Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Čtvrtek 12. 12. 2019 svátek má Simona

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Zajímavosti - Místa
14
johnnybravo
26. listopad 2015, 16:58

Black Friday: Mohutné slevy či zranění nakupující přicházejí i letos

Pár zajímavých informací o tom, co to ten Black Friday vlastně je.

johnnybravo
26. listopad 2015, 16:58
Black Friday: Mohutné slevy či zranění nakupující přicházejí i letos
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
14
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Rok se s rokem sešel a zejména obyvatelé Spojených států se již nemohou dočkat Díkůvzdání. Svátek, který v Česku nemá téměř žádné kořeny, se již tradičně slaví na čtvrtý čtvrtek v měsíci listopadu a nejen Američané, ale například i Kanaďané, kde se zase slaví v říjnu, děkují zejména Bohu za to, že se jim podařilo přežít další nelehký rok. O historii Dne díkůvzdání bychom se mohli rozepisovat na několik stran, ale nás v této chvíli zajímá den, který již tradičně přichází o 24 hodin později. Určitě jsi už o něm slyšel. Jmenuje se Černý pátek a následuje, jak název napovídá, v pátek po Dni díkůvzdání.

 

Jeho neoficiální začátky sahají ještě do konce 19. a celého 20. století, když se v pátek po Dni díkůvzdání konaly honosné oslavy v ulicích měst. Lidé však nejenže děkovali za úspěšný rok, ale těšili se také na závěr oslav, protože se vždy odněkud vynořil americký Santa Claus. Právě první vystoupení Santy pro mnohé znamenalo, že se oficiálně mohou začít těšit na přícházející Vánoce a protože již před desítkami let chtěli velké obchodní domy získávat stále více zákazníků, stávaly se hrdými sponzory pátečních oslav. Mezi nejznámější obchodní řetězce oslavující v páteční den se řadí zejména Macy's, tady tradice začala už v roce 1924 a od té doby se každoročně koná v New York City.

 

Black Friday: Mohutné slevy či zranění nakupující přicházejí i letosfoto: ibtimes

 

Black Friday, nebo po našem Černý pátek, se postupem času stává symbolem amerického konzumního způsobu života. Existuje několik teorií o tom, jak vlastně vzniklo jeho pojmenování a většina lidí věří, že název pochází z amerického města Philadelphia, kde obyvatelé začali používat přívlastek „black“ pro označení hrůzostrašné dopravní situace ve svém městě. Natěšení lidé navštěvovali přátele či rodiny a nezáleželo na tom, zda v autech nebo po vlastních nohách. Philadelphia se rychle zaplavila chodci a řidiči a jednoduše se nebylo kam pohnout.

 

Na začátku nového milénia se Černý pátek začal označovat jako začátek vánoční nákupní horečky. Jelikož velký počet pracujících dostává na Den díkůvzdání, následující pátek a víkend volno v zaměstnání, je jasné, že se zvyšuje počet zákazníků bažících po obrovských slevách. Bohužel, pokud člověk pracuje ve velkém obchodním domě nebo prodejně, na Černý pátek se pravděpodobně těší asi nejméně ze všech. Můžeme za tím hledat několik základních důvodů. Určitě si umíš představit, kolik lidí se ve velkých světových metropolích dokáže shromáždit například před prodejnami společnosti Apple, když se chystá prodejní premiéra nového iPhonu. Řady sahají několik desítek až stovek metrů dál od vstupu do obchodu, ale lidé většinou klidně stojí a sedí, protože vědí, že se dostane snad na všechny z nich. Mentalita lidí během Černého pátku se ale diametrálně odlišuje. Velký počet zlevněných produktů obvykle bývá limitován, a tak to v praxi znamená, že kdo první přijde, ten první bere.

 

S touto atmosférou největšího amerického nákupního svátku souvisí i smutná fakta hovořící o tom, kolik lidí se na Černý pátek zraní či dokonce zahyne. Na počest mrtvých a zraněných, kteří přišli o život, nebo se zranili, v souvislosti s nakupováním na Černý pátek, dokonce vznikla i stránka s názvem blackfridaydeathcount , která každý rok pozorně sleduje , co se v USA děje a informace doplňuje. Podle jejích čísel si zatím nákupní svátek vyžádal 7 obětí na životech a až 98 zranění, ke kterým však téměř s jistotou letos přibudou i další nakupující. Za nejčastější důvod zranění by se dalo označit nepřemýšlení lidí s touhou nakoupit levně. Pravidelně se před vchody do obchodů na sebe nahrnou stovky lidí a pak stačí pouze jeden špatný pohyb, aby někdo uklouzl, padl pod nohy rozběsněným lidem a utrpěl zranění. Jen pro zajímavost takto v posledních letech zemřeli tři lidé ze zmíněných sedmi.

 

Black Friday: Mohutné slevy či zranění nakupující přicházejí i letosfoto: youtube

 

Zvyšující se zájem lidí o levné nakupování dokonce přinutil mnoho obchodníků otevřít své obchody mnohem dříve , než to v minulosti bývalo zvykem. Před deseti lety nákupní šílenství většinou začínalo o šesté hodině ráno, ale postupem času se z hodin ubíralo, až se nakonec otevírá rovnou o půlnoci. Poslední léta znamenala nejen několik podstatných změn ve stylu nakupování, ale i neoddiskutovatelnou ztrátu důležitosti tohoto nákupního svátku. Obchodníci začali své provozy otevírat už raději přímo na Den díkůvzdání a mnozí lidé se raději rozhodnou využít o něco menší slevy, ale bezpečně se dostat domů a oslavit svátek po boku své rodiny, než aby se večer teple oblékali a trávili následující hodiny v obklopení zpocených těl, jen aby koupili televizor za o 300 dolarů menší cenu.

Popularitu si každý rok získává i nakupování během Černého pátku prostřednictvím internetu, při kterém prakticky odpadává potřeba někam se tlačit. Většinou jsou sice nabídky na internetu časově omezené, ale podle nás je stále rozumnější nakoupit za několik sekund pomocí pár kliků, než kdyby měl člověk strávit noc na karimatce před obchodním centrem.

 

Black Friday nás čeká už zítra, ale už v této chvíli bys na internetu narazil na mnoho zajímavých slev. Americký nákupní svátek si v posledních letech osvojilo dokonce více českých prodejců, a tak svou troškou můžeš přispět i ty, ať už osobně nebo na internetu. V Česku to naštěstí ještě nevypadá tak, jako v USA, a proto můžeš i ty bez újmy na zdraví domů odcházet s mohutně zlevněnou televizí či pračkou.

 

Na závěr video zobrazující chaos doprovázející Black Friday

Ohodnoť článek
1
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.