Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Středa 25. 11. 2020 svátek má Kateřina

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Zajímavosti
13
Miroslav K.
10. říjen 2015, 12:54
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Téměř 50 000 československých studentů zdarma vybudovalo před 65 lety železniční trať do Banské Štiavnice

Dokážeš si představit, že by si tvrdě pracoval od rána do večera na budování něčeho, za co by si nedostal zaplaceno? Kdysi lidí poháněla touha něčeho dosáhnout, ne jen vůně peněz.

Miroslav K.
10. říjen 2015, 12:54
Téměř 50 000 československých studentů zdarma vybudovalo před 65 lety železniční trať do Banské Štiavnice
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
13
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Začneme nejprve trošku historií. Jak jistě víte, Banská Štiavnica patřila v minulosti k nejdůležitějším místům monarchie. Díky těžbě vzácných kovů, převážně stříbra, zde na počátku 19. století žilo více než 20 000 obyvatel, což vám v dnešním pojetí možná přijde jako obyvatelstvo průměrného slovenská města, ale v té době šlo o druhé největší sídlo na Slovensku hned po Bratislavě. Jelikož vytěžené kovy bylo třeba odvážet do celé monarchie a silniční doprava v té době nebyla schopna pojmout tolik nákladu, pro efektivní převážení se v roce 1870 začala stavět úzkorozchodná železnice. Ta vedla z Hronské Dúbravy a v době otevření se jednalo o první veřejnou parní železnici v Uhersku. Vlaky provozované po této trati se dodnes nazývají „Štiavnická Anča“. Za existence Slovenského státu došlo k propojení důležitých míst a na řadu přišel i návrh propojení Banské Štiavnice železnicí s normálním rozchodem. Práce začaly v roce 1943, ale v roce 1944 byly kvůli válce zastaveny.


Po válce byly hotové jen krátké úseky, na polovině území ještě ani nezačaly stavební práce a lidé měli co dělat, aby opravili alespoň to, co předtím vybudovali. V roce 1946 se plánovalo obnovení výstavby, ale vše se zvrtlo tak, že práce měly být stopnuty nadobro. Zde přichází na scénu komunistická industrializace Svaz slovenské mládeže, který přišel s, na dnešní dobu úplně šíleným návrhem, dobudovat trať za rok a půl. Práce začaly 5. dubna 1948, přičemž brigády se zúčastnilo neuvěřitelných 48 763 mladých lidí. Drtivá většina pocházela z tehdejšího Československa, ale našli se i tací, kteří přišli z Albánie, Alžírska, Anglie, Francie, Bulharska, Indie, Maďarska, Polska, Norska, Rakouska či Ukrajiny. Nejdůležitějším a nejzajímavějším faktem ale zůstává, že každý z nich (kromě organizátorů) pracoval, a teď pozor, zadarmo!

 

Téměř 50 000 československých studentů zdarma vybudovalo před 65 lety železniční trať do Banské Štiavnice

 

Možná si řeknete, že pokládat kolejnice není při takovém velkém množství pracujících žádný velký problém, ale abychom uvedli věci na pravou míru, studenti měli za rok a půl vybudovat 20 km železniční trati, více než kilometr dlouhý tunel, dva mosty, tři viadukty , železniční stanice v Kozelníku, Banské Belé a v Banské Štiavnici a zastávku v Báňském Studenci. Nemluvě o nepřípustném horském terénu a velmi nepříznivém počasí, které je téměř denně provázelo. Nejtěžší stavbou byl most přes Hron dlouhý 1,6 kilometru. Sestával ze tří polí a jeho celková konstrukce má hmotnost masivních 270 tun (a ty stále jen držíš otci žebřík když vrtá do zdi).
 
A jak zorganizujete 50 000 mladých lidí? Nijak. Jako armádu. Všichni byli rozděleni do útvarů, vstávali o páté ráno a přísně kontrolována večerka byla naplánována na desátou večer. Stravu a ubytování měli zajištěnou v barácích s patrovými přičnami pro 10 až 15 osob. Pokud si ale myslíte, že studenti pracovali od rána do noci, mýlíte se. Tento obrovský projekt zahrnoval i volný čas. Ten se dělil mezi socialistickou osvětu, posezení u táboráku ale i kulturní večírky. Kromě toho se o kulturní obrodu staralo více než 400 pracovníků a dokonce jste zde našli i knihovnu, přičemž knihy byly odměnou pro jednotlivce za dobře vykonanou práci. Trať mládeže tak vytvořila obrovskou komunitu, ze které vzešlo například i heslo „My stavíme trať, trať staví nás!“

 

Téměř 50 000 československých studentů zdarma vybudovalo před 65 lety železniční trať do Banské Štiavnice

 

1/3 zúčastněných tvořily ženy a i když se o tom veřejně nemluvilo, stavba má na svědomí i množství uzavření manželství a samozřejmě i narozených dětí. Trať do Banské Štiavnice se opravdu podařilo otevřít 29. října 1949, přičemž slavnostního otevření se zúčastnili nejvyšší představitelé tehdejší republiky. Tento megaprojekt napsal mnoho životních příběhů, dokonce se říká, že právě zde, při zpívání lidových písní a tancování u táboráku vznikla iniciativa založit soubor Lúčnica. I když se nakonec stavba stala propagandou socialismu, my si můžeme jen představit, jak náročné, ale i úžasné muselo být stavění železniční tratě spolu s desítkami tisíc svých vrstevníků. My bohudík/bohužel něco podobného asi nikdy nezažijeme, a kdyby ano, ani si nechci představit, jak by to celé vypadalo (hashtag #stavimetrat, líní chlapci, dívky s nulovou představivostí o fyzické práci a knížky za odměnu by byly pro většinu brány spíše jako vtip).

 

Téměř 50 000 československých studentů zdarma vybudovalo před 65 lety železniční trať do Banské Štiavnice

 

Pokud tedy máte zájem projet se touto tratí (koneckonců zdarma), můžete tak kdykoliv učinit, přičemž můžete tento výlet spojit s návštěvou Banské Štiavnice, která je spolu s okolím zapsána i do historického dědictví UNESCO. Kromě toho trať za pár dní oslaví 66 let, ale musím podotknout, že už v minulosti se ministerstvo dopravy pokusilo ukončit provoz tratě, ale díky podpisům se ji podařilo zachránit. Momentálně je zahrnuta v síti ŽSR do roku 2016, což může mít za následek i její uzavření. Na závěr ještě pár dobových fotografií z archivu Banské Štiavnice.

 

Téměř 50 000 československých studentů zdarma vybudovalo před 65 lety železniční trať do Banské Štiavnice

 

Téměř 50 000 československých studentů zdarma vybudovalo před 65 lety železniční trať do Banské Štiavnice

 

Téměř 50 000 československých studentů zdarma vybudovalo před 65 lety železniční trať do Banské Štiavnice

 

Téměř 50 000 československých studentů zdarma vybudovalo před 65 lety železniční trať do Banské Štiavnice

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Ohodnoť článek
77
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.