Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pondělí 15. 7. 2019 svátek má Jindřich

hledej na refresheru

Odteď si můžeš článek
uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Zajímavosti - Věci
16
harlan_wade
6. říjen 2015, 21:06

Co je to polyfázový spánek a jak je možné, že vám může „nafouknout“ den o několik hodin?

Pokud vám čas strávený spánkem přijde jako ztracený, pak byste měli určitě číst dále.

harlan_wade
6. říjen 2015, 21:06
Co je to polyfázový spánek a jak je možné, že vám může „nafouknout“ den o několik hodin?
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
16
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Taky si občas říkáte, že den je moc krátký na to, abyste stihli udělat všechno, co musíte/chcete? Případně si to na úkor spánku dopřáváte a ke konci týdne už samou únavou nezvládáte ani běžné úkony? Pak vás možná potěší, že s tradičním cyklem bdění a spánku se dá bojovat a neztratit při tom žádnou energii.

 

Pokud vůbec netušíte, o co jde, sluší se na začátek podotknout, že polyfázový spánek je každý takový spánek, který se skládá z dvou nebo více částí během dne. Pro většinu společnosti je dnes běžné spát monofázovým nočním spánkem o délce 6-8 hodin. Takový spánek je však raritou nejen v říši zvířat (podle výzkumů spí striktně monofázově pouze asi 14 % savců), ale i v minulosti u lidí. Historik Robert Ekirch, který se tímto tématem zabývá, objevil zmínky o polyfázovém spánku v diářích, soudních spisech, lékařských spisech a například i v Homérově Odysee. Převážně šlo o spánek segmentovaný, kdy lidé uprostřed noci na zhruba dvě hodiny vstali, věnovali se duševní, případně pak duchovní činnosti a následně spali dál. S příchodem industrializace, plošného osvětlení a nočního života vůbec se tento trend postupně vytratil. Polyfázový spánek se také předpokládá coby nezbytná podmínka přežití během doby ledové, jelikož lidské tělo se během spánku přirozeně ochlazuje a mohlo by tak dojít k podchlazení. V nějaké formě polyfázový spánek praktikovali také například Leonardo da Vinci, Napoleon, Thomas Alva Edison, Salvador Dalí nebo Winston Churchill, který tvrdil, že díky spánku po obědě má vlastně dva dny v jednom.

 

Dětský poobědní „šlofík“ také není dílem náhody. Všichni lidé jsou v brzkých odpoledních hodinách zasaženi propadem bdělosti a soustředěnosti, což ukazují např. skeny z vyšetření EEG, měření hladiny kortizolu v krvi, melatoninu ve slinách nebo krevního tlaku. Experiment, během kterého mohli lidé jednoduše spát tehdy, kdy se jim chtělo, jasně potvrdil, že tendence k odpolednímu spánku je velmi silná, a co víc, nijak nesouvisí s tím, zda si před ním dáte oběd, nebo nikoli. Polyfázový spánek je také nezbytnou součástí života ozbrojených složek, pro něž by nepřerušovaných 8 hodin spánku znamenalo risk nebo u NASA, kde astronauti v nezvyklém prostředí nedokážou usnout na delší dobu, což má vliv na jejich soustředěnost, která je v daných podmínkách potřebnější než kdy jindy.

 

Co je to polyfázový spánek a jak je možné, že vám může „nafouknout“ den o několik hodin?

 

A jak že tedy polyfázový spánek vlastně funguje, a hlavně, jak dokáže „prodloužit“ den? Během standardního osmihodinového spánku tělo nejčastěji projde pěti spánkovými cykly, z nichž každý má tři základní fáze: REM spánek (tzv. Rapid Eye Movement spánek, fáze lehkého spánku, při které se zdají sny), Deep Sleep neboli SWS (Slow Wawe Sleep, fáze hlubokého spánku) a několik různě hlubokých fází mezi těmito dvěma. Zatímco REM i SWS spánek jsou nezbytné pro regeneraci organismu, vše, co je mezi nimi a zabírá nejvíce času, je zcela kontraproduktivní. Cílem je tedy vytvoření takového spánkového plánu, který bude zbaven co největšího množství nREM (nonREM) spánku při zachování dostatku REM a SWS spánku.

 

Co je to polyfázový spánek a jak je možné, že vám může „nafouknout“ den o několik hodin?

 

Nejpoužívanější spánkové plány se skládají z core spánku (hlavního spánku obsahujícího určitý počet 1,5hodinových cyklů) a napů (krátkých zdřímnutí), jejichž ideální doba trvání je 15-26 minut a při správném provedení dokáže jeden takový plně nahradit onen 1,5hodinový cyklus. Překážkou je to, že pokud se běžný člověk rozhodne odpoledne pro nap, půjde o čistý nREM spánek, který je pro tělo vlastně zbytečný. Až při dni až dvou spánkové deprivace tělo při napu automaticky přepíná na REM spánek, nutný pro obnovu organismu.

 

Co je to polyfázový spánek a jak je možné, že vám může „nafouknout“ den o několik hodin?

 

Správného fungování polyfázového plánu se dá dosáhnout také pravidelností. Pokud každý den po nějakou dobu nahradíte určitý počet cyklů napy během dne, tělo si časem zvykne přijímat REM spánek i z nich, jelikož ho v core spánku nebude mít dostatek. Plánu, kdy jsou dva nebo více cyklů nahrazeny napy, se mezi polyfázovými nadšenci řiká Everyman a je asi nejschůdnější variantou pro začátečníky. Mezi jednotlivými napy by ovšem měla být přibližně stejná pauza (resp. by mělo jejich rozložení korespondovat s 90-120 minut dlouhými cykly aktivity a odpočinku během dne, což by vydalo na další článek) a asi netřeba dodávat, že nutná je naprostá pravidelnost! Správně, polyfázový spánek bohužel není vhodný pro lidi s osmihodinovou pracovní dobou.

 

Co je to polyfázový spánek a jak je možné, že vám může „nafouknout“ den o několik hodin?

 

Pro ty z vás, kteří by to ale s produktivitou v práci/škole mysleli skutečně vážně (a měli flexibilní pracovní dobu a tolerantního nebo žádného partnera) je tady zlatý hřeb toho, čeho lze v rámci polyfázového spánku dosáhnout. Tomuto spánkovému rozvrhu se řiká Uberman a je tvořen pouze napy, přesněji řečeno šesti dvacetiminutovými za den; ano, tj. 2 hodiny spánku ku 22 hodinám bdění. Pokud tělu před začátkem „dopřejeme“ pořádnou spánkovou deprivaci, dokáže si z napů brát nejen dostatek REM spánku, ale časem i SWS spánku, o který přišel spolu s core spánkem. Nutno říci, že Uberman neni vhodný pro lidi bez předchozí zkušeností s Everymanem a bez konzutace s někým, kdo už má nějaké zkušenosti. Podle všech dostupných zdrojů se zatím nenašel nikdo, kdo by dokázal Uberman praktikovat v horizontu let a i pár dní je údajně bez živého budíku takřka nesplnitelným úkolem, nicméně model zachování dostatku REM a SWS spánku se ukazuje funkčním, rozhodující je spíše pohodlnost a zvyk na tradiční, nepřerušovaný spánek. Ještě o něco extrémnější je Dymaxion, který obsahuje napy pouze 4, a to půlhodinové. Tohoto spánku jsou ovšem schopni jen lidé s genetickou mutací zvanou DEC2, kterým stačí se denně vyspat 4 hodiny (monofázově) a díky kvalitě jejich spánku je to pro ně zcela dostačující. Mimochodem, Andrej Babiš v jednom rozhovoru řekl právě to, že mu 4 hodiny denně zcela stačí.

 

Polyfázový spánek je pro některé prostředkem k větší pracovní výkonnosti, pro některé záležitostí zcela přirozenou, většinově se o tom však moc nemluví a někdy bývá dokonce chybně označován za projev deprese nebo jiného typu duševní nestability. Teď už můžete oponovat, že jde o zcela přirozenou věc. Ovšem klíčem k úspěchu je, stejně jako u cvičení a vůbec skoro u všeho, mít v tom systém a toho se držet, žádná anarchie.

 

Psal jsem si s člověkem, který vydržel praktikovat Uberman půl roku (v současnosti se přechodně vrací k Everymanovi) a s člověkem, který je noční sova, a tak jde po práci spát a vstane o půlnoci, protože bdění pak využije lépe. Stejně tak jsem slyšel názory, že jakékoliv zkracování doby spánku je čisté šarlatánství a něco, co se do běžného života absolutně nedá aplikovat. Ať je to tak či tak, v dnešním světě orientovaném na výkon a efektivitu je rozumné předpokládat, že o něm ještě uslyšíme. Těm z vás, které téma zaujalo, nelze než doporučit knihu Čtyřhodinové tělo od Timothyho Ferrisse.

Máte zkušenosti s polyfázovým spánkem?
Ano
221 hlasů
Ne
864 hlasů
Ohodnoť článek
10
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Jako neregistrovaný jsi tento měsíc přečetl už 1/40 článků. Přihlas se pro neomezený přístup. Jako neregistrovaný jsi přečetl už 1/40 článků za měsíc. PŘIHLÁSIT / REGISTROVAT PŘIHLÁSIT
Nejčtenější