18. únor 2015, 8:34

Momo dal mega mocnu slohu jednu z top na albume nvm co sa vam na nej nelubi asi mate zle sluchatka alebo repraky ked nepocujete ten flow

-5 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Hyaluron18. únor 2015, 10:08

Mam len 2 otazky - kto je Ektor a kto je Detektor?

-6 Odpovědět · Nahlásit
avatar
jozo17. únor 2015, 21:38

Tibčo, ty musis byt riadne zaujaty prehoneny kokot, co nikdy v zivote nedosiahne ani polku toho, co ektor, tak si tu liecis svoje komplexi v recenziach...

...ale vazne, fajn spravena recenzia, tiez dost aktualna, co sa ceni, ja by som albumu dal tak 7-7,5, myslim, ze je to fajn, no nic prevratne. pre mna ektor nasadil vysoko latku Tetrisom a aj Topstvim, takze z tohto albumu sa tolko netesim... ale kedze ma nebavi skoro nic, co vyjde na slovenskej a ceskej scene, som rad aj za tie skladby z detektora, ktore ma bavia :)

-9 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Trewo18. únor 2015, 2:22

Tibco je pan sachista ty kokutek

0 Odpovědět · Nahlásit
avatar
jozo18. únor 2015, 0:24

chlapci rovno davaju minuska a su lenivi to docitat dokonca :(

4 Odpovědět · Nahlásit
avatar
LOLL18. únor 2015, 12:44

Dobre si to napísal, len nechápem prečo sa tak vyjadruješ na autora, to si tu môžme všetci písať že kto čo dosiahol, ty si dosiahol to čo Ektor? Nie? Tak nemáš právo napísať svoj názor.. dúfam že pochopíš čo som tým chcel, neurážam.

0 Odpovědět · Nahlásit
avatar
jozo18. únor 2015, 15:06

si nepochopil, ze ten prvy odsek je ironia?

1 Odpovědět · Nahlásit
avatar
tibčovamama18. únor 2015, 6:25

tibčo ty by si si za tuto pubertacku recenziu zaslužil čapáka cez cely ksicht

-9 Odpovědět · Nahlásit
avatar
easymoney17. únor 2015, 22:10

ektor no1. v ceskoslovensku!

-25 Odpovědět · Nahlásit
Luke Foltin20. únor 2015, 14:51

0 Odpovědět · Nahlásit
avatar
vykur18. únor 2015, 12:12

tahle recenze je opravdu směšná

-25 Odpovědět · Nahlásit
avatar
?17. únor 2015, 19:20

sorry kámo ale jestli dáš celkově slabšímu Momovi 7.5, jehož album opravdu působí jako rychlokvaška třeba oproti "za očami" a 6.5 Ektorovi, tak musim říct že jsi buďto v skrytu duše zaujatej a nebo jsi se zrovna blbě vyspal.

-26 Odpovědět · Nahlásit
avatar
PumaSenecká18. únor 2015, 11:43