Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pátek 17. 1. 2020 svátek má Drahoslav

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Zdraví - Strava
3
necis
4. květen 2015, 15:25
Čas čtení: 5:06

Všetko, čo vieme o genetike a jej vplyve na cvičenie a telo

Slovo, ktoré je mnohokrát využívané ako ideálna výhovorka. Môžeme svoje genetické vybavenie obviniť za pivný pupok? Akú hrá dôležitú úlohu pri chudnutí či naberaní svalstva?

necis
4. květen 2015, 15:25
Čas čtení: 5:06
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
3
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Niektorí sme jednoducho viac obdarení, a za to môže genetika. Jej história siaha až do 19. storočia, je využívaná nielen v lekárstve, ale i pestovateľstve či pri chove zvierat. Nás však bude v článku zaujímať genetika človeka. Aj špeciálne v rámci genetiky človeka je možné skúmať milióny vecí, no od toho tu nie sme a na to nemáme ani relevantné vzdelanie. Genetika je však slovo, ktoré mnohí berú ako jednu z výhovoriek. Slovo, ktorým sa snažia prebiť slabé tréningy, zlé stravovacie zvyky alebo nedostatočnú regeneráciu. Pozrieme sa na to, ako nás genetika ovplyvňuje v rámci cvičenia, nadubúdania svalovej hmoty či strate tuku. Arnold Schwarzenegger vyzeral po roku cvičenia lepšie ako väčšina ľudskej populácie po niekoľkých rokoch zdvíhania ťažkých činiek. Už z tejto vety ti môže byť ihneď jasné, že niektorí jedinci to majú “ľahšie“ ako iní. No do akej veľkej miery hrá genetika úlohu?

 

Všetko, čo vieme o genetike a jej vplyve na cvičenie a telo

 

Skočme do toho ihneď po hlave a vyjasnime si jednu vec, áno, genetika hrá dôležitú úlohu v rámci tvojho progresu nielen v posilke. Ľudí by sme si vedeli rozdeliť do troch skupín z hľadiska reakcie svalov na cvičenie, a to:

  1. Jedinci s výbornou reakciou
  2. Cvičenci s veľmi malou reakciou
  3. Ľudia bez reakcie (non-responders)

Táto štúdia, ktorá sa zaoberala 585 subjektmi (mužmi i ženami), nám ukázala, že pri 3 mesačnom silovom tréningu existuje veľmi veľká škála reakcie svalov. Tí, ktorí reagovali na tréning najhoršie, dokonca ešte stratili 2 % celkového objemu svalstva a nenadobudli žiadnu silu. Alebo aj tí s najlepšou reakciou svalstva na silový tréning, ktorí nabrali o 59 % viac svalov a sila im išla hore o neuveriteľných 250 % (pri 1RM – maximálke na jedno opakovanie). Aby toho nebolo málo, tu sa riešilo 66 cvičencov, ktorí vykonávali silový tréning po dobu štyroch mesiacov, pričom až pri 26 % z nich nenastala žiadna merateľná zmena v náraste svalov a zvýšenia sily. Dosť zlé byť na ich mieste, však?

 

Všetko, čo vieme o genetike a jej vplyve na cvičenie a telo

 

Genetika a telesný tuk

Genetika môže hrať významnejšiu úlohu pri ukladaní a strate tuku, a to konkrétne ovplyvnením energetického príjmu, výdaju alebo delením živín. Vedci začali využívať termín “obezitu tvoriace prostredie“, aby popísali ľudské správanie za posledné storočie v rámci ukladania nadmerného tuku. Kedysi dávno to geneticky-vybavené osoby s pomalým metabolizmom mali omnoho ľahšie, pretože im to pomáhalo prežiť dlhšie v obdobiach, kedy mali nedostatok živín. No práve tieto gény v modernej dobe majú za následok toľko obéznych a chorých. Výskumný tím okolo Dr. Boucharda podrobil testom dvanásť dvojičiek, pričom mali po dobu 84  dní prijať každý deň o 1000 kalórií viac ako im bolo treba na udržiavanie telesnej hmotnosti. Počas tejto doby viedli moderný sedavý typ života, kde sa nevenovali žiadnemu kardiu ani silovému cvičeniu. V priemere pribrali na váhe niečo málo cez 8 kíl, no škála sa pohybovala od 4,3 kg až po 13,3 kg!

 

Napriek tomu, že všetci mali vytvorené rovnaké podmienky a totožný plán stravovania, tí s horšou genetickou výbavou pribrali skoro až 3x toľko ako geneticky horšie vybavení jedinci, z toho si uložili 100 % týchto kalórií do tkanív + zvýšil sa im podkožný tuk až o 200 %, no tí s lepšou genetikou uložili len 40 % kalórií do tkanív a zvýšenie podkožného tuku bolo minimálne.

 

Na základe tejto štúdie sa odhadlo, že až do výšky 40 % majú tí s lepšou genetickou výbavou rýchlejší metabolizmus v pokoji a lepší termický efekt potravy. Taktiež dodávajú, že úroveň a množstvo potrebnej energie na akúkoľvek fyzickú aktivitu závisí priamo od dedičnosti. Napríklad aj tu sa zistilo, že obezita koreluje s genetickou výbavou. Výskumov je veľké množstvo, ako napríklad tento, kde sa na základe skúmania stravovacích návykov u 836 ľudí dopátrali k záveru, že existuje až 6 rôznych variant zvýšenej konzumácie kalórií a živín, vrátane adiponectin génu. Inak povedané, niektorí smolnejší jedinci majú už vrodenú predispozíciu na “tučnotu“ a ukladanie brušného tuku.

 

Všetko, čo vieme o genetike a jej vplyve na cvičenie a telo

 

Genetika a rast svalov

Výsledky, ktoré vidíš v posilňovni sú závislé od účinnosti transportu/pridania myonukleárov do bunky, kde je tento myonukleár sprostredkovaný satelitnými bunkami. Inak povedané, vaše svaly neporastú, pokiaľ satelitné bunky obklopujúce svalové vlákna neposkytnú svoje jadrá, aby mohli produkovať viac genetického materiálu (DNA), ktorý signalizuje bunke aby rástla. Tento výskum nám ukázal, že rozdiely medzi už vyššie spomenutými skupinami ľudí,. odpovedajúcich na silový tréning tréningu, priamo závisí od aktivácie satelitných buniek. Jedinci s excelentnou reakciou svalov na silové cvičenie majú nielen viac satelitných buniek, ktoré obklopujú ich svalové vlákna, ale taktiež výraznejšiu schopnosť rozšírenia týchto buniek pri tréningu.

 

štúdii od Banmana, ktorá sa zaoberala 66 ľudskými subjektmi sa dozvieš, že najlepších 17 (1. skupina) zaznamenala nárast svalov o 58 %. Tridsaťdva subjektov, ktorí sa nachádzali v strede (2. skupina) zaznamenali nárast svalstva len o 28 %, kedy posledná skupinka 17 ľudí (3. skupina) nezaznamenali vôbec žiadny nárast. Po kliknutí na výskum samozrejme zistíš, že sa hodnoty líšili aj pri iných veličinách. Za zmienku stojí napríklad MGF - mechanický rastový faktor (je produkovaný v organizme po vykonaní namáhavej fyzickej svalovej práce), ktorý bol zvýšený o 126 % pri 1. skupine, pričom 3. skupinka ostala nasuchu (0%).

Aby výskumov nebolo málo v poslednom  v tejto sekcii sa podrobnejšie dočítaš, že existujú osoby, ktoré už majú vrodené “lepšie“ gény na výraznejšiu hypertrofiu (nárast svalov) a lepšie sa ich svaly adaptujú na silový tréning. Treba tu však upozorniť na fakt, že išlo o pomerne starých ľudí (+- 60 rokov).

 

Všetko, čo vieme o genetike a jej vplyve na cvičenie a telo

 

Genetika a šport

Aj napriek tomu, že sa máme ešte veľa učiť o genetike a jej vplyve na športový výkon, vieme už teraz povedať, že poznáme množstvo rozdielnych génov, ktoré vedia ovplyvniť výkonnosť. Dr. Bray v roku 2009 zmapoval všetky dovtedy známe gény, ktoré sa akýmkoľvek spôsobom podieľajú na výkonnosti a dospel k záveru, že až 214 autozomálnych génov + 18 mitochondriálnych génov nám výrazne ovplyvňujú výkonnosť a kondíciu. Najviac populárny gén na zvyšovanie výkonnosti je ACTN 3, taktiež známy ako alfa-aktín 3. Poznáme dva typy alfa-aktínu – ACTN2 a ACTN3. Alfa-aktíny sú štrukturálne proteíny Z línií vo svalových vláknach, pričom ACTN2 je prítomný vo všetkých typoch svalových vlákien, sa tak ACTN3 vyskytuje len v typoch IIb svalových vlákien. Tien sa podieľajú na produkcii sily pri vysokých frekvenciách, preto je aj typ ACTN3 spájaný s obrovskou tvorbou sily a výbušnosti. Približne 18 % celosvetovej populácie nemá žiadny ACTN3, kde pri jeho nedostatku sa to snaží telo “vyrovnať“ a dotvára  ACTN2. Títo jedinci sa potom nedokážu tak rýchlostne/silovo vyšvihnúť. Preto aj medzi šprintérmi nenájdeme bežca, ktorý by nemal ACTN3.

 

Ďalším génom, ktorý sa podieľa na ľudskej výkonnosti je ACE (antiontensin converting enzyme), zvýšená frekvencia ACE D alely je výrazná u šprintérov, respektíve väčšia frekvencia ACE I alely sa vyskytuje u vytrvalostných športovcov. Veľmi veľa ďalších génov ukázalo potenciál v rámci zvýšenia výkonnosti (napr. myostatin), no je len veľmi málo dostupných informácií a výskumov, aby sme tak s úplnou určitosťou mohli tvrdiť. Uzavrieť to však môžme tak, že existuje množsvo génov, ktoré dokážu efektívnejšie podporiť športový výkon.

 

Všetko, čo vieme o genetike a jej vplyve na cvičenie a telo

 

Nezúfaj! Tento článok nemal za cieľ ti prihrať ďalšiu výhovorku v podobe genetiky. Takisto vieme, že bol viac vedecky založený, no netreba zabúdať, aká bola téma. Každý z nás máme určitú predispozíciu, s ktorou sa musíme vyrovnať. Niekto je štíhly, no ihneď sa mu uloží tuk na viditeľných miestach, ďalší môže vyzerať ako Hulkbuster, a popri tom benčovať 60 kilogramov. Každý je iný, inak reagujeme na rozdielnu intenzitu, frekvenciu, zaťaženie – neboj sa experimentovať a zisti, čo vyhovuje práve tebe. Áno, genetika je veľmi dôležitá, no inteligentný tréning, vyvážená strava či úsilie vedia znásobiť to, čo ti dali rodičia pri narodení! Taktiež je veľmi dôležité si uvedomiť, že pri všetkých výskumoch chýbalo dosť premenných, a to v podobe experimentovania so stravou/cvičením, autoreguláciou tréningu a mnoho iného. Sto ľudí = sto rôznych reakcií tela na rovnaké podmienky. Slová tvojej babky, že si výnimočný, boli predsa len pravdivé! Hraj s tým, čo máš rozdané a nepozeraj sa ostatným cez rameno do kariet.

 

Bavia ťa články na Fitculte a chceš vedieť, prečo využiť aj náš Online Coaching, respektíve poradenstvo? 10 dôvodov nájdeš v tomto článku a zistíš, že možno toto je pre teba tá správna spolupráca, ktorú hľadáš, chceš a v živote potrebuješ.
Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Ohodnoť článek
0
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.