Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Čtvrtek 5. 12. 2019 svátek má Jitka

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Zdraví - Strava
1
Simon K.
15. prosinec 2015, 10:15

Dôvody, prečo je kokosový olej tak populárny. Zaslúži si svoju pozitívnu reputáciu?

Aj kokosový olej sa zaraďuje medzi takzvané superpotraviny. Aké sú dôvody jeho popularity? A je tento hype okolo kokosového oleja zaslúžený?

Simon K.
15. prosinec 2015, 10:15
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Existuje niekoľko takzvaných “superpotravín” a mohli by sme si uviesť množstvo vyjadrení, ktoré ich sprevádzajú, o tom, ako a prečo sú “super”. Niektoré zaručujú chudnutie, ďalšie vyplavenie toxínov z tela, iné pomoc s hodnotami pH a ďalšie liečia choroby. Nakoniec by sme však zistili, že miska váh by nebola úplne jednoznačne naklonená v ich prospech a až tak “super” nie sú. To je ale asi zbytočné, pretože nech je to akokoľvek, radšej do jedálnička doplniť niektorú “superpotravinu” ako tieto kalórie vyplniť nutrične nehodnotnou potravinou, no nie? Sekundárnym problémom je fakt, že množstvo ľudí s dlhodobými anti-fitness návykmi si myslí, že po párkrát skonzumovanej “superpotravine” v krátkodobom hľadisku zrazu nastane niečo čarovné. Nálepku “superpotravina” však získal aj známy a populárny kokosový olej. Je len preceňovaný alebo by ho mal mať každý fanúšik zdravého životného štýlu v kuchyni?

 

Predtým, než prinesieme naozaj komplexný článok o tukoch, poďme sa pozrieť na samotný kokosový olej, pričom sa budeme snažiť informácie zbytočne nekomplikovať a vypichneme len to najpodstatnejšie.

 

Dôvody, prečo je kokosový olej tak populárny. Zaslúži si svoju pozitívnu reputáciu?

Dôvod popularity je ten, že ho preslávili všetci tí ľudia posadnutí zdravou stravou, a pritom neprávom?

Nie. Našťastie má kokosový olej pod pokrievkou niekoľko faktov, ktoré ho preslávili a ľudia len tieto fakty posúvali ďalej a ďalej. I keď niektoré fakty sú naozaj faktami, iné sú skôr len informáciami podloženými zmiešanými dátami a štúdiami. Poďme sa pozrieť na to najzaujímavejšie.

Jeden z dôvodov úspešnosti je podiel nasýtených (saturovaných) tukov

Podiel nasýtených tukov je u kokosového oleja okolo 90 %. Niekoľko desaťročí sa nasýtené tuky stali obetným baránkom sveta fitness. Mohli za akékoľvek choroby a zapríčiňovali snáď úplne všetko negatívne. V posledných obdobiach sa ale táto situácia otočila o 180 stupňov. Tí, ktorí sledujú výskumy a celkové všeobecné informácie o výžive vedia, že existuje len máličko, až žiadne argumenty, hovoriace, že nasýtené tuky sú pre nás zo zdravotného hľadiska škodlivé, či už riešime hladinu lipidov v krvi, zápaly a podobne. Problém je však ten, že nasýtené tuky zahŕňajú široké spektrum rôznych mastných kyselín ako kyselina laurová, palmitická, stearová a ďalšie, a všetko toto je zahrnuté ako nasýtené tuky, čiže časť problému je aj tá, že nie všetky z nich robia v tele presne to isté.

 

Ak chce niekto riešiť vplyv nasýtených tukov, musí sa pozrieť na celkový kontext, a to neplatí len u nasýtených tukoch, pochopiteľne. Pre atkívneho človeka s vyváženým jedálničkom v rámci kalórií, dostatkom ovocia a zeleniny, je v podstate zbytočné riešiť nejaké nebezpečenstvo v kontexte zdravia v rámci zvýšeného príjmu nasýtených tukov.

 

Napríklad zmeny, ktoré sa vyskytujú pri problematike hladiny cholesterolu v krvi so zmenou príjmu nasýtených tukov inklinujú k vyskytovaniu oboch typov cholesterolu, "dobrého" aj "zlého". Keď je jeho príjem redukovaný, oba, aj dobrý aj zlý cholesterol typicky klesá a naopak. Celkový vplyv na zdravie je však oveľa, oveľa komplexnejší. Je ťažké a hlavne veľmi odvážne povedať, že jednoznačne sú nasýtené tuky či už dobré, zlé alebo neutrálne. A hlavne by bolo takéto vyjadrenie absolútne zjednodušené. Ale extrémisti budú vždy existovať a jedni budú kokosový/MCT olej piť z pohára a druhí povedia, že spôsobuje smrť. 

 

Dôvody, prečo je kokosový olej tak populárny. Zaslúži si svoju pozitívnu reputáciu?

Kokosový olej obsahuje veľké množstvo nasýtených (saturovaných) tukov, ale primárne vo forme MCT

MCT sú medium-chain triglycerides, čiže triglyceridy so stredne dlhým reťazcom. Treba si uvedomiť, že pojmy kokosový olej a MCT sa často zamieňajú. Kokosový olej je typicky predávaný vlastne ako zdroj MCT tukov, ale MCT olej si takisto môžete zakúpiť zvlášť. A možno to najzaujímavejšie, MCT tuky podporujú chudnutie, ale pozor! Bolo preukázané, že MCT tuky môžu potenciálne a mierne viesť k zníženiu váhy, avšak treba si uvedomiť, že ide o fakt, ktorý platí pri nahradení niektorých tukov v tvojom jedálničku práve kvalitnými MCT tukmi. Nie pridaním tukov k už existujúcim celodenným kalóriám, ktoré prijímaš.

Zdravie

Aj keď je veľa dát zmiešaných a bijú sa finálne výsledky aj medzi krátkodobými, aj medzi dlhodobými výskumami, môžeme povedať, že MCT tuky majú množstvo benefitov nielen v rámci potenciálneho chudnutia, ale i celkového zdravia a metabolických výhod. Navyše, kyselina laurová môže zabíjať rôzne vírusy v tele.

 

Dôvody, prečo je kokosový olej tak populárny. Zaslúži si svoju pozitívnu reputáciu?

Neslúži len na varenie

Menej zaujímavý výskum hovoriaci o tom, že kokosový olej má vyšší účinok pri odstránení vší ako klasický, na to určený sprej, či ďalšia štúdia hovoriaca o kokosovom oleji ako pomôcke voči poškodeným vlasom. Ďalej môže poslúžiť v boji s akné a pomôcť môže aj pri suchej koži. Okrem týchto použití sa podľa niektorých výskumov zdá, že môže pomôcť aj pri znižovaní tvorby zubného povlaku. Je teda jasné, že nie je určený len a len do kuchyne, ale aj v rámci kozmetiky si nájde svoje uplatnenie.

Rozdiely medzi kokosovými olejmi a ďalšie produkty z kokosu

Kokosových olejov je veľa. Poďme sa preto pozrieť na niekoľko rozdielov medzi nimi. V prvom rade, poznáme panenský kokosový olej a rafinovaný kokosový olej. Panenský má veľmi miernu kokosovú chuť a vôňu, je o niečo drahší, a jeho bod dymivosti je ~ 175 °C. Je len čisto lisovaný, čo je jedna z výhod, keďže rafinovaný olej je opracovávaný chémiou. Rafinovaný je bez arómy - viacmenej neutrálny, je lacnejší a bod dymivosti sa pohybuje na hodnotách o pár desiato kvyšších. A prečo je kokosový olej vhodný na varenie? Pretože obsahuje málo polynenasýtených mastných kyselín, ktoré sa pri varení oxidujú a vznikajú voľné radikály.

 

Okrem klasického kokosového oleja poznáme napríklad aj kokosovú múku či kokosový cukor - suroviny, ktoré ocenia najmä tí, ktorí radi varia a pečú. Kokosová múka je prelisovaná dužina kokosového orechu a obsahuje veľké zastúpenie dôležitej a podceňovanej vlákniny a tiež kyseliny laurovej. Na 100g obsahuje až 20g bielkovín, 58g sacharidov, z čoho je 33g vlákniny a 12g tuku. Má jemnú vanilkovú arómu a napríklad také lievance z nej si zamiluješ!

Kokosový cukor je vyvarený nektár z kvetov kokosovej palmy a bio kokosový cukor nemá kokosovú chuť, skôr je to niečo ako cukor s jemne sladkou arómou pripomínajúcu karamel. Má nízky bod topenia, vysoký bod prepálenia a milovníci rôznych receptov si ho takisto pravdepodobne obľúbia.

 

Dôvody, prečo je kokosový olej tak populárny. Zaslúži si svoju pozitívnu reputáciu?

 

Stručne povedané, kokosový olej môžeme s prehľadom označiť za zdravý tuk, aj keď samozrejme nie je niečím extrémne magickým. Svoju pozitívnu reputáciu si však definitívne zaslúži a každý fanúšik zdravého životného štýlu nespraví krok vedľa, ak bude mať kokosový olej v kuchyni. V každom prípade, všetko záleží od celkového životného štýlu, príjmu kalórií, vlákniny, vitamínov a minerálov, a zameranie sa na nutrične hodnotné potraviny v prevažnej časti jedálnička. Ak máš všetko toto vychytané, kokosový olej je fajn sprievodca zdravým životným štýlom, ak nie, nemysli si, že ak zrazu začneš používať kokosový olej, stretneš sa so všetkými benefitmi. 

Ohodnoť článek
0
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.